PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 189 | 225
Tytuł artykułu

Struktury zadaniowe : składniki, własności i uwarunkowania

Warianty tytułu
Task Structures : Components, Characteristics and Conditions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Głównym celem niniejszej pracy i realizowanych na jej potrzeby badań empirycznych jest poznanie, zrozumienie i wyjaśnienie istoty, własności i uwarunkowań struktur zadaniowych. Tak ogólnie sformułowany cel badawczy został rozwinięty w postaci celów szczegółowych, wśród których wskazać należy m.in.: a) analizę literatury przedmiotu w obszarze podstaw teoretycznych, dotyczących istoty, budowy oraz rozwoju struktur zadaniowych, b) badanie powszechności występowania struktur zadaniowych w przedsiębiorstwach prowadzących działalność w Polsce i za granicą, wraz z próbą identyfikacji zmiennych kontekstowych, wpływających na powszechność występowania i zaawansowanie struktur zadaniowych, c) badanie podstawowych składników struktur zadaniowych, tj. zespołów zadaniowych, i ukazanie, jakie zadania realizują, jak umiejscowione są w strukturze organizacyjnej, w jaki sposób ich istnienie i funkcjonowanie zostały odzwierciedlone w dokumentacji organizacyjnej, jakie problemy i korzyści im towarzyszą itd., d) identyfikację własności (osobliwości) i mechanizmów charakterystycznych dla struktur zadaniowych, e) identyfikację zewnętrznych i wewnętrznych uwarunkowań rozwoju struktur zadaniowych, tj. zarówno czynników stymulujących, jak i ograniczających rozwój i upowszechnianie się tej grupy rozwiązań strukturalnych. (fragment tekstu)
EN
The environment of contemporary organizations becomes increasingly more complex and dynamic. Traditional organizational structures, which are based on a top- -down hierarchy, the functional division of labour, a high level of centralization, and a number of formal rules seem to be not effective enough in the knowledge-based economy. For decades numerous experts have been forecasting the inevitable end of hierarchies and a rapid growth of organic forms which are based on temporary project teams and task forces. Nevertheless, this scenario has not happened yet, and important questions concerning the reasons of this fact arise. The research problem can be formulated in the following questions: What distinguishes task structures from the traditional ones? •• Why are modern organizational structures, based on temporary teams and task ••forces, still relatively rare in business practice? What are the stimulants and barriers of task structures development? •• The goal of the book is to identify, understand, and describe main components, characteristics and mechanisms of task structures as well as conditions for task structures development. The author's intention is to explore and set knowledge about new organizational designs in order, and fill in the gap that can be observed in a theory of organizations. Considerations presented in the following chapters are based on literature studies and empirical findings. A research methodology includes both quantitative and qualitative methods. Research work was divided into three main stages: a) questionnaire research, conducted in seventy-three Polish companies of different size, industry, and a profile of activity (2009), b) cross case study research in over a dozen enterprises and public sector units. The analysis of organizational documents, interviews, and observations were major methods of data collection (2009-2010), c) questionnaire research of 68 foreign companies from the United Kingdom, Germany, France, Spain, and Italy. To enable a comparison, the same questionnaire form as at the first stage was used (2010). The essential findings (b and c) were financed by Ministry of Science and Higher Education as the research project "Characteristics and Conditions of Task Structures" no. 2636/B/H03/2009/36. The structure of the book is adjusted to its main purpose. It consists of five logically ordered chapters that examine different aspects of task structures. The first chapter shows a traditional view on an organizational structure. Basic definitions and approaches are shown, as well as functions, dimensions, and evolution of organizational forms. The chapter is a background for further considerations and allows to locate task structures among various organizational designs and models. The second chapter presents various definitions, the nature and functions of task structures. There are many various terms and definitions that describe the investigated kind of structures. They are called project structures, task structures, organic structures, ad hoc structures, team-based structures, etc. All mentioned types were qualified into the group of widely understood task structures, because all of them are built on the same basis: temporary teams, multilateral relationships, heterarchy, mutual adjustment, etc. Generally, we can define task structures as a group of modern organizational structures, which are based on temporary teams and task forces. The teams are formed to perform particular tasks or solve current problems, and disappear after achieving established goals. Such structures cannot ensure all functions of the traditional structures, e.g. stabilization or predictability, but they provide temporary order and make organizations more flexible. At the end of the first part the results of empirical research are shown. According to the mentioned findings pure task structures are rare in business practice, but different kinds of mixed forms appear much more frequently. The presence of temporary teams in the organizational structure of investigated companies depended on its size, profile of activity, and industry they operated in. The next chapter is dedicated to the description of main components of task structures: temporary teams and relationships. The enlarged typology