PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 202 Przedsiębiorstwo XXI wieku - doświadczenia i perspektywy zarządzania. Przedsiębiorstwo w sieci | 160--169
Tytuł artykułu

Sieci franczyzowe w usługach gastronomicznych

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Franchise Chains Catering Services
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Branża gastronomiczna wciąż się w Polsce rozwija i przynosi coraz większe przychody. Pomimo że kultura korzystania z usług gastronomicznych w Polsce nie jest dość popularna, to można zauważyć, że częstotliwość korzystania jest coraz większa i wydatki na ten cel również rosną. Korzystanie z usług gastronomicznych ma wyraźny wymiar społeczny. Ponad połowa korzystających potwierdza, że spotkania towarzyskie są głównym powodem korzystania z usług oferowanych przez placówki gastronomiczne. Z drugiej strony co trzeci konsument potwierdza, że korzysta z usług oferowanych przez gastronomię ze względu na wygodę. Przedsiębiorstwa gastronomiczne to najczęściej mikro i małe przedsiębiorstwa, a te nie są najczęściej przygotowane do konkurencji w takich aspektach, jak: szeroki i różnorodny asortyment, marketing, techniki sprzedaży, kierowanie personelem itp. Do osiągnięcia sukcesu na rynku przez te przedsiębiorstwa nie zbędna staje się ich współpraca z dużymi podmiotami. Właśnie jedną z nowatorskich strategii działania przedsiębiorstw w tym względzie jest franczyza. Systemy franczyzowe rozwijają się w Polsce od ponad dwudziestu lat, a najwięcej powstaje ich w branży gastronomicznej. Ten szczególny rodzaj więzi gospodarczej pozwala na wzmocnienie pozycji konkurencyjnej pojedynczego przedsiębiorstwa poprzez działanie w sieci. Głównym czynnikiem, jakim kierują się franczyzobiorcy jest bezpieczne inwestowanie kapitału. Potencjalni inwestorzy chętnie wybierają systemy franczyzowe, które od dłuższego czasu istnieją na rynku, a więc znane sieci. Franczyza jest uważana za jedną z najbardziej efektywnych form kooperacji przedsiębiorstw. Potencjalni inwestorzy muszą się jednak liczyć z tym, że za korzystanie ze znanej marki, która ułatwia rozwój i walkę z konkurencją, trzeba zapłacić więcej w postaci opłaty wstępnej lub licencyjnej oraz wymagania względem franczyzobiorcy są bardziej wygórowane. (fragment tekstu)
EN
In recent years, Poland has witnessed the development of enterprises operating in services across the board. This is shown by the growth of GUS income from catering in one year because, inter alia, many new entrepreneurs decide to start a business in this industry. Many entrepreneurs decide to open a business on the basis of a franchise agreement. It can be seen that this business model is becoming increasingly popular in Poland. The market contains nearly a thousand franchise systems, including more than 140 in the catering industry. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Gheribi E.: Konsument i przedsiębiorstwo na rynku usług gastronomicznych. Black Unicorn, Jastrzębie Zdrój 2013.
  • Hall P., Dixon R.: Franchising. Pitman Publishing, Great Britain 1988.
  • http://franczyzawpolsce.pl/aktualnosci/aktualnosci/3888-cukiernie-sowazrownowazony- rozwoj-i-nowy-format-sprzedazy.
  • http://lifestyle.nf.pl/historia-franchisingu,12870,216.
  • http://mediamakro.pl/pr/239076/pizza-lub-bigos-ale-wciaz-najchetniej-w-domu-wynikibadania- polska-na-talerzu-2013.
  • http://profitsystem.pl/raport-o-franczyzie.
  • http://www.se.pl/super-biznes/firma/franczyza-biznes-na-dobrej-licencji_360215.html.
  • Raport o franszyzie w Polsce 2010, 2011, 2012, 2013.
  • Stawicka M.: Franczyza droga do sukcesu. Helion, Gliwice 2009.
  • Ziółkowska M.: Franczyza nowoczesny model rozwoju biznesu. CeDeWu, Warszawa 2011.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171360697

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.