PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | 2 | nr 80 Badania rynkowe | 108--116
Tytuł artykułu

Metody kontroli i pomiaru jakości kształcenia stosowane przez szkoły wyższe

Warianty tytułu
Methods of Quality Control in Education, Used by Colleges
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przegląd metod, za pomocą których uczelnie wyższe kontrolują jakość oferowanych usług. Podstawą utrzymania przez uczelnie wyższe wysokiego standardu jakości kształcenia jest jego systematyczna kontrola oraz wyciąganie wniosków z przeprowadzonych badań i podejmowanie na ich podstawie koniecznych działań, mających na celu nieustające doskonalenie nauczania. Dbałość uczelni o jakość kształcenia przejawia się w stosowaniu metod, które można rozpatrywać jako endo- i egzogeniczne, czyli opracowane wewnątrz uczelni oraz okresowe przeglądy zewnętrzne, którym uczelnie poddają się dobrowolnie lub obligatoryjnie. Zarówno endo- jak i egzogeniczne procedury kontroli jakości kształcenia obejmują programy kształcenia, przebieg edukacji oraz efekty końcowe.(abstrakt oryginalny)
EN
This article aims to review the methods, by which the universities control the quality of services offered. The basis for maintaining the high standard of education quality by the colleges is its regular control and the capability of drawing conclusions from the study. The care of colleges regarding the quality of education manifests by the use of methods that can be considered through endo- and exogenous prism. It means, those, that have been elaborated within the college - cyclic internal audits and periodic external reviews that colleges are being subjected voluntarily or mandatory. Both, endo- and exogenous quality control procedures, include training programmes, course of education and final effects.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Batóg B., Wawrzyniak K., System oceny procesów nauczania, Konferencje Dydaktyczne, Łódź 2005.
  • Borkowski S., Wszendybył E., Jakość i efektywność usług hotelarskich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  • Cikot K., Funkcje ewaluacji w zapewnieniu jakości kształcenia w uczelniach wyższych, PWr, Wrocław 2007.
  • Dittrich K., Dutch Universities of Applied Sciences and the Latour Market: Strengths and Risks, Warszawa 2009.
  • "Gazeta Wyborcza. Gazeta Edukacja", 19.05.2009.
  • Hasińska Z., Losy zawodowe absolwentów Wyższej Szkoły Handlowej, Wyższej Szkoły Ekonomicznej i Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, UE, Wrocław 2008.
  • Kaden J.R., Badania marketingowe, PWE, Warszawa 2006.
  • Karaszewski R., Nowoczesne koncepcje zarządzania jakością, Dom Organizatora, Toruń 2009.
  • Mazurek-Łopacińska K. (red.), Problemy teorii i praktyki marketingu, Marketing 4, UE, Wrocław 2008.
  • Skrzypek E., Jakość i efektywność, UMCS, Lublin 2002.
  • www.pka.edu.pl/index.php?page=oceny, 16.06.2009.
  • Woźniak J., Kryteria oceny jakości kształcenia w szkole wyższej (na przykładzie ekonomii i zarządzania) jako czynnik wzmacniający nierówności społeczne, Mitel, Rzeszów 2006.
  • Zarządzenie nr 53/2006 Rektora AE we Wrocławiu z dnia 27 listopada 2006 r. w sprawie wprowadzenia zasad okresowej oceny nauczycieli akademickich i jej częstotliwości.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171369951

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.