of temporary teams that contains eight independent criteria was developed and presented. Various kinds of relationships were also set apart on the basis of the empirical study. The fourth chapter explores characteristics and mechanisms of task structures. What differs task structures from the traditional ones is their temporary nature, the low level of formalization, and their internal variety. A heterarchy and autodynamism are identified mechanisms of the task structures. On the basis of empirical findings, the typology of heterarchies was developed. According to this concept we can set apart five types of heterarchy depending on the number of decision making centres, and the changes of authority. Such an enlarged and more detailed perspective enables to have a closer look at the heterarchy, and its organizational and personal consequences. A very interesting phenomenon was observed in investigated companies and it was called the autodynamizm of task structures. It can be defined as a mechanism of task structure self-creation. It means that new teams are often based on solutions and patters used before, even if the new teams perform projects of different kind. It enables to create new teams and task forces very quickly, but the flexibility of task structures is very limited in this case. The last chapter presents the list of conditions of task structures development. All factors and circumstances, which were developed on the basis of theoretical and empirical studies, were divided into internal and external factors, and also into stimulants, barriers, and two-way factors. External factors, e.g. globalization, information technologies, social changes, shortened products life-cycles, and development of new management concepts mainly constitute the stimulants of task structures development. The second group of factors can interact in two directions depending on their presence and forms. The example of such a factor is a national culture which can support or limit the task structures development. Some cultures are more friendly for task structures than others. The list of two-way factors also contains the size of organization, its structure, and organizational culture. Main barriers that were identified in the study are related to individuals within the organization, e.g. a low level of acceptance of heterarchy, a lack of competence, a lack of employees motivation, and reluctance to delegating authority. Other barriers resulted from the nature of task structures are as follows: they do not guarantee the safety and social needs, the diffusion of knowledge is limited, and projects are often too autonomous. The identification and setting of mentioned factors in order is very important in terms of task structures explorations. It gives the answers to the previously asked research questions. At the end of the chapter some recommendations were presented. They suggest what the managers can do to ensure good conditions for task structures development, and how they can support temporary teams. Concluding, the empirical study of the nature of task structures shows that they are very complex and dynamic phenomena. They are based on a different kind of components and mechanisms than traditional hierarchies, and the development of task structures depends on many various external and internal factors. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Adamiecki K. (1970), O nauce organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Aldag R.J., Stearns T.M. (1987), Management, South-Western Publishing Co., Cincinnati Ohio.
  • Aldrich H. (1972), Technology and Organizational Structure: A Reexamination of the Findings of the Aston Group, "Administrative Science Quarterly" no. 17.
  • Ashkenas R. i in., (2002), The Boundaryless Organization. Breaking The Chains of Organizational Structure, Jossey-Bass, San Francisco.
  • Baligh H. (2006), Organization Structure. Theory and Design, Analysis and Prescription, Springer, New York.
  • Barker S., Cole R. (2010), Zarządzanie projektem. Co dobry szef projektu wie, robi i mówi, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Bartol K.M., Martin D.C. (1991), Management, McGraw-Hill, New York.
  • Bełz G., Pindelski M. (2010), Dyfuzja wiedzy w rozwijaniu orientacji procesowej przedsiębiorstwa produkcyjnego. Studium przypadku interdyscyplinarnych zespołów koordynujących, [w:] Wiedza w gospodarce i gospodarka oparta na wiedzy, Prace Naukowe UE nr 93, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Bennet R. (1999), Corporate Strategy, Financial Times Pitman Publishing, London.
  • Bercun S. (2006), Sztuka zarządzania projektami, Helion, Warszawa.
  • Bertalanffy L. (1984), Ogólna teoria systemów, PWN, Warszawa.
  • Bielski M. (2001), Organizacje. Istota. Struktury. Procesy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Bielski M. (2002), Podstawy teorii organizacji i zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
  • Bieniok H. (red.) (1997), Metody sprawnego zarządzania. Planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrola, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.
  • Bieniok H., Rokita J. (1984), Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Bilewicz M. (2009), Grupa: dlaczego potrzebujemy przynależności, "Ja, my, oni. Poradnik psychologiczny polityki", tom 3.
  • Bizon-Górecka J. (2009), W poszukiwaniu modelu zarządzania organizacji przez projekty, "Przegląd Organizacji" nr 2.
  • Blanchard K., Zigarmi P., Zigarmi D. (1987), Leadership and the One Minute Manager, Fontana, London.
  • Blau P.M. (1994), Structural Contexts of Opportunities, The University of Chicago Press, Chicago.
  • Bleicher K. (1989), Organisation, [w:] F. Bea, E. Dichtl, M. Schweitzer, Allgemeine Betriebswirtschaftslehre. Gustar Fischer Verlag, Stuttgard.
  • Brandenburger A., Nalebuff B. (1996), Co-opetition, Profile Books, London.
