PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 39 T.2 Zarządzanie | 367--380
Tytuł artykułu

Modele SEM w badaniach motywacji pracowników

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
SEM Models in the Employee Motivation Researches
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym artykule autor przedstawia krótką charakterystykę pojęcia motywacji pracownika wraz z zaznaczeniem jej kluczowej roli w budowaniu pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Ponadto zostaje przybliżona metoda analityczna modelowania ścieżkowego (Structural Equation Modeling - SEM) jako idealne rozwiązanie narzędziowe służące pomiarowi zagadnień satysfakcji i motywacji pracowników. Całość artykułu wieńczą prezentacje wyników badań własnych autora przeprowadzonych w dwóch różnych sektorach gospodarczych w omawianym obszarze tematycznym przy zastosowaniu modelowania ścieżkowego (w każdym z analizowanych sektorów gospodarczych badaniu zostały poddane po dwa podmioty stanowiące swoją bezpośrednią konkurencję rynkową). (abstrakt oryginalny)
EN
In the following article author presents short characteristic of the employee motivation occurrence and additionally highlights its key role in the building of the company competitive position on the market. In addition to this the article describes Structural Equation Modeling (SEM) method as the ideal tool which can be used for measurement of the employee satisfaction and motivation. Last part of the paper contains the presentation of the primary research results made in two different business sectors in the mentioned before areas with use of the path relation models (SEM). (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Lubelska
Bibliografia
  • Bartol K., Martin D., Management, McGraw-Hill, 1998.
  • Chin W.W., Marcolin B.L., Newsted P.N., A partial least squares approach for measuring interaction effects: Results from a Monte Carlo simulation study and an electronic mail emotion/adoption study, "Information Systems Research" 2003, No. 14 (2), s. 189-217.
  • Chin W.W., The partial least squares approach to structural equation modeling, w: G.A. Marcoulides (red.), Modern methods for business research, Lawrence Erlbaum, Mahwah 1998, s. 295-358.
  • Gagne M., Deci E., Self-Determination Theory and Work Motivation, "Journal of Organizational Behavior" 2005, Vol. 26, No. 4, Jun.
  • Gilbert D., Stoner J., Freeman E., Management, 6th ed., Prentice Hall, New Jersey 1996.
  • Greenberg J., Baron R., Behavior in Organizations: Understanding and Managing the Human Side of Work, Prentice Hall, New Jersey 1997.
  • Griffin R., Management, 6th ed., Houghton Mifflin Company, Boston - New York 1999.
  • Henseler J., Ringle C.M., Sinkovics R.R., The use of partial least squares path modeling in international marketing, w: R.R. Sinkovics, P.N. Ghauri (red.), Advances in International Marketing (AIM), 2009, s. 277-320.
  • Herzberg F., Mausner B., Snyderman B., The Motivation to Work, Willey, New York 1959.
  • Herzberg F., One More Time: How Do You Motivate Employees?, "Harvard Business Review" 1987, Feb.
  • Hoseong J., Beomjoon C., The relationship between employee satisfaction and customer satisfaction, "Journal of Services Marketing" 2012, Vol. 26, Issue 5.
  • Kreitner R., Management, 6th ed., Houghton Mifflin Company, Boston 1995.
  • Kristensen K., Eskildsen J., Design of PLS-based satisfaction studies, w: V. Vinzi et al. (red), Handbook of partial least squares, Springer Handbooks of Computational Statistics, Springer, 2010.
  • Locke E., Latham G., A theory of goal setting and task performance, Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ, 1990.
  • Maslow A., Motivation and Personality, Harper & Row Publishers, 1954.
  • Meyer J., Allen N., A three-component conceptualization of organizational commitment, "Human Resource Management Review" 1991, Vol. 1, No. 1.
  • Meyer J., Gagne M., Parfyonova N., Toward an evidence-based model of engagement: what we can learn from motivation and commitment research, w: S. Albrecht, E. Elgar, Handbook of Employee Engagement: Perspectives, Issues, Research and Practice, Cheltenham 2010.
  • Porter L., Lawler E., Managerial attitudes and performance, Irwin-Dorsey, Homewood, IL, 1968.
  • Skowron Ł., Modele ścieżkowe jako przykładowe metody badania satysfakcji i lojalności klientów, w: G. Rosa, A. Smalec (red.), Marketing przyszłości - Trendy. Strategie. Instrumenty, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 594, Ekonomiczne Problemy Usług nr 54, Wyd. Naukowe US, Szczecin 2010, s. 495-505.
  • Skowron Ł., Satysfakcja i lojalność klienta - ujęcie modelowe i wyniki badań, w: B. Dobiegała- Korona, T. Doligalski (red.), Zarządzanie wartością klienta. Pomiar i strategie, Poltext, Warszawa 2010, s. 184-185.
  • Skowron Ł., Wykorzystanie modelu EPSI w badaniach lojalności klienta usług bankowych w wybranych krajach Unii Europejskiej, w: K. Mazurek-Łopacińska (red.), Badania marketingowe - skuteczność w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Prace Naukowe UE we Wrocławiu nr 97, Wyd. UE we Wrocławiu, 2010, s. 156-168.
  • Vroom V., Work and motivation, Wiley, New York 1964.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171375135

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.