PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 16 Tendencje zachowań konsumenckich na regionalnym rynku | 289--308
Tytuł artykułu

Ekonomiczne determinanty zachowań współczesnych nabywców

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Economical Determinants of Human Behaviour
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Do czynników ekonomicznych, determinujących zachowania nabywców indywidualnych, należą: dochody konsumentów oraz ceny produktów. Analizując ekonomiczne determinanty zachowań nabywców indywidualnych, należy brać pod uwagę fakt, że jednostki nie działają w odosobnieniu. Decyzja jednej osoby jest powiązana z decyzjami i warunkami panującymi wśród osób dzielących wspólny budżet. W ten sposób określa się gospodarstwo domowe, które jest jednym z najważniejszych podmiotów gospodarczych. Te podmioty czynią wiele starań, aby zaspokoić potrzeby swoich członków. Ogół gospodarstw domowych dysponuje dużą częścią dochodu narodowego, który w większości jest przeznaczany na spożycie indywidualne lub zbiorowe. Reformy społeczno-gospodarcze od 1989 roku spowodowały istotne zmiany w konsumpcji i zachowaniach nabywców polskich gospodarstw domowych. Decyzje nabywcze różnią się na rynku dóbr przemysłowych i konsumpcyjnych, stąd właściwe jest osobne przedstawienie determinant ekonomicznych w decyzjach nabywczych, oddzielnie dla nabywcy indywidualnego i instytucjonalnego. Wpływ czynników ekonomicznych zależy w dużej mierze od kondycji finansowej przedsiębiorstwa i warunków, w jakich funkcjonuje - co zostanie przedstawione na przykładzie przedsiębiorstw polskich w dalszej części rozdziału.(fragment tekstu)
EN
The article shows main considerations of behaviour of nowadays customers. The behaviour of households and their members is determined by the buying power, tastes, likes and other main determinants of nowadays customers. Some of these determinants have no direct influence from producers and distributors, and the others have only indirect influence. It is good when these determinants are well known to marketers.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Bazarnik J., Grabiński T., Kąciak E., Mynarski S., Sagan A., Badania marketingowe, AE Kraków, Warszawa - Kraków 1992.
  • Głowacki R., Kramer J., Żabiński L., Analiza rynku, PWE, Warszawa 1981.
  • Grzega U., Gospodarstwo domowe jako przedmiot badań. Sytuacja polskich gospodarstw domowych w okresie transformacji, w: Konsumencki proces decyzyjny i jego determinanty, E. Kieżel (red.), AE Katowice 2006, s. 9-35.
  • Hozer J., Mikroekonometria, PWE, Warszawa 1993.
  • Kędzior Z., Karcz K., Modele zachowań gospodarstw domowych i przedsiębiorstw (lata 2000-2010), AE Katowice 1998.
  • Kotler Ph., Marketing. Analiza, planowanie wdrażanie i kontrola, Gebethner i ska, Warszawa, 1994.
  • Marketing. Problemy na dziś i jutro, J. Perenc (red.), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2009.
  • Światowy G, Zachowania konsumentów, PWE, Warszawa, 2006.
  • Urbaniak M., Uwarunkowania marketingu przemysłowego, "Przegląd Ekonomiczny", PTE - Oddział Poznański, lato - jesień 1996.
  • Wrzosek W., Funkcjonowanie rynku, PWE, Warszawa 1994.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171365855

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.