  • Bratnicki M., Strużyna J. (2001), Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
  • Brillman J. (2002), Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Brzozowski M. (2010), Organizacja wirtualna, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Bukowitz W.R., Petrash G.P. (1997), Visualising, Measuring and managing Knowledge, "Research Technology Management" no. 7-8.
  • Burns T., Stalker G.M. (1961), The Management of Innovation, Tavistock Publications, London.
  • Busch P. (2008), Tacit Knowledge in Organizational Learning, IGI Global, London.
  • Cameron K.S., Quinn R.E. (2006), Diagnosing and Changing Organizational Culture, Jossey-Bass, San Francisco.
  • Castells M. (2010), The Rise of The Network Society. The Information Age: Economy, Society, and Culture, Wiley-Blackwell, Oxford.
  • Chandler A.D. (1962), Strategy and Structure: Chapters in the History of the Industrial Enterprise, MIT Press, Cambridge.
  • Chandler A.D. (1977), The Visible Hand: The Managerial Revolution in American Business, Belknap Press, Cambridge.
  • Child J. (1973), Predicting and Understanding Organization Structure, "Administrative Science Quarterly" nr 18.
  • Child J. (1984), Organization. A Guide to Problems and Practice, Sage Publications, London.
  • Chrościcki Z. (2001), Zarządzanie projektem - zespołami zadaniowymi, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
  • Ciborra C. (1996), The Platform Organization: Recombining Strategies, Structures, and Surprises, "Organization Science" March-April.
  • Clegg S.R., Palmer G. (1996), Constituting Management. Markets, Meanings, and Identities, Walter de Gruyter, Berlin.
  • Creswell J.W. (2009), Research Design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches, Sage Publications, Thousand Oaks.
  • Crozier M. (1993), Przedsiębiorstwo na podsłuchu - jak uczyć się zarządzania postindustrialnego, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Crozier M., Friedberg E. (1982), Człowiek i system. Ograniczenia działania zespołowego, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Cummins R.C., King D.C. (1973), The Interaction of Group Size and Task Structure in an Industrial Organization, "Personnel Psychology" no. 26.
  • Czakon W. (2008), Koordynacja sieci - wieloraka forma organizacji współdziałania, "Przegląd Organizacji" nr 9.
  • Czermiński A. i in., (1998), Organizacja i zarządzanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  • Czerska M. (1996), Organizacja przedsiębiorstw. Metodologia zmian organizacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  • Czerska M., Szpitter A. (2010), Koncepcje zarządzania. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
  • Ćwiklicki M., Jabłoński M., Włodarek T. (2010), Samoorganizacja w zarządzaniu projektami metodą Scrum, Wydawnictwo Mfiles.pl, Kraków.
  • Daft R.L. (2008), Organizational Theory and Design, South-Western Cengage Learning, Mason.
  • Dagnino G.B., Rocco E. (2009), Coopetition Strategy. Theory, experiments and cases, Taylor & Francis e-Library.
  • Davis M.B. (2007), Doing a Successful Research Project. Use Qualitative or Quantitative Methods, Palgrave Macmillan, New York.
  • Dion D. (1998), Evidence and Inference in the Comparative Case Study, "Comparative Politics" vol. 30, no. 2.
  • Dillow C. (2007), The End of Politics: New Labour and the Folly of Managerialism, Harriman House, Hampshire.
  • Dinsmore P.C., Cabanis-Brewin J. (2010), Handbook of Project Management, Amacom Books, New York.
  • Doktór K. (1975), Badania społeczne zarządzania, Prace Instytutu Organizacji i Kierowania, Warszawa.
  • Dretske F.I. (1981), Knowledge and the Flow of Information, MIT Press, Cambridge.
  • Drucker P. (1976), Skuteczne zarządzanie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Drucker P. (1988), The Coming of the New Organization, "Harvard Business Review" nr 1-2.
  • Drucker P. (1995), Zarządzanie w czasach burzliwych, Biblioteka Nowoczesności, Kraków.
  • Drucker P. (2009), Zarządzanie XXI wieku - wyzwania, MT Biznes, Warszawa.
  • Duarte D., Snyder N. (2006), Mastering Virtual Teams. Strategies, Tools, and Techniques That Succeed, John Wiley & Sons, San Francisco.
  • Edvisson L., Malone M.S. (2001), Kapitał intelektualny. Poznaj prawdziwą wartość swojego przedsiębiorstwa, odnajdując jego ukryte korzenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Fairtlough G., Clegg S. (2007), The Three Ways of Getting Things Done. Hierarchy, Heterarchy, and Responsible Autonomy in Organizations, Triarchy Press, Axminster UK.
  • Filipowicz P., Wacławik Ł. (2001), Analiza modułowa systemów organizacyjnych. "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" nr 3.
  • Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny (1987), Ossolienum, Wrocław.
