Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
On Creative Industry Development and Methods of its Financing
Języki publikacji
Abstrakty
W kontekście pojawiających się postulatów o reindustrializacji gospodarki coraz większe znaczenie mają tak zwane branże kreatywne, których rozwój sprzyja intensyfikacji procesów innowacyjnych, postępowi naukowo-technicznemu oraz budowaniu kapitału ludzkiego i społecznego. Celem artykułu jest przedstawienie istoty i stopnia rozwoju sektora kreatywnego oraz wykazanie, że działalność w przemyśle kreatywnym może być finansowana przez społeczności sieciowe. Z przeprowadzonych badań wynika, że istnieją możliwości skutecznego wykorzystania crowdfundingu do finansowania projektów wywodzących się z branż kreatywnych.(abstrakt oryginalny)
In the context of emerging reindustrialization demands, so called creative industries are more and more important due to their noticeable influence on innovation, technological progress and human and social capital creation. The purpose of the paper is to show both concept and maturity stage of creative industries in selected economies, and to demonstrate that capital acquisition issues peculiar to creative industries could be solved by greater contribution of network communities. Conducted research based on available statistical data leads to conclusion of potential crowdfunding utilization for creative industry project financing. (original abstract)
Rocznik
Strony
213--227
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
- Dervojeda K., Nagtegaal F., Lengton M., Datta P., Creative Industries. Analysis of Industry- Specific Framework Conditions Relevant for the Development of World-Class Clusters, European Commission, Brussels 2013.
- Ghelfi D., Understanding the Engine of Creativity in a Creative Economy: An Interview with John Howkins, World Intellectual Property Organization, Geneva 2005.
- Howkins J., The Creative Economy: How People Make Money from Ideas, Penguin, London 2001.
- International Trade Statistics 2012, World Trade Organization, Geneva 2012.
- International Trade Statistics 2014, World Trade Organization, Geneva 2014.
- Król K., Crowdfunding. Od pomysłu do biznesu, dzięki społeczności, Crowdfunding.pl, Warszawa 2013.
- Lawton K., Marom D., The Crowdfunding Revolution: How to Raise Venture Capital Using Social Media, McGraw-Hill, New York 2013.
- Nurse K., Nicholls A., Enhancing Data Collection in the Creative Industries Sector in CARIFORUM, ITC/UNCTAD/WTO/WIPO, Georgetown 2011.
- OECD Statistical Database, https://data.oecd.org.
- Pol H. van der, Key Role of Cultural and Creative Industries in the Economy, www.oecd.org/ site/worldforum06/38703999.pdf.
- Przybył B., Zarządzanie procesami innowacyjnymi w organizacji, w: Innowacyjność w teorii i praktyce, red. M. Strużycki, SGH w Warszawie, Warszawa 2006.
- Rifkin J., Koniec pracy. Schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postrynkowej, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2001.
- Rollnik-Sadowska E., Szlis I., Strategia partnerstwa na rzecz rozwoju polskiego przemysłu kreatywnego, Towarzystwo Amicis, Białystok 2013.
- Steinberg S., DeMaria R., The Crowdfunding Bible: How to Raise Money for Any Startup, Video Game, or Project, www.crowdfundingguides.com.
- The Entrepreneurial Dimension of the Cultural and Creative Industries, Hogeschool vor de Kunsten Utrecht, Utrecht 2010.
- UNCTAD Handbook of Statistics 2012, United Nations, Geneva 2012.
- WIPO Studies on the Economic Contribution of the Copyright Industries. Overview, World Intellectual Property Organization, Geneva 2014.
- Zarządzanie działalnością innowacyjną, red. L. Białoń, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171379481