PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 14 | 51--60
Tytuł artykułu

Problems of Creating Micro-Clusters in Small-Scale Tourism Destinations

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Problemy budowania klastrów turystycznych w niewielkich regionach turystycznych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
1. Concentration of related tourism businesses in geographic proximity in small-scale rural tourism destinations does not guarantee emergence of micro- clusters and active networking. 2. The optimal size of the micro-cluster should not exceed the daily driving distances of the entrepreneur since physical communication is of great value in this rural society. However, further research regarding that is necessary. 3. There are different obstacles to networking, some of them physical like the lack of a reliable road infrastructure; nevertheless, social barriers dominate. That gives more credibility to pro-micro-cluster arguments - it is clear that micro-clustering can help solve the issues pertaining to social barriers. 4. The perceptual regionalization method can give some valuable insights into the marketing possibilities of the destination. 5. The analyzed example does not give a clear answer to the doubts about the possibility to engage the entrepreneur's interest efficiently in the idea that a micro-cluster and co-opetition strategies can bring success to every participant. Further research should be undertaken. Existence of organised micro- cluster activities in tourism destinations fosters higher development level of the destination promotion than without micro-cluster activities.(fragment of text)
Problemy wzrostu gospodarczego w małych regionach turystycznych dotyczą w równym stopniu sektora małych i średnich przedsiębiorstw, jak i samorządu terytorialnego. W artykule przedstawiono problemy budowania klastrów turystycznych oraz wpływ samorządu terytorialnego na omawiany proces na przykładzie jeziora Usma na Łotwie. W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, że duża koncentracja przedsiębiorstw turystycznych nie gwarantuje sukcesu w formowaniu klastra turystycznego.(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
51--60
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Latvia
Bibliografia
  • E.W. Schamp, Vernetzte Produktion. Industriegeographie aus institutioneller Perspektive, Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 2000, p. 5.
  • R. Davidson, R. Maitland, Tourism destinations, Hodder & Stoughton, London 2007.
  • C.M. Hall, Tourism Planning. Policies, Processes and Relationships, Pearson Education, Singapore 2000.
  • S. Darcy, J. Small, Theorizing Precincts: Disciplinary Perspectives, in: City Spaces - Tourist Places: Urban Tourism Precincts, B. Hayllar, T. Griffin, D. Edwards (eds), Elsevier, Oxford 2008, pp. 63-93.
  • A. Blunt, G. Rose, Introduction: women's colonial and postcolonial geographies, in: Writing Women and Space: Colonial and Postcolonial Geographies, A. Blunt, G. Rose (eds), The Guilford Press, New York 1994, pp. 1-25.
  • E. Michael, Micro-Clusters and Networks: The Growth of Tourism (1st ed.), Elsevier Science, Oxford 2007.
  • P. L. Pearce, Mental souvenirs: a study of tourists and their city maps, "Australian Journal of Psychology" 1977, No. 29 (3), pp. 203-210.
  • J.D. Fridgen, Use of Cognitive Maps to Determine Perceived Tourism Region, "Leisure Sciences" 1987, No. 9, pp. 101-117.
  • D.J. Walmsley, J.M. Jenkins, Tourism cognitive mapping of unfamiliar environments, "Annals of Tourism Research" 1992, No. 19 (2), pp. 268-286.
  • M.E. Porter, The Competitive Advantage of Nations, The Free Press, New York 1990.
  • E. Michael, Micro-Clusters and Networks: The Growth of Tourism (1st ed.), Elsevier Science, Oxford 2007.
  • C.M. Law, Urban tourism: The Visitor Economy and the Growth of Large Cities (2nd ed.), London 2002, Continuum.
  • A. Klepers, M. Rozīte, The Regional Development of Tourism and the Emergence of Clusters in Latvia: The Example of Sigulda, in: Ģeogrāfiski Raksti, Folia Geographica XIV, Latvian Geographical Society, Riga 2009, pp. 24-37.
  • V. Boroņenko, The Role of Clusters in the Development of Regional Copetitiveness, Summary of the Doctoral Thesis, Latvijas Lauksaimniecības Universitāte, Jelgava 2009.
  • J. Genosko, Clusterentwicklung in Bayern - Probleme und Perspektiven der Umsetzung, in: Standortwettbewerb und Tourismus: Regionale Erfolgsstrategien, H. Pechlaner, E. Fischer, E. Hammann (eds), Erich Scmidt Verlag, Berlin 2006, pp. 61-77.
  • J.R. Lasuen, On Growth Poles, "Urban Studies" 1969, No. 6 (2), pp. 137-161.
  • J.H.P. Paelinck, Über Wachstum und Wachstumslenkungen. Investitionen, Industriensiedlungen, Güterverflechtungen, Institut Wirtschaftspolitik und Wirtschaftsforschung der Universität Karlsruhe, Karlsruhe 1977.
  • M.J.Z. Campos, A Review of "Micro-clusters and Networks: the Growth of Tourism", "Journal of Sustainable Tourism" 2009, No. 17 (4), pp. 525-528.
  • A. Weidenfeld, R.W. Butler, A.M. Williams, Clustering and Compatibility between Tourism Attractions, "International Journal of Tourism Research" 2009, No. 1-16, www3.interscience.wiley.com/journal/10009388/home.
  • P. Lynch, A. Morisson, The Role of Networks, in: Micro-Clusters and Networks: The Growth of Tourism, E. Michael (ed.), 1st ed., Elsevier Science, Oxford 2007, pp. 43-63.
  • A.M. Brandenburger, B.J. Nalebuff, Co-opetition, Foreword ed., Currency Doubleday, New York 1996
  • A.A. Lado, N. Boyd, S.C. Hanlon, Competition, Cooperation, and the Search for Economic Rents: A Syncretic Model, "Academy of Management Review" 1997, No. 22 (1), pp. 110- 141.
  • D.R. Gnyawali, R. Madhavan, Cooperative Networks and Competitive Dynamics: A Structural Embeddedness Perspective, "Academy of Management Review" 2001, No. 26 (3), pp. 431-445
  • G.B. Dagnino, G. Padula, Coopetition Strategy a new kind of Interfirm Dynamics for Value Creation, http://www.altruists.org/static/files/coopetition%20strategy.pdf, 10.01.2010.
  • J.D. Fridgen, Use of Cognitive Maps to Determine Perceived Tourism Region, "Leisure Sciences" 1987, No. 9, pp. 101-117
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171363295

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.