  • Fołtyn H. (2007), Klasyczne i nowoczesne struktury organizacji, Wydawnictwo Key Text, Warszawa.
  • Frame J.D. (2001), Zarządzanie projektami w organizacjach, WIG-Press, Warszawa.
  • Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D. (2001), Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
  • Frąckiewicz J. (1967), Organizacja pracy i kierownictwa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Fritz R. (1996), Corporate Tides. The Inescapable Laws of Organizational Structure, Berret-Koehler Publishers, San Francisco.
  • Fulk J. (1995), Electronic Communication and Changing Organizational Forms "Organization Science" July-August.
  • Fukuyama F. (2000), Wielki wstrząs, Wydawnictwo Politeja, Warszawa.
  • Galata S. (2007), Podstawy zarządzania nowoczesną organizacją. Ekonomia, kultura, bezpieczeństwo, etyka, Difin, Warszawa.
  • Galbraith J.R. (2002), Designing Organizations. An Executive Guide to Strategy, Structure, and Process, Jossey-Bass, San Francisco.
  • Galbraith J.R., Downey D., Kates A. (2002), Designing Dynamic Organizations: A Hands-on Guide for Leaders at All Levels, AMACOM, New York.
  • Geddes B. (2006), Paradigms and Sand Castles. Theory Building and Research Design in Comparative Politics, The University of Michigan Press.
  • Georges A., Romme L. (1996), A Note on the Hierarchy-Team Debate, "Strategic Management Journal" no. 5.
  • Gerring J. (2007), Case Study Research. Principles and Practices, Cambridge University Press, New York.
  • Gesteland R. (1999), Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Gibbons D.E. (2004), Network Structure and Innovation Ambiguity Effects on Diffusion in Dynamic Organizational Fields, "Academy of Management Journal" vol. 47, no. 6.
  • Gierszewska G., Romanowska M. (2009), Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Gierszewska G., Wawrzyniak B. (2001), Globalizacja. Wyzwania dla zarządzania strategicznego, Poltext, Warszawa.
  • Gliński B., Kuc B.R., Fołtyn H. (2000), Menedżeryzm. Strategie. Zarządzanie, Wydawnictwo Key Text, Warszawa.
  • Goliszewski J. (1990), Controlling - system koordynacji przedsiębiorstwa (I). "Przegląd Organizacji" nr 8-9.
  • Govindarajan V., Trimble Ch. (2005), 10 Rules for Strategic Innovators. From Idea to Execution, Har-vard Business School Publishing, Boston.
  • Grajewski P. (2003), Koncepcja struktury organizacji procesowej, Wydawnictwo "Dom Organizatora", Toruń.
  • Griffin R.W. (2000), Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Grinyer P., Yasai-Ardekani M. (1980), Dimensions of Organizational Structure: A Critical Replication, "The Academy of Management Journal" September.
  • Grudzewski W., Hejduk I. (2002), Organizacja wirtualna wyzwaniem przyszłości, [w:] Przedsiębiorstwa wobec wyzwań przyszłości, red. J. Rokita, W. Grudzewski, Górnośląska Wyższa Szkoła Hand-lowa, Katowice.
  • Hage J. (1980), Theories of Organizations, John Wiley, New York.
  • Haimann T., Scott W.G., Connor P.E. (1985), Management, Houghton Mifflin Company, Boston.
  • Hall R.H. (1999), Organizations. Structures, Processes and Outcomes, Prentice Hall, New Jersey.
  • Hammer M., Champy J. (1996), Reenginering w przedsiębiorstwie, Neumann Management Institute, Warszawa.
  • Hampden-Turner Ch., Trompenaars A. (1998), Siedem kultur kapitalizmu, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.
  • Handy Ch. (1993), Understanding organizations, Oxford University Press, New York.
  • Handy Ch. (1996), Wiek paradoksu. W poszukiwaniu sensu przyszłości, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.
  • Hart H. (1984), Understanding Our World: An Integral Ontology, University Press of America, Lenham.
  • Haus B. (1983), Ewolucja struktur organizacyjnych przemysłu, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Haus B. (red.) (1978), Planowanie techniczno-ekonomiczne w przedsiębiorstwie przemysłowym, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Haus B. (red.) (1988), Ekonomika i organizacja przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Hax A.C., Majluf N.S. (1981), Organizational Design: A Survey and an Approach, Operations Re-search, vol. 29, no. 3.
  • Hedlund G. (1994), A Model of Knowledge Management and the N-form Corporation, "Strategic Management Journal".
  • Hensel P., Glinka B. (2006), Projektowanie organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Hesselbein F., Goldsmith M., Beckhard R. (red.) (1998), Organizacja przyszłości, Business Press, Warszawa.
  • Heynes M (2002), Project Management. Tools for Success, Crisp Publications.
