PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 16 Tendencje zachowań konsumenckich na regionalnym rynku | 31--43
Tytuł artykułu

Profil klienta e-administracji w wybranych krajach Europy Środkowo-Wschodniej

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Customer Profile in E-Administration in Selected Countries of Central and Eastern Europe
Języki publikacji
PL
Abstrakty
E-administracja (e-government) w ujęciu UE to wykorzystanie technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych w administracji publicznej, w powiązaniu ze zmianami natury organizacyjnej i zdobywaniem nowych umiejętności w celu poprawienia jakości świadczonych usług publicznych, wzmocnienia zaangażowania obywatela w procesy demokratyczne oraz poparcia dla polityki państwa. Społeczeństwo XXI wieku oczekuje, że wszelkiego rodzaju e-usługi, świadczone przez szeroko pojętą administrację państwową, będą coraz bardziej dostępne. Charakteryzując profil klienta, należy podkreślić, że przekształcanie się społeczeństw w społeczeństwa informacyjne wiąże się z szeregiem procesów o różnym charakterze, w tym: ekonomicznym, społecznym, technicznym, mentalnym, ekologicznym. Informatyzacja wpisana w te procesy przynosi społeczeństwu wyższy poziom życia, ale też wiążą się z nią zagrożenia. Rozwój nowych technologii i coraz większy zakres ich wykorzystywania w życiu społeczno-gospodarczym może prowadzić do rozwarstwienia społecznego, do nowego podziału na osoby mające dostęp do informacji i takie, które są go pozbawione, stając się upośledzonymi cywilizacyjnie i ekonomicznie. (fragment tekstu)
EN
Modern technologies have been gaining in importance in economic and social life in recent years. The services of e-administration start to play an increasingly significant role for the state as well as for the society. In this paper the author has presented results of a study on the use of e-administration services by consumers in selected countries of Central and Eastern Europe, i.e. in Estonia, Poland, Lithuania and Ukraine. The findings allow us to notice similarities and differences in social and economic attributes of clients using e-administration services in particular countries. The knowledge may be useful in shaping social and economic policy connected with creating an information society. The study has been conducted for the needs of a research project: "Consumer on the Market of e-Services in the Countries of Central and Eastern Europe" realized by the Institute for Market, Consumption and Business Cycles Research (IBRKK). The project has been financed by the Ministry of Science and Higher Education. The author is the manager of the project.(original abstract)
Twórcy
  • IBRKiK
Bibliografia
  • Cellary W., Globalizacja w ujęciu informacyjno-komunikacyjnym, w: Alternatywy globalizacji, J. Kopel (red.), Oficyna Wydawnicza "Humanitas", Sosnowiec 2007.
  • Diagnoza społeczna 2007. Warunki i jakość życia Polaków, T. Panek, J. Czapiński (red.), Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa, 30.09.2007.
  • Does e-government pay off?, raport przygotowany przez Capgemini Netherlands oraz TNO-Strategy, Technology and Policy, listopad 2004 r., http://ec.europa.eu/idabc/servlets/Doc?id= 9 33, 20.02.2007.
  • Doktorowicz K., Europejskie społeczeństwo informacyjne w unijnej polityce regionalnej. Nierówności i szanse, w Społeczeństwo informacyjne: aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
  • e-Administracja. Prawne zagadnienia informatyzacji administracji, D. Szostek (red.), PRESSCOM, Wrocław 2009.
  • Ganczar M., Informatyzacja administracji publicznej, Cedetu, Warszawa 2009.
  • Grodzka D,, E-administracja w Polsce, http://parl.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/23A7171DCFEC11E4C125767F00491759/$fi le/BAS_03_09-13_1.pdf.
  • Maj P., Internet i demokracja. Ewolucja systemu politycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009.
  • Przybyszewski R., Administracja publiczna wobec przemian społeczno-ekonomicznych epoki informacyjnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009.
  • Straus I., T. Tuulik, Establishing A Company Takes Only Two Hours In Estonia, artykuł z kwietnia 2007 r., http://www.mondaq.com/article.asp?articleid=4760, 17.06.2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171364621

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.