PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 115 Menedżer w gospodarce opartej na wiedzy | 131--139
Tytuł artykułu

Uczciwość, wiarygodność, otwartość komunikacyjna jako podstawowe kompetencje etyczne współczesnego kierownika

Warianty tytułu
Honesty, Credibility and Communication Receptiveness as Fundamental Ethical Competencies of Modern Manager
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesne otoczenie organizacyjne ulega ciągłym zmianom. W efekcie tych przemian organizacje poszukują nowych sposobów zarządzania. Kształtowanie systemu wartości i funkcjonowanie organizacji na podstawie zasad etyki biznesu może być i jest postrzegane przez współczesnych kierowników jako konieczność i szansa. W szerokiej gamie kompetencji kierowniczych istotną rolę odgrywają kompetencje etyczne, tj. uczciwość, wiarygodność czy otwartość komunikacyjna. Przenikają się one wzajemnie i uzupełniają, razem kształtując kolejną wartość dla współczesnych organizacji, jaką jest zaufanie.
EN
Modern organisational environment has been subject to continuous changes. Due to them organisations have been looking for new methods of management. The formation of the system of values and functioning of the organization based on business ethics rules may be and is perceived by a contemporary manager both as a necessity and an opportunity. Within a wide spectrum of managerial competencies the key skills such as sincerity, faithfulness and communication receptiveness are equally important. They interpenetrate and complement each other forming within contemporary organisations another value - trust.(original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Apel do świata polskiego biznesu, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/X/XB/apel.html, marzec 2010.
  • Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2000.
  • Arystoteles, Dzieła Wszystkie, t. 6, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  • Blanchard K., O'Connor M., Zarządzanie poprzez wartości, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 1998.
  • Blanchard K., Przywództwo wyższego stopnia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  • Cardona P., Garci'a-Lombardi'a P., Jak rozwijać kompetencje przywódcze, Wydawnictwo M, Kraków 2008.
  • Dubois D.D., Rothwell W.J., Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach: od tradycyjnego działu kadr do współczesnego HR, Helion, Gliwice 2008.
  • DuBrin A.J., Przywództwo dla żółtodziobów, czyli wszystko, co powinieneś wiedzieć o, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2000.
  • Encyklopedia PWN, http://encyklopedia.pwn.pl, marzec 2010.
  • Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Sankowska A., Wańtuchowicz M., Zarządzanie zaufaniem w przedsiębiorstwie, Oficyna Wolters Kluwer business, Kraków 2009.
  • Hoover J., Valenti A., Uwolnić potencjał liderów, Oficyna Wolters Kluwer business, Kraków 2009.
  • Konarski St. (red.), Kompetencje społeczno-psychologiczne ekonomistów i menedżerów, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2006.
  • Koźmiński A.K., Zarządzanie w warunkach niepewności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  • Lennick D., Kiel F., Inteligencja moralna. Jak poprawić wyniki prowadzenia interesów i skutecznie zarządzać, Purana, Wrocław 2007.
  • Łokaj A., Do piekła czy do nieba, czyli długa historia nieporozumień między etyką a biznesem. Wywiad z ojcem Maciejem Ziębą, "Harvard Business Review Polska" 2007, nr 47.
  • Masłyk-Musiał E., Zarządzanie kompetencjami w organizacji, Oficyna Wydawnicza WSM, Warszawa 2005.
  • Michalewicz M., Michalewicz Z., Wiarygodność. Klucz do sukcesu w biznesie, Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa 2005.
  • Pałgan I., Biznesmen wychowawcą?, [w:] M. Pierzchalska, I. Pałgan (red.), Etyka biznesu. Materiały międzynarodowego sympozjum, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, Radom 2008.
  • Potocki A. (red.), Zachowania organizacyjne, Difin, Warszawa 2005.
  • Przywództwo jest wyborem. Rozmowa ze St.R. Coveyem, "Personel" 2003, nr 7 (148).
  • Rakowska A., Kompetencje menedżerskie kadry kierowniczej współczesnych organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2007.
  • Reber A.S., Reber E.S., Słownik psychologiczny, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005.
  • Robbins St.P., DeCenzo D.A., Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa 2002.
  • Robbins St.P., Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa 2004.
  • Rybak M., Etapy rozwoju etyki, [w:] W. Gasparski, A. Lewicka-Strzałecka, D. Miller (red.), Etyka biznesu, gospodarki i zarządzania, WSHE, Łódź 1999.
  • Sajkiewicz A. (red.), Kompetencje menedżerów w organizacji uczącej się, Difin, Warszawa 2008.
  • Sikorski Cz., Drogi do sukcesu, Difin, Warszawa 2007.
  • Sikorski Cz., Kształtowanie kultury organizacyjnej, UŁ, Łódź 2009.
  • Sikorski Cz., Kultura organizacyjna, C.H. Beck, Warszawa 2006a.
  • Sikorski Cz., Organizacje bez wodzów, C.H. Beck, Warszawa 2006b.
  • Słownik języka polskiego, http://sjp.pwn.pl, marzec 2010.
  • Sztompka P., Zaufanie - fundament społeczeństwa, Znak, Kraków 2007.
  • Weltzien Hoivik H. (red.), Moral Leadership in Action, Edward Elgar, Cheltenham UK, Northampton MA, USA, 2003.
  • Whetten D., Cameron K., Developing Management Skills, Prentice Hall, 2007.
  • Zaleznik A., Menedżerowie i liderzy. Czym różnią się od siebie?, "Harvard Business Review Polska" 2004, nr 16
  • Ziarko J., Kompetencje komunikacyjne menedżerów, [w:] D. Surówka-Marszałek, W. Adamus, W. Krawczyk (red.), Państwo i społeczeństwo w XXI wieku, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171380425

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.