  • Hofstede G. (2000), Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Hofstede G.J., Pedersen P.B., Hofstede G.H. (2002), Exploring Culture. Exercises, Stories and Synthetic Cultures, Nicholas Brealey Publishing, London.
  • Holpp L. (2001), Jak kierować zespołami, Wydawnictwo RM, Warszawa.
  • Hopej M. (2000), Struktura organizacji skoncentrowanej na procesach, [w:] Instrumenty zarządzania we współczesnym przedsiębiorstwie, t. 1, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  • Hopej M. (2004a), O podobieństwach struktur organizacyjnych, "Przegląd Organizacji" nr 3.
  • Hopej M. (2004b), Struktury organizacyjne. Podstawowe, współczesne i przyszłe rozwiązania strukturalne, Ossolineum, Wrocław.
  • Hopej M. (2008), Struktura organizacyjna jako czynnik kulturotwórczy, "Przegląd Organizacji" nr 10.
  • Hopej-Kamińska M., Hopej M. (2008), Otoczenie organizacji a jej struktura organizacyjna, "Przegląd Organizacji" nr 7-8.
  • Hülsenberg F., Wróbel J. (1995), Controlling. TNOiK, Zielona Góra.
  • Januszewski A. (1999), Obszary zmian implikowane wdrożeniem systemu budżetowania kosztów, "Przegląd Organizacji" nr 5.
  • Jasiński L.J. (2000), Integracja regionalna w warunkach globalizacji gospodarki światowej, Warszawska Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa.
  • Jenny B. (2007), Project Management. Knowledge for a Successful Career, VDF Hochschulverlag, Zürich.
  • Jermakowicz W. (1983), Systemowe uwarunkowania struktur organizacyjnych, PTE, Warszawa.
  • Kaczmarek B. (2001), Organizacje. Polityka. Władza. Struktury, Wydawnictwo Międzynarodowej Szkoły Menedżerów, Warszawa.
  • Karaszewski R. (2008), Przywództwo w środowisku globalnego biznesu, Dom Organizatora, Toruń.
  • Katz D., Kahn R.L. (1979), Społeczna psychologia organizacji, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Kay J. (1995), Foundations of Corporate Success. The Most Important Contribution to Business Thinking in a Decade, Oxford University Press, New York.
  • Kerzner H. (2005), Zarządzanie projektami. Studium przypadków, Helion, Gliwice.
  • Kerzner H. (2006), Project Management. A Systems Approach to Planning, Scheduling and Controlling, John Wiley & Sons Inc., Hoboken, New Jersey.
  • Kieser A., Kubicek H. (1992), Organisation, Walter de Gruyter, Berlin.
  • Kieżun W. (1977), Podstawy organizacji i zarządzania, Książka i Wiedza, Warszawa.
  • King G., Keohane R., Verba S. (1994), Designing Social Inquiry. Scientific Inference in Qualitative Research, Princeton University Press, New Jersey.
  • Konarzewska-Gubała E. (red.) (2006), Zarządzanie przez jakość. Koncepcje, metody, studia przypadków, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Konecki K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Kopertyńska M.W. (2009), Nowoczesne formy motywowania pracowników, [w:] Menedżer nowej gospodarki, Wydawnictwo Indygo Zahir Media, Wrocław.
  • Kowalczyk A., Nogalski B. (2007), Zarządzanie wiedzą. Koncepcja i narzędzia, Difin, Warszawa.
  • Koziński J. (2000), Systemy podatkowe a struktury organizacyjne, [w:] Zarządzanie w teorii i w praktyce, Prace Naukowe AE nr 847, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Koźmiński A.K. (2008), Management in Transition, Difin, Warszawa.
  • Koźmiński A.K., Piotrowski W. (red.) (1998), Zarządzanie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Koźmiński A.K., Jemielniak D. (2008), Zarządzanie od podstaw, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
  • Kożusznik B. (2005), Kierowanie zespołem pracowniczym, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Kożusznik B. (2007), Zachowania człowieka w organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Kral Z., Zabłocka-Kluczka A. (2004), Kategoryzacja zjawisk kryzysowych w organizacjach, [w:] Zmiana warunkiem sukcesu. Organizacja a kryzys, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Krupski R. (2000), Podstawy organizacji i zarządzania, Wydawnictwo I-BiS, Wrocław.
  • Krupski R. (red.) (2003), Zarządzanie strategiczne. Koncepcje - metody, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Krupski R. (red.) (2005), Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbulentnym otoczeniu. Ku superelastycznej organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Krupski R., Przybyła M. (red.) (1996), Struktury organizacyjne przedsiębiorstw i ich ugrupowań, Ossolineum, Wrocław.
