PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 94 Wiedza w gospodarce i gospodarka oparta na wiedzy : zarządzanie w gospodarce opartej na wiedzy | 89--98
Tytuł artykułu

Podstawowe założenia i przesłanki modelu zarządzania strategicznego w polskim trzecim sektorze

Warianty tytułu
Key Assumptions and Premises of Strategic Management Model in the Polish Third Sector
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł ukazuje podstawowe założenia i przesłanki do budowy modelu zarządzania strategicznego w trzecim sektorze. Zaprezentowana analiza światowej literatury dowodzi, iż powszechnie uznawaną, odpowiednią dla organizacji non profit szkołą zarządzania strategicznego jest szkoła zasobów i kompetencji. Z tezą tą podjęto polemikę, w wyniku której przedstawiono założenie, hipotezę i przesłanki nowego modelu zarządzania powstałe z analizy postulatów różnych szkół zarządzania strategicznego dotychczas funkcjonujących w sektorze komercyjnym. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper presents key assumptions and premises of building strategic management model in the Third Sector. A review of international literature reveals that the resource-based and competence-driven view of strategic management appears to be the most widely accepted and relevant to non-profit organisations. This paper discusses this view and presents an assumption, a hypothesis and a number of proposed premises of a new management model based on the analysis of existing commercial strategic management concepts. (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Warszawska
Bibliografia
  • Balser D., McClusky J., Managing stakeholder relationships and nonprofit organization effectiveness, "Nonprofit Management & Leadership" 2005, 15(3), 295-315.
  • Bart C.K., Tabone J.C., Mission statements in canadian not-for-profit hospitals: Does process matter?, "Health Care Management Review" 2000, 25(2), 45-63.
  • Berrett T., Slack T., A framework for the analysis of strategic approaches employed by non-profit sport organisations in seeking corporate sponsorship, "Sport Management Review" 2001,4(1), 21-45.
  • Bryson J.M., Ackermann F., Eden C., Putting the resource-based view of strategy and distinctive competencies to work in public organizations, "Public Administration Review" 2007, 67(4), 702-717.
  • Carney M., Middle manager involvement in strategy development in not-for profit organizations: The director of nursing perspective - how organizational structure impacts on the role, "Journal of Nursing Management" 2004, 12(1), 13-21.
  • Crittenden W.F., Crittenden V.L., Relationships between organizational characteristics and strategic planning processes in nonprofit organizations, "Journal of Managerial Issues" 2000, 12(2), 150-169.
  • Domański J., Analiza otoczenia polskich organizacji non-profit, [w:] Czerwiński B. (red.), Nowe trendy w marketingu dla menedżerów, Politechnika Gdańska, Gdańsk 2008.
  • Domański J., Strategic group analysis of Poland's non-profit organizations, "Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly" 2009, doi:10.1177/0899764009338219.
  • Fillis I., Image, reputation and identity issues in the arts and crafts organization, "Corporate Reputation Review" 6(3), 2003, 239-251.
  • Frumkin P., Casey A.E., Creating new schools: The strategic management of charter schools, "Annie E. Casey Foundation" 2003.
  • Griggs H.E., Corporatisation of the not-for-profit sector: Strategic planning and organisational performance in disability-based organisations, "International Journal of Disability, Development & Education" 2003, 50(2), 197-220.
  • Hwang H., Powell W.W., The rationalization of charity: The influences of professionalism in the nonprofit sector, "Administrative Science Quarterly" 2009, 54(2), 268-298.
  • Iwankiewicz-Rak B., Marketing organizacji niedochodowych, AE, Wrocław 1997.
  • Katsioloudes M.I., Tymon W.G., Strategic planning practices: Are they what they should be?, "Human Systems Management" 2003, 22(4), 177-183.
  • LeRoux K., Goerdel H.T., Political advocacy by nonprofit organizations: A strategic management explanation, "Public Performance & Management Review" 2009, 32(4), 514-536.
  • Miller K.D., Competitive strategies of religious organizations, "Strategic Management Journal" 2002, 23(5), 435-456.
  • Moore M.H., Managing for value: Organizational strategy in for-profit, nonprofit, and governmental organizations, "Nonprofit & Voluntary Sector Quarterly" 2000, 29, 183-208.
  • Obłój K., Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa 2007.
  • Paarlberg L.E., Bielefeld W., Complexity science - an alternative framework for understanding strategic management in public serving organizations, "International Public Management Journal" 2009, 12(2), 236-260.
  • Pijl K. v.d., Sminia H., Strategic management of public interest organizations, "Voluntas: International Journal of Voluntary & Nonprofit Organizations" 2004, 15(2), 137-155.
  • Pike S., Roos G., Marr B., Strategic management of intangible assets and value drivers in R&D organizations, "R&D Management" 2005, 35(2), 111-124.
  • Renshaw S., Krishnaswamy G., Critiquing the knowledge management strategies of non-profit organizations in Australia, "Proceedings of World Academy of Science: Engineering & Technology" 2009, 37, 456-464.
  • Reussner E.M., Strategic management for visitor-oriented museums, "International Journal of Cultural Policy" 2003, 9(1), 95-108.
  • Ridder H., McCandless A., Influences on the architecture of human resource management in nonprofit organizations: An analytical framework, "Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly" 2008, doi:10.1177/0899764008328182.
  • Slyke van D.M., Brooks A.C., Why do people give? New evidence and strategies for nonprofit managers, "American Review of Public Administration" 2005, 35(3), 199-222.
  • Speckbacher G., Nonprofit versus corporate governance: An economic approach, "Nonprofit Management & Leadership" 2008, 18(3), 295-320.
  • Starnes B.J., Achieving competitive advantage through the application of open systems theory and the development of strategic alliances: A guide for managers of nonprofit organizations, "Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing" 2000, 8(2), 15-28.
  • Taylor T., McGraw P., Exploring human resource management practices in nonprofit sport organizations, "Sport Management Review" 2006, 9(3), 229-251.
  • The strategic importance of intellectual capital in the non-profit sector, "Journal of Intellectual Capital" 2007, 8(4), 721-731.
  • Tyrakowski M., Rola organizacji pozarządowych w rozwiązywaniu problemów społecznych, "Znacznie - ZNZE WSIiZ" 2007, 2(4), 124-151.
  • Vandijck D., Desmidt S., Buelens M., Relevance of mission statements in Flemish not-for-profit healthcare organizations, "Journal of Nursing Management" 2007, 15(2), 131-141.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171370803

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.