PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 35 Wymiary logistyki - aspekt transportowy | 93--111
Tytuł artykułu

EU's GHGs from International Shipping Policy Impact on BSR Seaborne Trade Competition

Warianty tytułu
Wpływ regulacji Unii Europejskiej dotyczących ograniczeń emisji GHG na efektywność i konkurencyjność żeglugi morskiej w rejonie Morza Bałtyckiego
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Exhaust gases are the primary source of emissions from ships. Shipping is estimated to have emitted over 1 billion tonnes of C02 a year. A significant potential for reduction of GHG through technical and operational measures has been identified. Together, if implemented, these measures could increase efficiency and reduce the emissions rate by 25% to 75% below the current levels. Many of these measures appear to be cost- effective, although non-financial barriers may discourage their implementation. A number of policies to reduce GHG emissions from ships are conceivable. This article finds that MBMs are cost-effective policy instruments with a high environmental effectiveness. These instruments capture the largest amount of emissions under the scope, allow both technical and operational measures in the shipping sector to be used, and can offset emissions in other sectors. Unfortunately for the BSR, introduction of all mentioned above measures leading to significant reduction of the GHG emission from international shipping may cause significant impact on the BSR competitiveness and the undesirable change in the European and global transportation pattern. (original abstract)
Unia Europejska (UE) nie ustaje w wysiłkach zmierzających do wprowadzenia istotnych regulacji związanych z ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych (GHG) emitowanych przez żeglugę globalnie, ale w pierwszej kolejności na akwenach europejskich. Narzędziami wdrożenia tej polityki będą odpowiednie regulacje rynkowe (MBMs). Wśród nich pojawiają się narzędzia, takie jak wskaźniki i indeksy efektywności energetycznej statku (EEDI) czy plany zarządzania energią (SEEMP). Dodatkowo UE wprowadza inne ograniczenia emisji spalin na swoich akwenach, ze szczególnym uwzględnieniem regionu M. Bałtyckiego (BSR). Ustanowiono tu strefę ograniczeń emisji spalin i siarki (PSSA, S-ECA). Działanie to, oprócz wymiernych korzyści ekologicznych, niesie ze sobą również poważne zagrożenia jeżeli chodzi o strategiczną konkurencyjność regionu BSR. Opracowanie jest próbą ukazania ekonomicznych skutków wdrożenia wszystkich proekologicznych regulacji UE w zakresie obniżenia emisji spalin na konkurencyjność żeglugi w basenie M. Bałtyckiego. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
Bibliografia
  • 2006 Baltic Maritime Outlook, Risbergs Media AB, Uddevalla 2006.
  • Corbett J.J. 2003. "New directions: Designing ship emissions and impacts research to inform both science and policy". Atmospheric Environment, 37: 4719-4721.
  • Corbett J.J., Kohler H.W. 2003. "Updated emissions from ocean shipping". J. Geophys. Res., 108: D204650, doi: 10.1029/2003JD003751.
  • Corbett J.J., Fischbeck PS. and Pandis S.N. 1999. "Global nitrogen and sulphur inventories for oceangoing ships". Journal of Geophysical Research, 104(3): 3457-3470.
  • Corbett J.J., Winebrake J.J., Green E.H., Kasibhatla P., Eyring V., Lauer A. 2007. "Mortality from ship emissions: A global assessment". Environmental Science & Technology, 41: 8512-8518, doi:10.1021/es071686z.
  • Endresen O., Bakke J., Sorgard E., Berglen T.E., Holmvang P. 2005. "Improved modelling of ship S02 emissions - a fuel-based approach". Atmospheńc Environment, 39: 3621-3628.
  • Energy Information Administration International Energy Annual, Table 31 - various years: http ://www.eia.doe.gov/
  • Eyring V., Kohler H.W., van Aardenne J., Lauer A. 2005. "Emissions from International Shipping: 1. The last 50 Years". J. Geophys. Res., 110: D17305, doi:10.1029/2004JD005619.
  • Hasselmann K., Hasselmann S., Giering R., Ocana V., von Storch H., "Sensitivity study of optimal C02 emission paths using a Simplified Structural Integrated Assessment Model (SIAM)". Climatic Change, 37/1997, pp. 45-386.
  • Hasselmann K., Sausen R., Maier-Reimer E., Voss R. 1993. "On the cold start problem in transient simulations with coupled atmosphere-ocean models". Climate Dynamics, 9: 53-61.
  • http://ec.europa.eu/clima/policies/transport/shipping/index_en.htm
  • http://www.euractiv.com/climate-environment/brussels-launch-shipping-emissio-news-515108
  • http://www.imo.org/MediaCentre/HotTopics/GHG/Pages/default.aspx
  • http://www.imo.org/OurWork/Environment/PollutionPrevention/AirPollution/Pages/GHG-Emissions.aspx
  • Input from the four subgroups and individual experts to the final report of the Informal Cross Government/ Industry Scientific Group of Experts, IMO documents BLG 12/INF.10 and BLG 12/6/1.
  • Lee D.S., Eyring V., Hilaire J., Lauer A., Lim L.L., Ponater M., Rodriguez R. "Radiative forcing from shipping emissions: spatial and zonal mean responses
  • Meier-Reimer E., Hasselmann K., "Transport and storage of C02 in the ocean - an inorganic ocean- circulation carbon cycle model", Climate Dynamics, 2/1987
  • Reduction of GHG Emissions From Ships - Full Report of the Work Undertaken by the Expert Group on Feasibility Study and Impact Assessment of Possible Market-Based Measures, IMO MEPC 61/Inf.2 2010
  • Second IMO GHG Study, IMO Publications, London 2009.
  • The Baltic Transport Outlook 2030 (BT02030 Executive Report - final version).
  • UNFCCC and Subsidiary Body for Scientific and Technological Advice. 2004. "Methodological issues relating to emissions from international aviation and maritime transport; Note by the secretariat". Prepared for 20th session, 16-25 June 2004, Bonn, Germany. United Nations Framework Convention on Climate Change, Subsidiary Body for Scientific and Technological Advice. Document FCCC/SBSTA/2004/INF.5.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171362359

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.