PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 378 Zrównoważony rozwój organizacji - aspekty społeczne | 218--227
Tytuł artykułu

Społeczna odpowiedzialność biznesu wspierana przez system ISO 9001

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Corporate Social Responsibility Supported by ISO 9001 System
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedmiotem zainteresowania w artykule jest społeczna odpowiedzialność biznesu, zagadnienie nabierające coraz większego znaczenia w działalności przedsiębiorstw. Wychodząc naprzeciw ograniczonym informacjom co do zasad praktycznej implementacji tej koncepcji w przedsiębiorstwie, postawiono za cel określenie, na ile koncepcja społecznej odpowiedzialności jest spójna z systemem ISO 9001, oraz opracowanie wskazówek co do realizacji społecznej odpowiedzialności z wykorzystaniem tego systemu. W artykule prezentuje się również przegląd dorobku literatury z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu z uwzględnieniem normy ISO 26000. W głównych wnioskach stwierdzono, że mimo iż system według ISO 9001 nie uwzględnia wszystkich elementów społecznej odpowiedzialności, to jest on odpowiednim wsparciem dla tej koncepcji. Oparcie się na ISO 9001 pozwala zaimplementować ją na trwale w przedsiębiorstwie, pozwala uniknąć tworzenia dodatkowych subsystemów oraz departamentalizacji.(abstrakt oryginalny)
EN
The article is focused on Corporate Social Responsibility concept, this issue becoming increasingly important in business activities. To meet the limited information about practical implementation of this concept in a company, the article aims to recognize how far Corporate Social Responsibility concept is consistent with ISO 9001 requierements and to develop guidelines for its implementation by support of ISO 9001 quality system. There is presented a literature review in the field of Corporate Social Responsibility, including the ISO 26000 standard. The article provides a conceptual contribution. The main conclusion anonnces that although the ISO 9001 system does not enclose all the elements of Corporate Social Responsibility, it is an appropriat support of this concept. Relying on the ISO 9001 a company is allowed to implement it in a permanent way, avoiding to set additional subsystems and redundant departmentalization.(original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Białostocka
Bibliografia
  • Business Innovation and Skills. Corporate responsibility report, 2008, UK Government Publication, http://www.berr.gov.uk (1 kwietnia 2014).
  • Gadomska-Lila K., 2012, Społeczna odpowiedzialność biznesu w obliczu kryzysu gospodarczego. Współczesne wyzwania gospodarowania i zarządzania, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, Uniwersytet Szczeciński, nr 28, s. 23-35.
  • Gond J.P., Moon J., 2011, Corporate Social Responsibility in Retrospect and Prospect: Exploring The Life-Cycle of an Essentially Contested Concept, [w:] J.P. Gond, J. Moon (red.), Corporate Social Responsibility: Critical Perspectives in Business and Management Reprinted in ICCSR Research Paper Series, International Centre for Corporate Social Responsibility, Nottingham.
  • Handbook for Implementers of ISO 26000. Global Guidance Standard on Social Responsibility, 2011, ECOLOGIA, Middlebury.
  • Holme R., Watts P., 2000, Corporate social responsibility: Making good business sense, World Business Council for Sustainable Development, Genewa.
  • Margolis J., Elfenbein H., 2008, Doing well by doing good: Don't count on it, Harvard Business Review, nr 86(1), s. 19-20.
  • Moir L., 2001, What do we mean by corporate social responsibility?, Corporate Governance, nr 1,2, s. 16-22.
  • Norma PN-EN ISO 9001:2009.
  • Norma PN-EN ISO 9004:2010.
  • Norma PN-ISO 26000:2012.
  • Pastrana N.A., Sriramesh K., 2014, Corporate Social Responsibility: perceptions and practices among SMEs in Colombia, Public Relations Review, nr 40, s. 14-24.
  • Polowczyk P., 2013, Społeczna odpowiedzialność biznesu a biznes społeczny: analiza etyczna, Zarządzanie Zmianami, Zeszyty Naukowe, nr 1(58), s. 1-28.
  • Rok B., 2004, Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa.
  • Russo M.V., Fouts P.A., 1997, A resource-based perspective on corporate environmental performance and profi tability, Academy of Management Journal, nr 40(3), s. 534-559.
  • Sznajder M., 2013, Korzyści z wdrożenia koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (z uwzględnieniem koncepcji interesariuszy), Economics and Management, nr 2, s. 194-211.
  • Urbaniak M., 2007, Znaczenie koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu w doskonaleniu działań organizacji, Problemy Jakości, nr 6, s. 11-18.
  • Zuzek D.K., 2012, Społeczna odpowiedzialność biznesu a zrównoważony rozwój przedsiębiorstw, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, t. 21, nr 2, s. 197-207.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171362319

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.