PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 10(14) | 65--76
Tytuł artykułu

Significance of the Concept of Quality of Education for Didactics of Mathematics on Universities in Poland

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
In the last twenty years the number of students and universities in Poland has increased more than four times. This quantitative increase has meant for the didactics of mathematics the need to reduce the level of education. Currently, this upward trend is in reverse and the higher education sector, practically in all Europe, can expect reductions. The current efforts of policy makers and academic staff are focused on improving the quality of education in order - among other reasons - to stay competitive. Shifting focus from quantity and efficiency to quality of education can be an opportunity but also a threat. The problem is how to understand the quality of education and how it can be put into pedagogical practice. Maths education has its own specific conditions. Taking them into account may result not only in improving the quality of didactics of mathematics, but more widely - improving the quality of what is understood as the process of higher education. The article gives an overview of the changes taking place in the Polish higher education sector over the last two decades and of the various definitions of the quality of education. It also presents some conclusions on the relation between the interpretation of the quality of education and didactics of mathematics.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
65--76
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Buchner-Jeziorska A. (2011). Studia wyższe - bez szans na sukces?! Acta Universitatis Lodziensis. Folia Socjologica 39. Pp. 17-31.
  • Grudowski P., Lewandowski K. (2012). Pojęcie jakości kształcenia i uwarunkowania jej kwantyfikacji w uczelniach wyższych. Zarządzanie i Finanse. No. 3. T. I. Pp. 397-406.
  • Löffler E. (2002). Defining Quality in Public Administration. http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/nispacee/unpan005013.pdf
  • Maciuk A. (2011). Wpływ standardów kształcenia na poziom nauczania matematyki w wyższych szkołach ekonomicznych. Didactics of Mathematics. No. 8(12). Pp. 81-90.
  • Macukow B. (2011). Pojedynki z akredytacją i jakością - czyli jak mieć poczucie satysfakcji w kształceniu inżynierów. In: W. Martyniuk (red). Internacjonalizacja studiów wyższych. FRSE. Warszawa. Pp. 71-92
  • Pomianek T., Rozmus A. (2010). Modernizacja finansowania szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce. In: H. Samsonowicz i inni (red). Sporne kwestie strategii i rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego. Warszawa. Pp. 58-79.
  • Piotrowska-Marczak K. (2013). Kontrowersje wokół systemu szkolnictwa wyższego w Polsce. Studia Ekonomiczne. No. 131. Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. Pp. 63-71.
  • Reevers C.A., Bednar D.A. (1994). Defining quality: alternatives and implications. Academy of Management Review. No. 3. Academy of Management. Briarcliff Manor.
  • Wilkin J. (2013). Finansowanie nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce. Wybrane problemy i postulowane. Studia BAS. No. 3. Pp. 51-70.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171372861

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.