  • Krzakiewicz K. (red.) (2008), Teoretyczne podstawy organizacji i zarządzania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  • Krzyżanowski L. (1994), Podstawy nauk o organizacji i zarządzaniu, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Kubicek H., Welter G. (1985), Messung der Organisationsstruktur. Eine Dokumentation von Instrumenten zur quantitativen Erfassung von Organisationsstrukturen, Ferdinand Enke Verlag, Stuttgard.
  • Kurnal J. (1969), Zarys teorii organizacji i zarządzania, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Lachiewicz S. (2007), Menedżerowie w strukturach władzy organizacji gospodarczych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Lachs J., Talisse R. (red.) (2008), American Philosophy: An Encyclopedia, Routledge Taylor & Francis Group, New York.
  • Larsen K., McInerney C. (2002), Preparing to work in the virtual organization, "Information and Management", vol. 39, issue 6.
  • Lawrence P.R., Lorsch J.W. (1967), Organization and Environment, Irwin, Homewood.
  • Leavitt H.J. (2003), Why Hierarchies Thrive, "Harvard Business Review" March.
  • Leavitt H.J. (2005), Top-Down. Why Hierarchies Are to Stay and How to Manage Them More Effectively, Harvard Business School Press, Boston Massachusetts.
  • Lendzion J.P., Stankiewicz-Mróz (2005), Wprowadzenie do organizacji i zarządzania, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Lichtarski J. (red.) (2007), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Lichtarski J.M. (2006), Struktura zadaniowa jako element organizacji dynamicznej, [w:] Zmiana warunkiem sukcesu. Dynamika zmian w organizacji - ewolucja czy rewolucja, red. J. Skalik, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej nr 1141, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Lichtarski J.M. (2007), Zespoły zadaniowe w strukturach organizacyjnych przedsiębiorstw - wyniki badań empirycznych, [w:] Mechanizmy i obszary przeobrażeń w organizacjach, red. A. Potocki, Difin, Warszawa.
  • Lichtarski J.M. (2009), Struktury procesowe i zadaniowe - analiza porównawcza, [w:] Podejście procesowe w organizacjach, Prace Naukowe UE nr 52, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Lichtarski J.M. (2010), Struktury zadaniowe - istota, badanie, występowanie. "Przegląd Organizacji" 1/2010.
  • Lock D. (2003), Podstawy zarządzania projektami. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Lock D. (2009), Podstawy zarządzania projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Lurey J., Raisinghani M. (2001), An Empirical Study of Best Practices in Virtual Teams, "Information and Management" vol. 38, issue 7.
  • Łobos K. (2002), Izomorfia rozwiązań strukturalnych przedsiębiorstw z pozycji teorii instytucjonalnej, ewolucyjnej oraz sytuacyjnej organizacji, "Organizacja i Kierowanie" nr 3.
  • Łobos K. (2003), Teoria struktur organizacyjnych. Stan i perspektywy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Majchrzak J. (1987), Czynniki przeobrażeń strukturalnych w organizacjach gospodarczych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  • Mały słownik języka polskiego (1968), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Manganelli R.L., Klein M.M. (1998), Reengineering, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • March J.G., Simon H.A. (1964), Teoria organizacji, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Martyniak Z. (1989), Prekursorzy nauki organizacji i zarządzania, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Merriam-Webster. An Encyclopedia Britannica, www.britannica.com (25.01.2011).
  • Maslow A.H. (1973), On Dominance, Self-esteem, and Self-actualization, Penguin Books, New York.
  • Miles R.E., Snow Ch.C. (2003), Organizational Strategy, Structure, and Process, Stanford University Press, Stanford.
  • Milward H.B., Provan K.G. (1998), Measuring Network Structure, "Public Administration" vol. 76.
  • Miner J.B. (2006), Organizational Behavior 2. Essential Theories of Process and Structure, M.E. Sharpe Inc., New York.
  • Mintzberg H. (1979), The structuring of organizations, Prentice-Hall International, Englewood Cliffs.
  • Morawski M. (2006), Zarządzanie wiedzą. Organizacja - system - pracownik, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Morgan G. (2002), Obrazy organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Mreła K. (1983), Struktury organizacyjne. Analiza wielowymiarowa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Müller U.R. (1993), Szczupłe organizacje, Placet, Warszawa.
  • Nadler D.A., Gerstein M.S., Shaw R.B. (1992), Organizational Architecture: Designs for Changing Organizations. Jossey-Boss, San Francisco.
  • Nalepka A. (2001), Struktura organizacyjna, Antykwa, Kraków.
  • Nalepka A., Kozina A. (2007), Podstawy badania struktury organizacyjnej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
  • Nassimbeni G. (1998), Network Structures and Co-ordination Mechanisms. A Taxonomy, "International Journal of Operations & Production Management" vol. 18, no. 6.
