PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 1 | 137--150
Tytuł artykułu

Konstruowanie podmiotowości klienta w coachingu

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Nie można rządzić kimś, kto jest w kajdanach (Foucault, 2010, s. 236). Jeżeli ktoś nie jest wolny i jest przez nas zdominowany, to będzie być może posłuszny, ale razem tak naprawdę wiele nie osiągniemy. Ktoś, z kim pracujemy, ma być wolny i ma mieć możliwość sprzeciwiania się mojemu przekonaniu o wyborze mojego sposobu pracy jako najlepszego. Tak w skrócie wygląda koncepcja agonizmu, którą rozwinę w dalszej części, opisując koncepcję tworzenia podmiotowości. Zakładam, że praca coacha jest towarzyszeniem człowiekowi w stawaniu się tym, kim ma być, a więc tym, kim obecnie nie jest. Proponuję spojrzeć na coacha jako tego, kto przez swoją osobę, wiedzę, techniki, praktyki i sytuacje tworzy warunki możliwości konstruowania podmiotowości klienta. Jest to spojrzenie z perspektywy filozofii postrukturalizmu, która ukazuje, że nie ma jednej, doskonale wytworzonej tożsamości, lecz indywidualności nieustannie się tworzą. (fragment tekstu)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
137--150
Opis fizyczny
Twórcy
  • Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu
Bibliografia
  • Antosz, W. (2008). W poszukiwaniu miejsca dla niepełnosprawnych. Gorzów. Publikacja dostępna w siedzibie Stowarzyszenia (ul. Walczaka 42, 66-400 Gorzów Wlkp.).
  • Antosz, W. (2012) Czy coaching jest możliwy dla niepełnosprawnych intelektualnie? Coaching Review, 1(4): 139-142
  • Antosz, W. (2013). Kapitał społeczny dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną na podstawie badań w Warsztatach Terapii Zajęciowej w Gorzowie Wlkp. Praca dyplomowa. Warszawa: INE PAN.
  • Antosz, W. (2014). Kapitał społeczny niepełnosprawnych intelektualnie. W: D. Wolska (red.), Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
  • Barnes, C. i Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Bourdieu, P. i Wacquant, Loic, J.D. (2001). Zaproszenie do socjologii refleksyjnej. Warszawa.
  • Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Cervinkowa, H. (2010). Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: DSW.
  • Coleman, J.S. ( 2006). Perspektywa racjonalnego wyboru w socjologii ekonomicznej. W: A. Jasińska-Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki i M. Ziółkowski (red.), Współczesne teorie socjologiczne. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Czapiński, J. (2009). Kapitał społeczny w Polsce. Kiedy stanie się niezbędną przesłanką naszego rozwoju? W: J. Szomburg (red.), Jakie Razem Polaków w XXI wieku? Wspólnota tożsamości, zasad czy działań? Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.
  • Decartes, R. (1970). Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach. Warszawa: PWN.
  • Dehnel, P. (1998). Antynomie rozumu. Z dziejów filozofii niemieckiej XVIII i XIX wieku. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski.
  • Foucault, M. (2000). Czym jest Oświecenie; Seksualność i władza; Strukturalizm i post-strukturalizm. W: Filozofia, historia, polityka. Wybór pism. Warszawa-Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Foucault, M. (1999). Kim jest autor; Prawdziwa płeć. W: Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura. Warszawa: Aletheia.
  • Foucault, M.( 1993). Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Warszawa: Aletheia.
  • Foucault, M. (2000). Omnes et singulatim, przyczynek do krytyki politycznego rozumu. W: Filozofia, historia, polityka. Wybór pism. Warszawa-Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Foucault, M. (1983). Subject and Power. W: H.L. Dreyfus, P.K. Rabinow i Michel Foucault, Beyond Structuralism and Hermeneutics. Chicago: University of Chicago Press.
  • Foucault, M. (2000b). Techniki siebie. Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja, 2(10).
  • Hegel, G (1990). Encyklopedia Nauk Filozoficznych. Warszawa: PWN.
  • Hegel, G. (1963). Fenomenologia Ducha. Warszawa: PWN.
  • Horkheimer, M. i Adorno, T. (1994). Dialektyka Oświecenia, Fragmenty filozoficzne. Warszawa: IFiS PAN.
  • Kant, I. (1957). Krytyka czystego rozumu. Warszawa: PWN.
  • Kant, I. (1972). Krytyka praktycznego rozumu. Warszawa: PWN.
  • Kant, I. (2000). Pomysły do ujęcia historii powszechnej w aspekcie światowym W: Z. Kude-rowicz, Kant. Warszawa: Wiedza Powszechna.
  • Kemmis, S. (2010). Teoria krytyczna i uczestniczące badania w działaniu. W: H. Cervinkowa i B.D. Gołębniak (red.) Badania w działaniu, Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wyd. Naukowe DSW.
  • Krause, A (2004). Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza.
  • Kohlberg, L. i Mayer, R. (1993). Rozwój jako cel wychowania. W: Z. Kwieciński i L. Witkowski (red.), Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Warszawa: IBE.
  • Krasnodębski, Z. (1990). Problem postępu etycznego we wczesnych pismach Jurgena Habermasa. W: L. Witkowski (red.), Dyskursy rozumu: Między przemocą i emancypacją. Z recepcji Jurgena Habermasa w Polsce. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Levinas, E. (2000). Inaczej niż być lub ponad istotą. Warszawa: Fundacja Aletheia.
  • Mac Intyre, A. (1996). Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności. Warszawa: PWN.
  • Mann, T. (2007). Buddebrookowie. Warszawa: TMM Polska.
  • Mann, T. (2008). Czarodziejska góra. Warszawa: Czytelnik.
  • Męczkowska, A. (2006). Podmiot i pedagogika, od oświeceniowej utopii ku pokrytycznej dekonstrukcji. Wrocław: DSW.
  • Putnam, R.D. (2008). Samotna gra w kręgle. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Rasiński, L. (2010). Dyskurs i władza. Zarys polityki agonistycznej. Wrocław: DSW.
  • Renault, A. (2001). Era jednostki. Przyczynek do historii podmiotowości. Wrocław-Warszawa-Kraków: Ossolineum.
  • Rogers, J. (2009). Coaching. Podstawy umiejętności. Gdańsk: GWM.
  • Starr, J. (2009). Coaching. Warszawa: PWE.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171369137

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.