PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | t. 15, z. 10, cz. 1 Finansowe i organizacyjne aspekty kooperacji nauki i lokalnej przedsiębiorczości | 9--22
Tytuł artykułu

Wykorzystanie instrumentów ekonomiczno-finansowych i organizacyjnych w przedsiębiorstwach poszukujących szans rynkowych - na podstawie wyników badań

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Usage of Economic and Financial as well as Organisational Instruments in Enterprises Seeking Chances for Development - on the Basis of Results from the Conducted the Research
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Niniejsze opracowanie dotyczy badań empirycznych przedsiębiorstw znajdujących się w modelu "poszukiwania szans rynkowych". Wykorzystując strategiczne sfery funkcjonowania podmiotów gospodarczych, zidentyfikowano najważniejsze instrumenty ekonomiczno-finansowe i organizacyjne, decydujące o możliwościach funkcjonowania i rozwoju współczesnych organizacji gospodarczych. Zidentyfikowane instrumenty posłużyły w przeprowadzonych badaniach empirycznych do stworzenia systemu narzędzi, stymulujących działania zmierzające do poszukiwania szans rynkowych i zmiany posiadanej pozycji rynkowej. Na podstawie wyników badań i wykreowanego systemu instrumentów zbudowano scenariusz działań rozwojowych dla przyjętego modelu, oparty na wektorach wzrostu H.I. Ansoffa. Opracowany scenariusz nie jest panaceum i gotowym rozwiązaniem dla konkretnej firmy, to jedynie drogowskaz pokazujący możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu teorii organizacji i zarządzania z badaniami empirycznymi, a to dopiero w połączeniu z lateralnym myśleniem oraz posiadanym przez przedsiębiorców doświadczeniem może przynieść rynkowy sukces dla przedsiębiorstw będących w sytuacji strategicznej "poszukiwania szans rynkowych". (fragment tekstu)
EN
Purpose - To identify and use a system of economic and financial as well as organisational instruments which stimulate development of enterprises seeking chances for development. Design/Methodology/approach - Method of analysis was used to determine strategic situation of enterprises as well as to identify the instruments. The Delphi method was used in the empirical research into the influence of identified instruments on the strategic situation of enterprises, whereas scenario analysis was utilized in order to form development operations. Findings - A model of market situation of enterprises seeking chances for development with a difficult position on the market was diagnosed and formed. Fifty economic and financial as well as organisational instruments were identified. As a result of the conducted empirical research, a system of instruments was created which was the basis to form a scenario of possible operations which change difficult situation of an enterprise. Originality/value - Innovative creation of a system of instruments providing basis to create effective operations which change a strategic situation of enterprise seeking chances for development, which is not common in literature. Model depiction strategic situation of a seeking chances for development to which each of enterprises currently existing on the market may be subordinated. (original abstract)
Twórcy
  • Warszawska Szkoła Zarządzania - Szkoła Wyższa
Bibliografia
  • Ansoff H.I. (1985), Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa.
  • Bieniok H., Marek J. (1992), Wartościowanie mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa, "Przegląd Organizacji", Nr 3.
  • Dess G., Lumpkin G., Eisner A. (2007), Strategic Management, McGrow-Hill Irwin, Boston.
  • Gierszewska G., Romanowska M. (2014) Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszwa.
  • Penc-Pietrzak I. (2010), Planowanie strategiczne w nowoczesnej firmie, Oficyna a Wolters Kluwer busines, Warszawa.
  • Porter M.E. (1990), Competitive Advantage. The Free Press New York, Collier Macmillan Publishers, London.
  • Rue L.W., Holland P.G. (1986), Strategic Management. Concepts and Experiences, McGraw-Hill Inc., New York.
  • Stankiewicz M.J. (1995), Identyfikatory zachowań strategicznych przedsiębiorstw, "Przegląd Organizacji", Nr 1.
  • Zelek A. (2008), Strategie biznesu od klasyki do postmodernizmu w zarządzaniu, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu, Szczecin.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171360189

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.