  • Niemczyk J. (2006), Wyróżniki, budowa i zachowania strategiczne układów outsourcingowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Nonaka I. (1994), A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation, "Organization Science" February.
  • Nonaka I., Takeuchi H. (2000), Kreowanie wiedzy w organizacji, Poltext, Warszawa.
  • Osbert-Pociecha G. (2004), Elastyczność organizacji - atrybut pożądany a niezidentyfikowany, "Organizacja i Kierowanie" nr 2.
  • Olszewska B. (red.) (2004), Podstawy zarządzania. Przedsiębiorstwo na progu XXI wieku, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Pauleen D.J. (2004), Virtual Teams. Projects, Protocols, and Processes, Idea Group Publishing, London.
  • Pawlak M. (2006), Zarządzanie projektami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  • Penc J. (2004), Nowe oblicze organizacji, "Przegląd Organizacji" nr 3.
  • Perechuda K. (red.) (2000), Zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości. Koncepcje, modele, metody, Agencja Wydawnicza "Placet", Warszawa.
  • Perrow (1967), A Framework for the Comparative Analysis of Organizations, "American Sociological Review" no. 32.
  • Peters T. (1989), Thriving on Chaos. Handbook for a Management Revolution, Pan Books, London.
  • Peters T., Waterman R. (1982), In Search of Excellence. Lessons from America's Best-Run Companies, Warner Books, New York.
  • Piepiora Z. (2009), Zarządzanie wiedzą o zagrożeniach - studium przypadku Miejskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Kowarach, [w:] Zarządzanie wiedzą a inne koncepcje zarządzania. Problemy integracji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Piotrowicz A. (2001), Procesowa struktura organizacyjna przedsiębiorstwa, "Przegląd Organizacji" nr 6.
  • Piotrowicz A. (2004a), Klasyczne koncepcje struktur organizacyjnych, "Przegląd Organizacji" nr 11.
  • Piotrowicz A. (2004b), Pojęcie i istota struktury organizacyjnej, "Przegląd Organizacji" nr 3.
  • Popper K. (1977), Logika odkrycia naukowego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Porter M. (1998), Competitive advantage: creating a sustaining superior performance, Free Press, New York.
  • Przybyła M. (1995), Struktura organizacji. Ujęcie wielowymiarowe, Forum, Wrocław.
  • Przybyła M. (red.) (2001), Organizacja i zarządzanie. Podstawy wiedzy menedżerskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Przybyła M., Wudarzewski W., Koziński J. (1992), Struktura organizacyjna jako narzędzie zarządzania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Pszczołowski T. (1978), Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
  • Pugh D.S., Hickson D.J. (1976), Organizational structure in its context. The Aston Programme I, Saxon House, Westmead.
  • Pugh D. S., Hickson D.J. (1989), Writers on Organizations. Penguin Books, London.
  • Pugh D.S., Hinings C.R. (red.) (1976), Organizational structure: extensions and replications. The Aston Programme II, Saxon House, Westmead.
  • Raczkowski K. (2008), Organizacja wirtualna, [w:] Wybrane metody zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, red. B. Olszewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Robbins S.P. (1990), Organization Theory. Structure, Design and Applications, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New Jersey.
  • Robbins S.P., DeCenzo D.A. (2002), Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa.
  • Romanowska M. (red.) (2001), Podstawy organizacji i zarządzania, Difin, Warszawa.
  • Roos G., Pike S., Fernsrtöm L. (2005), Managing Intellectual capital in Practice. Elsevier, Oxford.
  • Rumelt R.P., Schendel D.E., Teece D.J. (1994), Fundamental Issues in Strategy: A research Agenda, Harvard Business School Press.
  • Rummler G.A., Brache A.P. (2000), Podnoszenie efektywności organizacji. Jak zarządzać "białymi plamami" w strukturze organizacyjnej?, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Rutka R. (2001), Organizacja przedsiębiorstw. Przedmiot projektowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  • Schermerhorn J. (2008), Zarządzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Senge P. (2000), Piąta dyscyplina, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.
  • Sewel W.H. (1992), A Theory of Structure: Duality, Agency, and Transformation, "American Journal of Sociology" no. 98.
  • Sikorski Cz. (1988), Projektowanie i rozwój organizacji instytucji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Sikorski Cz. (2001), Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Sikorski Cz. (2007), Drogi do sukcesu. Profesjonalizm kontra populistyczna kultura organizacyjna, Difin, Warszawa.
  • Singh K. (2010), Organizational Behaviour: Text and Cases, Pearson Education Ltd., London.
  • Simon H. (1969), The Sciences of the Artificial, MIT Press, Cambridge.
  • Skalik J. (2003), Zmiana organizacyjna w zarządzaniu kryzysowym, [w:] Zachowania organizacji wobec zjawisk kryzysowych, Wydawnictwo Cornetis, Wrocław.
