PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Powiadomienia systemowe
  • Sesja wygasła!
2009 | nr 7 Transport Historia i Współczesność | 63--76
Tytuł artykułu

Monopol na rynku pocztowym ujęcie retrospektywne

Warianty tytułu
The Monopoly on the Postał Market the Retrospective Point of View
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przyjmując konkurencję jako rozwiązanie sprzyjające swobodzie gospodarczej i pozytywnym wynikom ekonomicznym, zorganizowanie niektórych rynków na zasadzie monopolu powinno dotyczyć sytuacji uzasadnionych szczególnymi względami. Rynki funkcjonujące za przyzwoleniem państwa na zasadzie monopolu można najogólniej podzielić na1: - rynki charakteryzujące się fundamentalną zawodnością konkurencji, - rynki z dostrzeganą, ale dającą się korygować zawodnością konkurencji. W odniesieniu do rynków pierwszego typu w literaturze wskazuje się na możliwe trzy przyczyny tzw. fundamentalnej zawodności konkurencji, niepozwalające bądź bardzo utrudniające powstawanie efektywnej konkurencji. Wiążą się one z następującymi zjawiskami2: - funkcjonowaniem utrwalonych silnych struktur rynkowych, pozwalających na wykorzystywanie korzyści skali i korzyści zakresu działania; - funkcjonowaniem rynków cechujących się zmiennością równowagi, która może prowadzić do sytuacji kryzysowych (np. wysokie bezrobocie na rynkach pracy), - świadczeniem tzw. dóbr publicznych(fragment tekstu)
EN
The history of universal service confirms that the post office is reliable and directed by public interests, with unique networks and offering successful services. According to this analysis, there are no identifiable relevant private factors to be considered. The identified factors of import are public and are protected by an Act which guarantees the post office economic and spatial availability. Considering that the postał service is important to maintain public coherence, important question must be addressed: Why can basie necessities, which are morę important than the postał service, be sold in a competitive market? The people tend to think of the postał service as a monopoly. This way of thinking was once natural and became a legał standard used to subsidize public services. As a result, the national public postał operator is the only office able to meet certain regulations. This will likely remain true for several years. Because it has exclusive rights, the post office has a strong position which guarantees it space for postał services throughout the country. The downside is that, as a monopoly, there is 110 pressure for the post office to provide good service for a fair price. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
autor
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • C. Christmann, Liberalisierung von Monopolmaerkten, Peter Lang, Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien, 2004, s. 6.
  • H. Bartling, F. Luzius, Grundziige der Volkswirtschaftslehre, 15 Auflage, Verlag Vahlen, Munchen 2004, s. 112-113.
  • N. Acocella, Zasady polityki gospodarczej, PWN, Warszawa 2002, s. 151.
  • J.R. Varian, Mikroekonomia, PWN, Warszawa 1997, s. 599.
  • P. Eichhorn, Neue Organisationsmodelle auf dem Pruefstand - Leistungsanreize um jeden Preis?, w: Reformmodell Verwaltung, DBB Verlag GmbH, Bad Kissingen 1995, s. 59.
  • A. Mielcarek, Poczta i telekomunikacja w prowincji pomorskiej na tle rozwoju łączności w Prusach i Niemczech w latach 1815-1914, Uniwersytet Szczeciński, Rozprawy i studia T. 509, Szczecin 2004, s. 38.
  • R. Harris, Regulacje prawne Unii Europejskiej dla telekomunikacji, w: Deregulacja monopoli naturalnych na przykładzie rynku telekomunikacyjnego, Raporty CASE nr 22. Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych, Warszawa 1999, s. 59
  • D. Schmidtchen, Gebuerenpolitik der DBP und Ordnungspolitik, w: Die Deutsche Bundspost im Spannungsfeld der Wirtschaftspolitik, R. v. Decker's Verlag, G. Schenk, Heidelberg 1987, s. 245.
  • L. Merewitz, Costs and Returns to Scalę in U.S. Post Offices, "Journal of the American Statistical Association", Vol. 66, 335/1971, s. 504-509
  • H. Górner, Działalność pocztowa - monopol czy konkurencja, Zeszyty Naukowe Problemy Łączności, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 1993, s. 52-53.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171371425

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.