PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 47 Kreatywność - innowacje - przedsiębiorczość | 71--82
Tytuł artykułu

Kompetencje przedsiębiorstwa a innowacje

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zmiany zachodzące w sposobie pojmowania i zarządzania przedsiębiorstwem będące następstwem nowych uwarunkowań konkurencyjnych sprawiły, że powstające na przestrzeni ostatnich lat teorie z dziedziny nauk o zarządzaniu nie pomijają zagadnień związanych z kompetencjami przedsiębiorstwa. Jeśli dodamy do tego, że warunkiem pomyślnego rozwoju przedsiębiorstwa jest dysponowanie przez nie zbiorem określonych kompetencji, najlepiej o charakterze kluczowym, to zasadne staje się przeanalizowanie zakresu, w jakim posiadane kompetencje stymulują działania innowacyjne w firmie. Innowacje, podobnie jak kompetencje, odgrywają szczególną rolę, gdyż są najskuteczniejszym źródłem wzrostu wartości przedsiębiorstwa i jego sukcesu rynkowego. Nadal też obowiązujące jest stwierdzenie, że zdolność przedsiębiorstw do tworzenia oraz absorpcji innowacji stanowi zarówno wyzwanie, jak i reakcję na istniejącą na przełomie wieków sytuację gospodarczą na świecie1. Jednakże, aby innowacje mogły zaistnieć i stanowić źródło przewagi konkurencyjnej, muszą przede wszystkim opierać się na wiedzy i wykreowanych w firmie kluczowych kompetencjach. Z tego względu za podstawowy cel niniejszego artykułu uznano zweryfikowanie istnienia współzależności pomiędzy kompetencjami przedsiębiorstwa a jego innowacyjnością. (fragment tekstu)
EN
Innovations such as launching a new product on the market, implementing a new technology, process or organizational improvement in an enterprise play a particular role in development of enterprises. In other words, these innovations are the most effective source of the growth of a firm's value and its market success. However, innovations should draw on knowledge and core competences created in a firm in order that they could appear in the firm and then become the source of its competitive advantage. Under the above-mentioned conditions, the fast development of new sectors and markets as well as creation of a new value for clients is really possible and efficient in the competitive environment. Therefore, the core competences seem to be the powerful enablers stimulating innovations which result in a company's growth on the particular market, thereby proving existence of the interdependence between enterprise's competences and its innovative activities. (fragment of text)
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Barney J. B., Zając E. J., Competitive Organizational Behavior: Toward an Organizationally- Based Theory of Competitive Advantage, "Strategic Management Journal" Vol. 15/1994
  • Bartnicki M., Kompetencje przedsiębiorstwa. Od określenia kompetencji do zbudowania strategii, Agencja Wydawnicza "Placet", Warszawa 2000
  • Bogdanienko J., Zarządzanie innowacjami, SGH, Warszawa 1998
  • Bossak J. W., Bieńkowski W., Międzynarodowa zdolność konkurencyjna kraju i przedsiębiorstw. Wyzwania dla Polski na progu XXI wieku, SGH, Warszawa 2004
  • de Wit B., Meyer R., Strategy: Process, Content, Context, An International Perspective, International Thomson Business Press, London 1998.
  • Drucker P. F., Społeczeństwo prokapitalistyczne, PWN, Warszawa 1999
  • Fabiańska K., Rokita J., Zarządzanie. Strategia tworzenia przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, PETEX, Katowice 1995
  • Godziszewski B., Zasobowe uwarunkowania strategii przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu im. M. Kopernika, Toruń 2001
  • Hall R., A Framework for Identifying the Intangible Sources of Sustainable Competitive Advantage, Competence-Based Strategic Management, ed. A. Heene, R. Sanchez, J. Wiley& Sons, Chichester 1997
  • Hamel G., Prahalad C. K., Przewaga konkurencyjna jutra, Business Press, Warszawa 1999
  • Hill Ch. W., Jones G. R., Strategic Management Theory. An Integrated Approach, Houghton Mifflin, Boston 1992
  • Kałowski A., Sprawność organizacji źródłem przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, [w:] Konkurencyjność przedsiębiorstw - ujecie mezoekonomiczne, M. Juchniewicz (red.), Katedra Ekonomiki Przedsiębiorstw, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn 2009
  • Kay J., Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa 1996
  • Lei D., Hitt A., Bettis R., Dynamic Core Competencies Through Meta-Learning and Strategic Context, "Journal of Management" Vol. 22, 1996
  • Marcinkowska M., Kształtowanie wartości firmy, PWN, Warszawa 2000
  • Moszkowicz K., Zasobowy model formułowania strategii przedsiębiorstwa a procesy innowacyjne, [w:] Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii, Pr. nauk. nr 1025, Wydawnictwo AE im. O. Langego, Wrocław 2004
  • Niedzielski P., Rychlik K., Innowacje i kreatywność, WNUS, Szczecin 2005
  • Obłój K., Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 1999
  • Oslo Manual, OECD/Eurostat 2005
  • Penc J., Zarządzanie dla przyszłości. Twórcze kierowanie firmą, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998
  • Penrose E., The Theory of growth of the firm, Resources, firms and strategies, Oxford University Press, Oxford 1997
  • Pomykalski A., Zarządzanie innowacjami. Globalizacja, konkurencja, technologia informacyjna, PWN, Warszawa - Łódź 2001
  • Poznańska K., Zachowania strategiczne przedsiębiorstw wobec wyzwań globalizacyjnych, [w:] Kapitał ludzki - innowacje - przedsiębiorczość. SOOIPP Annual 2008, P. Niedzielski (red.), Zeszyty Naukowe nr 525, Ekonomiczne Problemy Usług nr 28, WNUS, Szczecin 2009
  • Prahalad C. K., Hamel G., The Core Competence of the Corporation, Harvard Business Review, May-June 1990
  • Rokita J., Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2005
  • Schumpeter J. A., Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa 1960
  • Senge P., The Fifth Discipline, The Art. and Practice of the Learning Organization, Doubleday Currency, New York 1990
  • Stankiewicz J., Konkurencyjność przedsiębiorstw. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Dom Organizatora, Toruń 2002
  • Stawasz E., Innowacje a mała firma, Wydawnictwo UŁ, Łódź 1999
  • Strategor, Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, tendencje, tożsamość, PWE, Warszawa 1999
  • Teece D. J., Pisano G., Shuen A., Dynamic Capabilities and Strategic Management. "Strategic Management Journal" Vol. 18, 1997
  • Urbanowska-Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H., Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa 2004
  • Wysocki J., Innowacje jako warunek rozwoju współczesnych przedsiębiorstw, [w:] Kapitał ludzki - innowacje - przedsiębiorczość. SOOIPP Annual 2008, Niedzielski P. (red.), Zeszyty Naukowe 525, Ekonomiczne Problemy Usług nr 28, WNUS, Szczecin 2009
  • Zarządzanie wartością firmy, Herman A., Szablewski A. (red.), POLTEXT, Warszawa 1999
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171358301

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.