PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 38 Finanse 2009 - Teoria i praktyka Bankowość | 446--452
Tytuł artykułu

Od aukcji do rynków wtórnych - ewolucja internetowych rynków pożyczek prywatnych

Autorzy
Warianty tytułu
From Auctions to Secondary Markets - the Evolution of Online Person-To-Person Loan Marketplaces
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Powstanie internetowych rynków pożyczek prywatnych (w stosunku, do których używa się także terminów P2P lending, person-to-person lending, social lending, pożyczki społecznościowe) jest jednym z najbardziej interesujących zjawisk z dziedziny finansów, jakie przyniosło ze sobą rozpowszechnienie się Internetu. Serwisy P2P lending działają na zasadach przypominających internetowe aukcje, różnią się jednak od nich w zasadniczy sposób - przedmiotem obrotu nie są dobra fizyczne ani usługi, lecz kapitał. Elektroniczna platforma pozwala osobom fizycznym, pożyczkodawcom i pożyczkobiorcom, nawiązać kontakt, ustalić warunki transakcji i sfinalizować umowę pożyczki. Pośredniczy ona również w spłacie długu i ewentualnej windykacji zobowiązania. (fragment tekstu)
EN
Person-to-person online lending is relatively young, and yet, not established phenomenon. In the last few years these electronic markets emerged in many countries and won themselves noticeable popularity as an alternative form of borrowing and investing. The evolution of P2P lending models is driven by the urge to provide the users with better risk management tools and improved Iiquidity of investments. The article presents the main developments in social lending models - starting from closed lending communities, through open auctions, to the emergence of secondary markets and investment funds. The statement is made that P2P lending markets will continue to expand in many directions and the process of specialization will not be stopped in the future. The crucial role of regulatory environment as an important factor shaping the P2P lending models is also stressed. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • J. I larasim: Strategie marketingowe w osiąganiu przewagi konkurencyjnej w bankowości detalicznej. Prace Naukowe AE w Katowicach, Katowice 2003, s. 187-189
  • M.K. Hulme, C. Wright: Internet Based Social Lending. Past, Present and Futurę, Social Futures Observatory 2006, http://www.socialfuturesobservatory.co.uk/pdf_download/internetbasedsociallending. pdf.
  • M. Kisiel: Perspektywy rozwoju internetowych rynków pożyczek w Polsce i na świecie. [W:] Fenomen Internetu. Red. A. Szewczyk, E. Krok. Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2008, s. 491-501.
  • D. Begg, S. Fischer, R. Dornbusch: Mikroekonomia. PWE, Warszawa 2003, s. 288
  • G. Tovstiga. E.J. Fantner: Implications ofthe Dynamics oj the New Networked Economy for E-business Slart-ups the Case of Philips' Access Point. "Internet Research" 2000, vol. 10 issue 5, s. 461.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171367899

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.