PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 3 Rynek i Konsumpcja | 26--31
Tytuł artykułu

Uniwersytet wobec gospodarki - w którą stronę?

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
University and Economy - Which Way to Choose?
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Związek fenomenu uniwersytetu z gospodarką łączy z jednej strony akademicki ethos wyraźnie akcentujący szeroko pojętą wolność oraz poniekąd służebną funkcję wobec zapotrzebowania państwowego. To, co dziś zdaje się być poszukiwane i doceniane to praktyczna użyteczność wiedzy, możliwość przełożenia jej na działania pozwalające zarabiać pieniądze. Od uniwersytetu wymaga się realizacji wykształcenia stricte zawodowego, co przecież nigdy nie było jego celem. Uniwersytety od początku trudniły się kształceniem elit, które dzięki szerokiej i wielopłaszczyznowej wiedzy mogły wytyczać kierunek myśli społecznej, wzmacniać potencjał gospodarczy, przyczyniać się do rozwijania nauki i kultury. Niniejszy artykuł aspiruje do ukazania relacji łączącej uniwersytet i gospodarkę z perspektywy nie naznaczonej negatywnie a priori, lecz zdążającej w stronę neutralności. (abstrakt oryginalny)
EN
A relationship of a university with economy is based on the one hand on academic ethos of broadly understood freedom, and on the other hand on its somewhat ancillary function determined by the needs of the state. Practical utility of knowledge and ability to transform it into actions that allow making money are today demanded and highly appreciated. The university is required to provide its students with strictly vocational training, which has never been its goal. Universities from the beginning have educated the elites who thanks to a comprehensive knowledge have determined the way of social thinking, strengthened the economic potential, and contributed to the development of science and culture. This article tries to present the relationship linking the university and the economy not from the negative perspective a priori but from the neutral point of view. (original abstract)
Rocznik
Strony
26--31
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Bibliografia
  • 1. Alarcon J.J., (2009/2010), Jaka tożsamość uniwersytetu? [w:] Człowiek w kulturze, nr 21/2009-2010, Lublin: Wydawnictwo KUL.
  • 2. Bauman T., (2011), Złudna efektywność uniwersytetu przedsiębiorczego [w:] Ars Educandi, tom VII, Kondycja uniwersytetu, Gdańsk: Wydawnictwo UG.
  • 3. Bloom A., (1997), Umysł zamknięty: o tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, (przekład Bieroń T.), Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  • 4. Brzeziński J., (2004), O osobliwościach uniwersyteckiego kształcenia [w:] Ambrozik W. , Przyszczypkowski K., red., Uniwersytet - społeczeństwo - edukacja: materiały konferencji naukowej z okazji X-lecia Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • 5. Dyskusja Ewy Rodziewicz i Joanny Rutkowiak z Alicją Jurgiel i Piotrem Zamojskim na temat Ratowania uniwersytetu. Refleksja w "oku ogólności" nad końcem Ducha [w:] Ars Educandi, tom VIII, Kondycja uniwersytetu, Gdańsk: Wydawnictwo UG.
  • 6. Gorzelak G., (2009), Uniwersytet przedsiębiorczy, "Forum Akademickie" nr 1/2009.
  • 7. Krąpiec M.A., (2000), Uniwersytet [w:] Tenże, Maryniarczyk A., red., Powszechna Encyklopedia Filozofii, tom IX, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
  • 8. Lewowicki T., (2004), Kształcenie uniwersyteckie - siła tradycji, presja współczesności, pytania o przyszłość, przesłania [w:] Ambrozik W., Przyszczypkowski K., red., Uniwersytet - społeczeństwo - edukacja: materiały konferencji naukowej z okazji X-lecia Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • 9. Łagowski B., (2011), Uniwersytet w otoczeniu społecznym [w:] Kronos, nr 1/2011.
  • 10. Mizińska J., (2012), Bezduszny Uniwersytet, http://homoinquietus.wordpress.com/category/czytelnia/jadwiga-mizinska/ [11.09.2012].
  • 11. Pelczar A., (1996), Autonomia, kierowanie, zarządzanie: wyzwania, możliwości, trudności [w:] Dąbrowska-Szefler M., Pastwa M., red., Finansowanie i zarządzanie szkolnictwem wyższym Polska - Holandia, Warszawa: Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego UW.
  • 12. Pluta-Olearnik M., red., (2009), Przedsiębiorcza uczelnia i jej relacje z otoczeniem, Warszawa: Difin.
  • 13. Przyszłość uniwersytetu. Debata z udziałem Włodzimierza Boleckiego, Tadeusza Gadacza, Małgorzaty Kowalskiej, Jacka Migasińskiego i Piotra Nowaka [w:] "Kronos", nr 1/2011.
  • 14. Sowa K.Z., (2009), Gdy myślę uniwersytet..., Kraków: Wydawnictwo UJ.
  • 15. Społeczeństwo w drodze do wiedzy. Raport o stanie edukacji 2010, (2011), Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • 16. Szkudlarek T., (2002), Globalizacja, ekonomia i edukacja: o metaforze ludzkiego kapitału w polityce oświatowej [w:] Malewska E., Śliwerski B., red., Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie. Materiały z IV Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego, Kraków: Impuls.
  • 17. Tołłoczko T., (1996), Naruszanie wolności i świetności akademickiej, "Zagadnienia naukoznawstwa", nr 2/1996.
  • 18. Twardowski K., (1992), O dostojeństwie uniwersytetu [w:] Tenże, Wybór pism psychologicznych i pedagogicznych, Warszawa: WSiP.
  • 19. Woźnicki J., (1996), Strategia ewolucji szkoły wyższej (tezy) [w:] Dąbrowska-Szefler M., Pastwa M., red., Finansowanie i zarządzanie szkolnictwem wyższym Polska - Holandia, Warszawa: Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego Uniwersytetu Warszawskiego.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171374425

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.