  • Skalik J. (red.) (1998), Projektowanie organizacji instytucji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Sobczak I., Piotrowicz A. (2003), Konfiguracja struktur organizacyjnych przedsiębiorstw, "Przegląd Organizacji" nr 2.
  • Stabryła (red.) (1992), Doskonalenie struktury organizacyjnej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
  • Stabryła A. (red.) (2009), Doskonalenie struktur organizacyjnych przedsiębiorstwa w gospodarce opartej na wiedzy. Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
  • Stabryła A. (red.) (2010a), Koncepcje zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Mfiles.pl, Kraków.
  • Stabryła A. (red.) (2010b), Zarządzanie w kryzysie, Wydawnictwo Mfiles.pl, Kraków.
  • Stabryła A., Trzcieniecki J. (red.) (1986), Organizacja i zarządzanie. Zarys problematyki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Stark D. (2009), The Sense of Dissonance: Accounts of Worth in Economic Life, Princeton University Press, New Jersey.
  • Steinmann H., Schreyögg G. (1998), Zarządzanie. Podstawy kierowania przedsiębiorstwem. Koncepcje, funkcje, przykłady, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
  • Stoner J.A.F., Wankel Ch. (1986), Management, Prentice-Hall International, Englewood Cliffs, New Jersey.
  • Stoner J.A.F, Freeman R.E., Gilbert D.R. (1997), Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Strategor (1997), Zarządzanie firmą. Strategie. Struktury. Decyzje. Tożsamość, PWE, Warszawa.
  • Sullivan J., Nonaka I. (1986), The Application of Organizational Learning Theory to Japanese and American Management, "Journal of International Business Studies" Autumn.
  • Sułkowski Ł. (2005), Epistemologia w naukach o zarządzaniu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Tabaszewska E. (2006), Wpływ technologii informacyjno-komunikacyjnych na strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa, [w:] Zarządzanie. Metody badawcze w zarządzaniu - aspekt teoretyczny i praktyczny, Prace Naukowe AE nr 1114, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Takahashi N. (1987), Design of Adaptive Organizations. Models and Empirical Research, Springer-Verlag, Heidelberg.
  • Tapscott T. (1998), Gospodarka cyfrowa, Business Press, Warszawa.
  • Tata J., Prasad S. (2004), Team Self-management, Organizational Structure, and Judgments of Team Effectiveness, "Journal of Managerial Issues" vol. 16, no. 2.
  • Thompson J.D. (1967), Organizations in Action. Social Science bases of Administrative Theory, McGraw-Hill, London.
  • Toffler A. (1974), Szok przyszłości, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  • Toffler A. (1985), Trzecia fala, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  • Toffler A. (2003), Zmiana władzy, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
  • Trocki M., Grucza B., Ogonek K. (2003), Zarządzanie projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Trzcieniecki J. (1978), Projektowanie systemów zarządzania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
  • Vollmuth H.J. (1998), Controlling. Planowanie, kontrola, kierowanie, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.
  • Wachowiak P. i in., (2004), Kierowanie zespołem projektowym, Difin, Warszawa.
  • Webber R.A. (1990), Zasady zarządzania organizacjami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Weber J. (2001), Wprowadzenie do controllingu, Oficyna Controllingu Profit, Katowice.
  • Weber M. (2002), Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Weick K. (2001), Making Sense of the Organization, Blackwell Publishing, Oxford.
  • Weihrich H., Koontz H. (1993), Management. A Global Perspective, McGraw-Hill, New York.
  • Wierzbicki A. (1994), Jak wdrażać controlling w przedsiębiorstwie. "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" nr 6.
  • Williamson E., Boyle A. (2000), A New Structure for a New Millennium, Management Services.
  • Williamson O.E. (1998), Ekonomiczne instytucje kapitalizmu. Firmy, rynki, relacje kontraktowe, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Wilson D.C., Rosenfeld R.H. (1990), Managing Organizations, McGraw-Hill, London.
  • Woodward J. (1965), Industrial Organizations: Theory and Practice, Oxford University Press, London.
  • Wren D. (2005), The History of Management Thought, John Wiley & Sons, Hoboken.
  • Yin R.K., (2009), Case Study Research. Design and Methods, Sage Publications, Thousand Oaks.
  • Załęski W. (1993), Koła jakości, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz.
  • Zieleniewski J. (1965), Organizacja zespołów ludzkich. Wstęp do teorii organizacji i kierowania, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Zieleniewski J. (1981), Organizacja i zarządzanie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Zimbardo Ph., Boyd J. (2009), Paradoks czasu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Zimniewicz K. (2000), Współczesne koncepcje i metody zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Zorska A. (2002), Ku globalizacji? Przemiany w korporacjach transnarodowych i w gospodarce światowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171370823

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.