PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 147 Advanced Information Technologies for Management - AITM 2010 | 27--38
Tytuł artykułu

Developing a Unified Service Model for Collaborative Modeling of Logistics Services

Warianty tytułu
Budowa zunifikowanego modelu usług dla kolaboracyjnego modelowania serwisów logistycznych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Engineering and management of service systems and services is complex and involves the legwork of many different stakeholders. A structured approach may lead to significant better results in these tasks. Modeling becomes necessary to cope with the complexity of service systems and services. Due to the big variety of stakeholders and their interests, many models on the same services exist. In this paper we therefore present a method on how to develop a unified service model for the logistics domain which has the ability to integrate various stakeholder models and to keep them in a consistent manner, so that each model stays valid when put into model space. (original abstract)
Inżynieria i zarządzanie systemami usług jest przedsięwzięciem kompleksowym, co wynika z udziału wielu uczestników. Przyjęcie podejścia strukturalnego w projektowaniu tego typu systemów prowadzi do uzyskania interesujących wyników. Modelowanie staje się zatem koniecznością w rozwiązaniu problemu złożoności systemów usług i usług. Ze względu na dużą liczbę uczestników i różnorodność ich zainteresowań może powstać wiele modeli tych samych usług. W tym artykule proponujemy metodę budowy zunifikowanego modelu usług dla branży logistycznej, gdzie istnieje potrzeba integracji różnych modeli zainteresowań uczestników i zachowania ich zgodności w systemie. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • University of Leipzig, Germany
  • University of Leipzig, Germany
  • University of Leipzig, Germany
Bibliografia
  • Alonso-Rasgado M.T., Thompson G. et al. (2004), State of the Art in Service Design and Modelling, Vivace Cooperation, University of Manchester, Manchester.
  • Böttcher M., Fähnrich K.P. (2009), Service Systems Modeling. First International Symposium on Services Science, Logos, Leipzig.
  • Congram C., Epelman M. (1995), How to describe your service - An invitation to the structured analysis and design technique, International Journal of Service Industry Management, Vol. 6, No. 2, pp. 6-23.
  • Fensel D. (2001), Ontologies: Silver Bullet for Knowledge Management and Electronic Commerce, Springer, Berlin.
  • Frank U. (1994), MEMO: A tool supported methodology for analyzing and (re-) designing business information systems, [in:] Technology of Object-oriented Languages and Systems, Eds. R. Ege, M. Singh, B. Mayer, Prentice Hall, Englewood Cliffs, pp. 367-380.
  • Gomez-Perez A., Fernandez-Lopez M. et al. (2004), Ontological Engineering with Examples from the Areas of Knowledge Management, e-Commerce and the Semantic Web, Springer, Berlin.
  • Gruber T.R. (1993), A Translation Approach to Portable Ontology Specifications. Technical Report KSL 92-71, Stanford Knowledge Systems Laboratory, Stanford.
  • Kaner M., Karni R. (2006), A knowledge framework for a service concept, 6th International Conference on Knowledge Management, Graz, Austria, pp. 231-235.
  • Kleine-Kleffmann M., Bößer S. (2006), Struktur des Logistik-Dienstleistungsmarktes, Fachbereich Betriebswirtschaft. Studiengang Wirtschaftsinformatik.
  • Noy N.F., McGuiness D.L. (2001), Ontology Development 101: A Guide to Creating Your First Onto-logy, Stanford Knowledge Systems Laboratory, Stanford.
  • Österle H. (1995), Business Engineering. Prozess- und Systementwicklung, Band 1, Springer, Berlin.
  • Scheer A.-W. (1997), Architektur integrierter Informationssysteme. Grundlagen der Unternehmensmodellierung, Springer, Berlin.
  • Scheithauer G., Voigt K. et al. (2009), Integrated service engineering workbench: Service engineering for digital ecosystems, [in:] Proceedings of the International Conference on Management of Emergent Digital EcoSystems. France, Eds. Y. Badr, R. Chbeir, ACM, Lyon, pp. 446-449.
  • Shostack G.L. (1984), Designing services that deliver, Harvard Business Review, Vol. 62, pp. 133-139.
  • Zachmann J.A. (1987), A framework for information systems architecture, IBM Systems Journal 1987, Vol. 26, No. 3, pp. 277-293.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171379375

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.