PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 16 Tendencje zachowań konsumenckich na regionalnym rynku | 355--365
Tytuł artykułu

Rola uwarunkowań psychologicznych w kształtowaniu zachowań konsumentów na rynku turystycznym - wybrane aspekty

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Role of Psychological Factors in Shaping Consumer Behavior on the Tourist Market - Some Problems
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Problematyka zachowań konsumentów na rynku turystycznym jest w centrum zainteresowania wszystkich wytwórców produktów turystycznych (zarówno przedsiębiorstw, jak i obszarów recepcji turystycznej). Wiedza o potrzebach i postępowaniu konsumenta w procesie ich zaspokajania warunkuje osiągnięcie sukcesu w prowadzeniu działalności rynkowej. Celem niniejszego artykułu jest pokazanie roli uwarunkowań psychologicznych w kształtowaniu zachowań konsumentów na rynku turystycznym. Podjęte w nim rozważania koncentrują się na takich czynnikach, jak: motywy, preferencje, emocje, postawy, percepcja, osobowość i styl życia. Wymogi edycyjne co do objętości artykułu pozwoliły tylko na zasygnalizowanie wymienionych czynników. Sformułowana w tytule hipoteza badawcza zweryfikowana została na podstawie studiów literatury przedmiotu.(fragment tekstu)
EN
The aim of this paper is to show the role of psychological factors in shaping consumer behavior on tourist market. A concept of the consumer behaviour on tourist market was defined and the psychological factors shaping the tourism behavior were characterised; among them: motives, preferences, emotions, attitudes, perception, personality and lifestyle.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Antonides G., Raaij F. van, Zachowanie konsumenta. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
  • Bąk A., Dekompozycyjne metody pomiaru preferencji w badaniach marketingowych, Prace Naukowe nr 1013, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2004.
  • Bell P.A., Greene Th.C., Fisher J.D., Baum A., Psychologia środowiskowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
  • Bosiacki S., Konsumpcja dóbr i usług turystycznych w gospodarstwach domowych, Instytut Turystyki, Warszawa 1987.
  • Crompton J., Motivations for pleasure vacation, "Journal of Leisure Research" 1979, nr 8, s. 187-219.
  • Falkowski A., Tyszka T., Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.
  • Gajewski S., Zachowanie się konsumenta a współczesny marketing, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1994.
  • Hilgard E.R., Wprowadzenie do psychologii, PWN, Warszawa 1967.
  • Kowalczyk A., Geografia turyzmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  • Krzymowska-Kostrowicka A., Geoekologia turystyki i wypoczynku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  • Leksykon marketingu, J. Altkorn, T. Kramer (red.), PWE, Warszawa 1998.
  • Middleton V.T.C., Marketing w turystyce, Polska Agencja Promocji Turystyki, Warszawa 1996.
  • Mika S., Wstęp do psychologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1984.
  • Niemczyk A., Zachowania konsumentów na rynku turystycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2010.
  • Niemczyk A., Zachowania Europejczyków w czasie wolnym, w: Współczesny marketing. Trendy, Działania, G. Sobczyk (red.), PWE, Warszawa 2008, s. 277.
  • Niezgoda A., Zmyślony P., Popyt turystyczny. Uwarunkowania i perspektywy rozwoju, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2003.
  • Przybyłowski K., Hartley S.W., Rudelius R.A., Marketing, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1998.
  • Psychologia, J. Strelau (red.), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.
  • Reykowski J., Motywacja, w: Psychologia ogólna, T. Tomaszewski (red.), PWN, Warszawa 1992.
  • Reykowski J., Z zagadnień psychologii motywacji, WSiP, wyd. 2, Warszawa 1982.
  • Rudnicki L., Zachowania rynkowe nabywców. Mechanizmy i uwarunkowania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2004.
  • Runyon K.E., Consumer Behaviour and the Practice of Marketing, C.E. Merrill, Columbus 1977.
  • Rynkowe zachowania konsumentów, E. Kieżel (red.), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 1999.
  • Schewe Ch., Smith R., Marketing. Concept and applications, McGraw-Hill, New York 1980.
  • Solomon M.R., Zachowania i zwyczaje konsumentów, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2006.
  • Steinecke A., Turystyka w miastach historycznych: szansa i ryzyko. Spojrzenie niemieckie w: Dziedzictwo a turystyka, J. Purchla (red.), MCK, Kraków 1999, s. 59.
  • Turos L., Turystyka i inteligencja emocjonalna, YPSYLON, Warszawa 2002.
  • Urry J., Spojrzenie turysty, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  • Wieczorkiweicz A., Apetyt turysty: o doświadczeniu świata w podróży, "Universitas", Kraków 2008.
  • Winiarski R., Zdebski J., Psychologia turystyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
  • Zimbardo Ph., Psychologia i życie, wyd. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  • Żabińska T., Zachowania turystyczne gospodarstw domowych. Uwarunkowania. Prawidłowości. Przyszłość, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 1994.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171365907

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.