PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 146 Współczesne wyzwania polityki społecznej wobec rodziny | 202--215
Tytuł artykułu

Uwarunkowania zachowań agresywnych u gimnazjalistów - wyniki badań empirycznych

Warianty tytułu
Conditionings of Gymnasium Students' Aggressive Behaviour - Results of Empirical Research
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł zawiera teoretyczne i praktyczne rozważania nt. rodzinnych uwarunkowań zachowań agresywnych u gimnazjalistów. Zachowania agresywne dzieci i młodzieży, których konsekwencją może być niedostosowanie społeczne, a nawet ich "wykolejenie", stanowią istotny problem społeczny. W pierwszej części przedstawione zostały wybrane definicje i opinie na temat agresji i przemocy oraz rodzajów, form i źródeł zachowań agresywnych, w kształtowaniu których środowisko rodzinne odgrywa istotną rolę. Dalsza część artykułu zawiera wyniki badań odnoszące się do uwarunkowań zachowań agresywnych wśród gimnazjalistów przeprowadzone w grupie 992 uczniów. Autorki artykułu, odnosząc się do źródeł zachowań agresywnych, dokonują charakterystyki wskaźników funkcjonowania środowiska gimnazjalistów. (abstrakt oryginalny)
EN
The article ponders over theory and practice on domestic conditionings of gymnasium students' behaviour. Children' and teenagers' aggressive behaviour, which may result in social maladjustment, or even their 'social deviation', is regarded as a crucial social problem. The first part presents selected definitions and opinions on aggression and violence as well as forms and sources of aggressive behaviour in forming which family milieu appears to play a vital role. Further part of the article depicts results of research referring to aggressive family conditionings among gymnasium students which were carried out within the group of 992 students. The authors refer to the sources of aggressive behaviour and characterize the rates in functioning of family environment. (original abstract)
Twórcy
  • Państwowa Wyższa Szkola Zawodowa w Głogowie
  • Państwowa Wyższa Szkola Zawodowa w Głogowie
Bibliografia
  • Aronson E., Człowiek istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  • Danielewska J., Agresja u dzieci - szkoła porozumienia, WSiP, Warszawa 2002.
  • Frączek A., Zumkley H., Socjalizacja a agresja, PAN, Warszawa 1993.
  • Golińska L., Formy agresji, "Remedium" 1997, nr 3.
  • Kuźma J., Szarota Z., Agresja i przemoc wśród dzieci i młodzieży oraz w instytucjach społeczno-opiekuńczych, Wydawnictwo Text, Kraków 1998.
  • Libiszowska-Żółtkowska M., Ostrowska K., Agresja w szkole. Diagnoza i profilaktyka, Wydawnictwo Difin Sp. z o.o., Warszawa 2008.
  • Mazur J., Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2002.
  • Myers D.G., Psychologia, Wydawnictwo Zysk i Spółka, Poznań 2003.
  • Obuchowska I., Przemoc w wychowaniu, "Kwartalnik Pedagogiczny" 1989, nr 4 (134).
  • Olejniczak G., Uwarunkowania agresji, "Wychowawca" 2001, nr 4.
  • Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, tom 1, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2006.
  • Pospiszyl B., Wyniki w nauce uczniów z rodzin z problemem alkoholowym, "Małżeństwo i Rodzina" 2004, nr 4 (12).
  • Pufal-Struzik I., Agresja i przemoc w szkole. Przyczyny, rozpoznawanie, zapobieganie, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2007.
  • Rylke H., Pokolenie zmian. Czego boją się dorośli?, Wydawnictwo WSziP, Warszawa 1999.
  • Soriano A., Przemoc wobec dzieci, Wyd. eSPe, Kraków 2002.
  • Surzykiewicz J., Agresja i przemoc w szkole, CMPP-P, Warszawa 2000.
  • Sztander W., Na czym polega pomaganie ofiarom przemocy, "Niebieska Linia" 1999, nr 5.
  • Tomaszewski T., Wstęp do psychologii, PWN, Warszawa 1963.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171379717

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.