PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 15 Relacyjne aspekty zachowań konsumenckich | 147--157
Tytuł artykułu

Nowe technologie w badaniu zachowań nabywców - wymóg współczesności

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
New Technologies in the Study of Buyers' Behavior - the Requirement of the Present
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przyspieszenie procesów rozwoju społecznego oraz dynamika zjawisk stwarza ludzkiej aktywności nowe warunki, nowe wymagania i powoduje, że udziałem człowieka są ciągle nowe sytuacje. W miarę rozwoju cywilizacyjnego i kulturowego potrzeby i preferencje konsumentów ulegają wzbogaceniu i zróżnicowaniu. Stąd też istnieje konieczność szybkiej i trafnej reakcji podmiotów rynkowych na zachodzące w otoczeniu zjawiska i procesy demograficzne, społeczno-kulturowe i ekonomiczne. Zmiany w zachowaniach konsumenckich wyznaczają bowiem przewidywane kierunki działań marketingowych firmy, wpływają na wybór strategii działania i kształtowanie instrumentów marketingowych. Zachowania te powinny być rozpoznane przez firmy, co wymusza na przedsiębiorstwach konieczność prowadzenia badań i właściwego ich dostosowania do nowych wymogów rynku.Rozpowszechnienie się w drugiej połowie XX wieku technologii komputerowej dało nowy wymiar technikom symulacyjnym. Zatem kluczem do pozyskania wiarygodnych i pewnych danych dotyczących zachowań konsumenta, w tym również tych wywołanych jego nieuświadomionymi pobudkami, może być przeprowadzenie miarodajnej symulacji. Dodatkowo należy podkreślić, że w ostatnich latach analiza zachowań konsumentów wykorzystuje coraz częściej nowe technologie informatyczne niezbędne w metodologii zgłębiania dużych baz danych dotyczących rzeczywistych wyborów konsumentów.(fragment tekstu)
EN
The paper presents the advantages and disadvantages of traditional methods of researching consumer behaviours and the possibilities of using simulation techniques that enrich the existing knowledge of running such researches in the traditional way. Traditional survey research methods, which are used by companies when collecting customer information, provide very limited information. Computer simulations can assist the company by eliminating some or most of the wrong marketing decisions.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Burgiel A., Nowe uwarunkowania społeczno-ekonomiczne i ich wpływ na zmiany we wzorach konsumpcji polskich gospodarstw domowych, w: Współczesny marketing. Trendy. Działania, G. Sobczyk (red.), PWE, Warszawa 2008.
  • Burlita A., Podstawy marketingu, J. Karwowski (red.), Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu, Szczecin 2002.
  • Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001.
  • Giddens A., Modernist and Self-identity: Self and Society in the Late Modern Age, Polity Press, Cambridge 1991.
  • Kaczmarek S., Badania marketingowe. Metody i techniki, PWE, Warszawa 1995.
  • Kędzior Z., Karcz K., Badania marketingowe w praktyce, PWE, Warszawa 1996.
  • Kędzior Z., Karcz K., Modele zachowań gospodarstw domowych i przedsiębiorstw (lata 2000-2010), Wydawnictwo Uczelniane AE w Katowicach, Katowice 1998.
  • Kwarciak B., Wygodna klatka dla klienta, "Modern Marketing" 1999, nr 5.
  • Metody testowania opinii konsumentów o produktach, J. Szymczak, S. Sudoł (red.), Warszawa 1994.
  • Mynarski S., Badania rynkowe w warunkach konkurencji, Oficyna Wydawnicza Fogra, Kraków 1995.
  • Plous S., The Psychology of Judgment and Decision Making, McGraw-Hill, Inc., New York 1993.
  • Sagan A., Badania marketingowe. Podstawowe kierunki, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków 1998.
  • Schiffman L.G., Kanuk L.L., Consumer Behavior, Prentice Hall, NJ 1994.
  • Tourangeau R., Context Effects on Responses to Attitude Questions: Attitudes as Memory Structures, w: N. Schwartz, S. Sudman (red.), Context Effects in Social and Psychological Research, Springer-Verlag, New York 1992.
  • Tuli D., Hawkins D., Marketing Research. Measurement and Method, MacMillan 1985.
  • Tyszka T., Sokołowska J., Struktura poznawcza i struktura preferencji Polaków w sferze społeczno-ekonomicznej, "Studia Socjologiczne" 1991, nr 3-4.
  • Zaltman G., Jak myślą klienci, czyli podróż w głąb umysłu rynku, Wydawnictwo FORUM, Warszawa 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171365725

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.