PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 6 (2) | 275--287
Tytuł artykułu

Product Life Cycle Theories - Implications for Marketing

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Teorie życia produktu - implikacje dla marketingu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Opracowanie stanowi przegląd wybranych teorii cyklu "życia produktu", w założeniu mających stanowić rekomendacje odnośnie wyboru działań i instrumentów marketingowych. Punktem wyjścia rozważań nad naturą życia produktów i wynikającą z tego implikacji dla marketingu była klasyczna teoria "cyklu życia produktu" Levitta. Przedstawiając tę teorię, uwypuklono wyrażaną na łamach literatury marketingowej powszechną krytykę w odniesieniu do możliwości jej wykorzystywania w praktyce. W tym świetle przedstawiono inne koncepcje "życia produktu" - Enisa, Garce'a i Prella (teorię ponownego życia produktu), Tellisa i Crawforda (teorię cyklu ewolucji produktu) oraz Vernona (teorię międzynarodowego życia produktu). (abstrakt oryginalny)
EN
Paper presents review of chosen product life cycle theories that should be, in the assumption, treated as specific guide for marketing actions and tools. Levitt' classical theory of product life cycle was the starting point of consideration of nature product life, and it's implications for marketing. Presenting this theory, there was underline, presented in the marketing literature, common critics with reference to possibility of utilize theory in the real marketing world. In the view of this, there was presented also another conception of product life - Ensis, Garce and Prell (theory of extending product life cycle), Tellis and Crawford (En evolutionary approach to product growth theory) and Vernon's theory of international product life cycle. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
275--287
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Poland
Bibliografia
  • Cox W.E. 1967. Product life cycle as marketing models. Journal of Business, 40(4): 375-384.
  • Dhalla N.K., Yuspeh S. 1976. Forget the product life cycle concept. Harvard Business Review, January-February, pp. 102-110.
  • Duliniec E. 2004. Marketing międzynarodowy. PWE, Warszawa, p. 208-216.
  • Enis B.M., Garce R. La, Prell A.E. 1977. Extending product life cycle. Business Horizons, 30(3): 46-56.
  • Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W. 1998. Marketing - punkt zwrotny nowoczesnej firmy. PWE, Warszawa, pp. 254-257, 261-265.
  • Golder P.N., Tellis G.J. 2004. Growing, Growing, Gone: Cascades, diffusion, turning points in the product life cycle. Marketing Science, 23(2): 207- 218.
  • Hollensen 2004. Global Marketing. A decision-oriented approach. Prentice Hall, pp. 472-475.
  • Kluyver C.A. 1977. Innovation and industrial product life cycles. California Management Review, 20(1): 21-33.
  • Koba L. 2006a. Teoria cyklu życia produktu - impuls dla nowych koncepcji. Marketing i Rynek, 10: 8-13.
  • Koba L. 2006b. Teoria cyklu życia produktu - prawda czy fałsz. Marketing i Rynek, 6: 15-21.
  • Kozłowski W., Michalak J. 2010. Proces dyfuzji nowych produktów - model Rogera i model Bassa. W: Marketing w realiach współczesnego rynku. Strategie i działania marketingowe. Ed. Sz. Figiel. PWE, Warszawa, pp. 57-67.
  • Lambkin M., Day G.S. 1989. Evolutionary process in competitive market: Beyond the product life cycle. Journal of Marketing, 53 (July): 4-20.
  • Levitt T. 1965. Exploit the product life cycle. Harvard Business Review, 43 (November-December): 81-94.
  • Massey G.R. 1999. Product evolution: a Darwinian or Lamarckian phenomenon. Journal of Product & Brand Management, 8(4): 301-318.
  • Meenaghan J., 0;sullivan J. 1986. The shape and length of the product life cycle. Irish Marketing Review, I (Spring): 83- 102.
  • Mercer D. 1993. A two-decade test of product life cycle theory. British Journal of Management, 4: 269- 274.
  • Mruk H., Rutkowski P.J. 1994. Strategia produktu. PWE, Warszawa, pp. 106-121.
  • Ryan Ch., Riggs E.W. 1996. Redefining the product life cycle: the five-element product wave. Business Horizons, September-October, pp. 33- 40.
  • Rymarczyk J. 2004. Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa. PWE, Warszawa, pp. 43-45.
  • Swan J.E., Rink D.R. 1982. Fitting market strategy to varying product life cycle. Business Horizons, January-February, pp. 72 -76.
  • Tellis G.J., Crawford M.C. 1989. En evolutionary approach to product growth theory. Journal of Marketing, 45 (Fall): 125-132.
  • Vernon R. 1966. International investment and international trade in product cycle. Quarterly Journal of Economics, 80 (May): 190-207.
  • Wood L. 1999. The end of product life cycle? Education says goodbye to an old friend. Journal of Marketing Management, 6(2): 145-155.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171367129

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.