PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 366 Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce | 689--697
Tytuł artykułu

Corporate Social Performance as a Indicator of Success in Positive Organizational Scholarship View

Warianty tytułu
Społeczna odpowiedzialność biznesu jako wskaźnik sukcesu w perspektywie pozytywnej teorii organizacji
Języki publikacji
EN
Abstrakty
W ostatnim czasie można zaobserwować przekierowanie w naukach o zarządzaniu w kierunku zagadnień społecznych i pozytywnych. Powodem tego w znacznym zakresie jest nurt, który zdobył popularność w ostatniej dekadzie - pozytywna teoria organizacji. Ta zmiana kierunku może być również zaobserwowana w rozważaniach na temat efektywności organizacji: istnieje silniejszy nacisk na wskaźniki społeczne, choć wskaźniki finansowe wciąż dominują. W artykule przedstawiamy koncepcję społecznej efektywności organizacji, która jest następnym krokiem w rozważaniach o relacjach z interesariuszami i społecznej odpowiedzialności biznesu, a także jest podkreślana przez pozytywną teorię organizacji. Opisujemy nurt POS i jego wpływ na obraz efektywności organizacji oraz koncepcję CSP jako jego część.(abstrakt oryginalny)
EN
Recently there can be observed the switch in the management sciences towards social and positive phenomena. This is largely due to the notion of Positive Organizational Scholarship (POS) that has gained popularity in the last decade. That switch could be also noticed in the considerations of organizational performance: there is a stronger focus on social indicators of performance although financial indicators still dominate. In the paper we present the concept of corporate social performance (CSP) which is the next step of stakeholders relations and corporate social responsibility and is also underlined by Positive Organizational Scholarship. We describe the notion of positive organizational scholarship and its impact on the view of organizational performance and idea of corporate social performance as part of that notion. We also present the future directions of corporate social performance.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Buchanan B., The Role of Values in Measuring Performance of Social Systems, [in:] The Performance of Social Systems. Perspectives and Problems, ed. F. Parra-Luna, Kluwer Academic/Plenum Publishers, New York 2000, pp. 25-36.
  • Cameron K.S., Dutton J.E., Quinn R.E., Positive Organizational Scholarship. Foundations of a New Discipline, Berrett-Koahler Publishers, Inc, San Francisco 2003.
  • Chaterji A.K., Levine D.I., Toffel M.W., How well do social ratings actually measure corporate social responsibility?, "Journal of Economics & Management Strategy" 2009, No. 18(1), pp. 125-169.
  • Chen Ch.M., Delmas M., Measuring corporate social performance: An efficiency perspective, "Production and Operations Management" 2011, No. 20(6), pp. 789-804.
  • Clarkson M.B.E., A stakeholder framework for analyzing and evaluating corporate social performance, "Academy of Management Review" 1995, No. 20(1), pp. 92-117.
  • Cooperrider D.L., Srivastava S., Appreciative Inquiry in Organizational life, [in:] Research in Organizational Change and Development, eds. W. Pasmore, E. Woodman, JAI Press, Greenwich 1987, vol. 1, pp. 129-169.:
  • Crossan M.M., Lane H.W., White R.E., An organizational learning framework: From intuition to institution, "Academy of Management Review" 1999, No. 24(3), pp. 522-537.
  • Cyfert S., Krzakiewicz K., Nauka o organizacji, TNOiK, Poznań 2009.
  • Donaldson T, Preston L.E., The stakeholder theory of corporation: Concepts, evidence and implications, "Academy of Management Review" 1995, No. 20(1), pp. 65-91.
  • Efektywny nadzór korporacyjny, ed. M. Romanowska, PWE, Warszawa 2002.
  • Galagher M.W., Lopez S.J., Preacher K.J., The hierarchical structure of well-being, "Journal of Personality" 2009, No. 77(4), pp. 1025-1049.
  • Garud R., Kumaraswamy A., Sambamurthy V., Emergent by design: performance and transformation at infosys technologies, "Organization Science" 2006, No. 17, pp. 277-286.
  • Graves S., Waddock S., Institutional owners and corporate social performance, "Academy of Management Journal" 1994, No. 37(4), pp. 1034-1046.
  • Hillman A.J., Keim G.D. Shareholder value, stakeholder management, and social issues: What's the bottom line?, "Strategic Management Journal" 2001, No. 22(2), pp. 125-139.
  • Hirsch P.M., Levin D.Z., Umbrella advocates versus validity police: A life-cycle model, "Organization Science" 1999, No. 10(2), pp. 199-212.
  • Kruger C.J., Snyman M.M.M., An Analogy between Schrődinger's Cat and Performance Measurement, [in:] Performance measurement and management: Public and private, eds. A. Neely, M. Kennerley, A. Walters, Cranfield School of Management, Cranfield pp. 393-406.
  • Lichtarski J., Cele stakeholders a cele przedsiębiorstwa, [in:] Kategoria wartości a cele przedsiębiorstwa, ed. K. Jaremczuk, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej , Rzeszów 1999.
  • March J.G., Exploration and exploitation in organizational learning, "Organization Science" 1991, No. 2(2), pp. 71-87.
  • MSCI 2012, http://www.msci.com/products/indices/esg/esg_research_methodology.html, 4.07.2013.
  • Rothaermel F.T., Deeds D.I., Exploration and exploitation alliances in biotechnology: A system of new product development, "Strategic Management Journal" 2004, No. 25(2), pp. 201-221.
  • Seligman M.E., Authentic Happiness. Using the New Positive Psychology to Realize your Potential for Lasting Fulfillment, Free Press, New York 2002.
  • Seligman M.E.P., Peterson C., Positive Organizational studies: Lesson from Positive Psychology, [in:] Positive Organizational Scholarship. Foundations of a New Discipline, eds. K.S. Cameron, J.E. Dutton, R.E. Quinn, Berrett-Koehler Publishers, San Francisco 2003, pp. 14-28.
  • Srivastava S.K., Green supply-chain management: A state-of-the-art literature review, "International Journal of Management Reviews" 2007, No. 9(1), pp. 53-80.
  • The Oxford Handbook of Positive Organizational Scholarship, eds. K.S. Cameron, G.M. Spreitzer, Oxford University Press, Oxford/New York 2012.
  • Turban D., Greening D, Corporate social performance and organizational attractiveness to prospective employees, "Academy of Management Journal" 1996, no. 40(3), pp. 658-672.
  • Vandermerwe S., Oliff M.D, Customers drive corporations green, "Long Range Planning" 1990, No. 23(6), pp. 3-9.
  • Wang J., Verma A., Explaining organizational responsiveness to work-life balance issues: The role of business strategy and high-performance work systems, "Human Resource Management" 2012, No. 51(3), pp. 407-432.
  • Werther W.B., Chandler D., Strategic Corporate Social Responsibility: Stakeholders in Global Environment, Sage Publications, Thousand Oaks 2011.
  • Wood D.J., Corporate social performance revisited, "Academy of Management Review" 1991, No. 16(4), pp. 691-718.
  • Zbierowski P., Orientacja pozytywna organizacji wysokiej efektywności, Wolters Kluwer, Warszawa 2014.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171372113

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.