PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 61 | nr 1 | 107--115
Tytuł artykułu

Funkcje sztuki w twórczości naukowej Profesora Grzegorza Leopolda Seidlera

Warianty tytułu
The Functions of Art in Scientific Works of Professor Grzegorz Leopold Seidler
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W twórczości naukowej Profesora Grzegorza Leopolda Seidlera rozważania na temat roli dzieł sztuki jako nośników idei dotyczą różnych epok historycznych i różnych form wyrazu artystycznego. W swoich pracach zwracał uwagę zarówno na zawarty w dziełach sztuki bezpośredni przekaz, jak i ich sens przenośny - często wyrażany za pomocą symboli i alegorii. Podkreślał też, iż w różnych obiektach kulturalnych twórcy wyrażali wiodące idee epoki historycznej, w której powstawały ich dzieła. Oprócz pierwotnych funkcji sztuki, które odnoszą się do jej oddziaływania na odbiorców z czasów jej tworzenia, pełni ona także funkcje wtórne wobec późniejszych pokoleń. Interesujące rozważania Profesora Seidlera dotyczą sztuki antycznej, średniowiecznej, renesansowej i oświeceniowej. (fragment tekstu)
EN
In his works, Professor G.L. Seidler emphasized the role of art as a catalyst for leading ideas of historical eras while those works were created. The ancient art reflected the idea of harmony, particularly evident in the sculptures of Phidias. In the Middle Ages the idea of hierarchy was the leading one. It was expressed in the great sacred works of Romanesque and Gothic art. Fixed in stone allegories of virtues and sins were also adressed to the faithful of this era. One of the most well-known sets are personifications of 18 virtues and 18 sins placed on two columns in Norbertine Church of the Holy Trinity and the Virgin Mary in Strzelno. The aim of the art of the Renaissance was the glorification of man and the world. The symbol of the Renaissance anthropocentrism is the statue of David, sculpted by Michelangelo. Professor G.L. Seidler has also devoted a lot of his attention to the art of age of Enlightenment, which leading ideas were nature and reason. These ideas were expressed in Francisco Jose Goya's engravings. The pathos of the Jacobin revolution is apparent in the works of Jacques Louis David, and especially in three of his paintings exhibited in the so-called "The Paris Salon" between 1785-1789.(original abstract)
Słowa kluczowe
EN
Rocznik
Tom
61
Numer
Strony
107--115
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Bibliografia
  • G.L. Seidler, W poszukiwaniu naczelnej idei, [w:] Rozważania, Toruń 2002, s. 24-25.
  • G.L. Seidler, Z zagadnień filozofii prawa, Lublin 1978, s. 58.
  • G.L. Seidler, Rozważania o wspólnocie europejskiej, [w:] Rozważania, Toruń 2002, s. 49.
  • M. Wallis, Sztuka średniowieczna jako język, "Studia Estetyczne"1965, t. 2, s. 28-29.
  • Z. Swiechowski, Psychomachia, [w: ] Funkcje dzieła sztuki, pod red. E. Studniarkowej, Warszawa 1972, s. 93-102.
  • A. Przyborowska, Cnoty i grzechy w obrazkach,, JCamena" 1975, nr 13, s. 6,12.
  • Z. Świechowski, Sztuka romańska w Polsce, Warszawa 1982, s. 57.
  • Z. Świechowski, Strzelno romańskie, [w:] Strzelno romańskie. Zbiór studiów, Strzelno 1972, s. 15.
  • A. Świechowska, Katedra gnieźnieńska, Poznań - Warszawa - Lublin 1970, s. 134-150.
  • G.L. Seidler, Rozważania o racjonalizmie, [w:] Rozważania, Toruń 2002, s. 166.
  • G.L. Seidler, The Pathos of the Jacobin Revolution, "Annales UMCS. Sectio G" 1976, Vol. XXUI, 1, s. 1-25;
  • G.L. Seidler, W nurcie Oświecenia, Lublin 1984, s. 59-96;
  • G.L. Seidler, Sztuka orężem ideologii jakobińskiej, "Kamena" 1977, nr 24, s. 4-5 i nr 25, s. 4-5.
  • B. Suchodolski. Współczesne problemy wychowania estetycznego, [w:] Wychowanie przez sztukę, pod red. I. Wojnar, s. 27-34.
  • S. Morawski, Trojaka funkcja wychowawcza, "Estetyka" 1963, t. 4, s. 30-35.
  • Słownik terminologiczny sztuk pięknych, pod red. S. Kozakiewicza, Warszawa 1969, s. 334.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171380665

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.