PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 15 Uwarunkowania realizacji strategii rozwoju polskich portów morskich | 297--306
Tytuł artykułu

Zadania polskich portów morskich w zakresie utworzenia konkurencyjnego i zasobooszczędnego europejskiego systemu transportowego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Mission of Polish Seaports in Creating a Competitive and Energy Saving Transport within Europe Network
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Plany utworzenia w portach morskich centrów logistycznych muszą być sporządzane z uwzględnieniem następujących czynników: 1. Możliwości adaptacji do zmian rynkowych. W dzisiejszych czasach działalność portów morskich nie ogranicza się tylko do wytwarzania usług portowych. W ich ofercie można znaleźć również oferty usług produkcyjnych, magazynowych, handlowych, finansowych lub hotelarskich. W związku z tym nowoczesny port morski powinien być nie tylko punktem łączenia transportu lądowego i morskiego, ale musi być zdolny do przekształcenia się w kluczowe ogniwo zintegrowanych łańcuchów transportowych w postaci centrum logistycznego, jednocząc w sobie zarówno funkcje transportowe, składowe, logistyczne, spedycyjne, jak i produkcyjne, remontowe, handlowe, informacyjne i tym podobne. 2. Zdolności do rozszerzenia spektrum świadczonych usług. Port morski jako centrum logistyczne musi być gotowy do obsługi szerszego grona klientów, w tym operatorów multimodalnych; przedsiębiorstw produkcyjnych, remontowych i magazynowych; agencji morskich i ubezpieczeniowych i tym podobnych. 3. Elastyczności względem nowych strategii rozwoju. Przedmiotem szczególnego zainteresowania władz portu musi być wskazanie kierunków jego rozwoju poprzez wyznaczenie misji portu jako składnika zarówno lokalnego, jak i krajowego potencjału rozwojowego. Na szczególną uwagę zasługuje przedstawienie przyszłościowego znaczenia portu morskiego przekształconego w centrum logistyczne w skali europejskiej, pokazanie krótko- oraz długoterminowych planów w zakresie: a) modernizacji i rozbudowy całokształtu infrastruktury w aspekcie dołączenia do ogólnoeuropejskich platform logistycznych; b) poprawy infrastruktury zaplecza portowego od strony morza i lądu w aspekcie dostępności do korzystania z jego usług; c) rozszerzenia spektrum oferowanych usług; d) wdrożenia unijnych standardów w zakresie eksploatacji i zarządzania.(fragment tekstu)
EN
The purpose of this paper is to define the key tasks of the seaports in the implementation of the new European transport policy goals under logistics-restructured environment and to develop logistic centres in them through identification of key elements and mechanisms for successful integration in the European transport system. This is closely related to regional development that results from the establishment of new businesses in close proximity to ports. Realization of the proper modernization strategies would greatly benefit major seaports' efforts for developing corporate customer value and to advance development a competitive and resource efficient European transport system.(original abstract)
Twórcy
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Bibliografia
  • A European Ports Policy, COM (2007) 616, Brussels, 18.10.2007.
  • A Resource Efficient Europe. COM (2011) 21, Brussels, 26.01.2011.
  • A Sustainable Future for Transport: Towards an Integrated, Technology - Led And User Friendly System, COM 279/4, Brussels, 2009.
  • Energy Efficiency Plan; COM (2011)109, Brussels, 8.03.2011.
  • Europe 2020. A Strategy for Smart, Sustainable And Inclusive Growth; COM (2010) 2020, Brussels, 3.03.2010.
  • Green Paper EC: TEN-T a Policy Review - Towards a Better Integrated Trans-European Transport Network at the Service of the Common Transport Policy, COM 44, Brussels, 2009.
  • Pluciński M., Komunikacja i wspólna promocja miejsko-portowa wśród obszarów współpracy portów z ich miejskim zapleczem, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, wyd I, Szczecin 2006.
  • Semenov I.N., Co-evolution Approach to Management by the Transport Networks' Innovative Transformations, Part I, The Basic Problems And Trends Innovative Transformations, "Polish Academy of Sciences, Archives of Transport" 2006, Vol. 18, Issue 1, s. 49-71.
  • White Paper 2011: Roadmap to a Single European Transport Area - Towards a Competitive and Resource Efficient Transport System, Brussels 28.03.2011, COM/2011/0144 final.
  • Załoga E., Kształtowanie jednolitego rynku usług transportowych w Unii Europejskiej, wyd. I, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2006.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171365359

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.