PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
16 (2009) | nr 3 (64) | 115--125
Tytuł artykułu

Preferencje konsumentów w zakresie możliwych do zastosowania innowacji w produktach tradycyjnych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Consumers' Preferences Referring to Applicable Innovations in Traditional Products
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Postępująca dywersyfikacja oczekiwań konsumentów wobec żywności implikowana zarówno kontaktem z innymi kulturami, jak i dążeniem do zachowania własnych wartości kulturowych i tożsamości narodowej sprzyja zainteresowaniu żywnością tradycyjną i regionalną. Wyjątkowe walory żywności tradycyjnej i regionalnej są kombinacją specyficznych cech surowców, procesu przetwarzania i miejsca pochodzenia, co z kolei decyduje o autentyczności tej kategorii żywności. Dalszy rozwój rynku żywności tradycyjnej wymaga dostosowania tej oferty do oczekiwań współczesnych konsumentów, którzy deklarują skłonność do jej zakupu, ale nie chcą rezygnować z wygody wynikającej z nowoczesnych sposobów przetwarzania, pakowania czy też dystrybucji żywności. W związku z tym sprostanie oczekiwaniom konsumentów wymaga kreowania innowacji na poziomie produktu, jego sposobu wytwarzania, ale także dystrybucji. Warto przy tym pamiętać, że ingerencja w tradycyjny sposób pozyskiwania surowców czy też ich przetwarzania może negatywnie wpłynąć na tradycyjny charakter produktu i postrzeganie żywności tradycyjnej. Celem badań było określenie preferencji konsumentów w zakresie dopuszczalnego poziomu innowacji w odniesieniu do żywności tradycyjnej. W badaniu wykorzystano podejście eksploracyjne tj. metodę wywiadów zogniskowanych. Zgodnie z przyjętymi założeniami metodologicznymi, w czerwcu 2006 roku przeprowadzono dwie sesje wywiadów zogniskowanych, w tym jedną w ośrodku miejskim, a drugą na terenach wiejskich. Wywiady zogniskowane służyły określeniu poziomu akceptowanych przez konsumentów unowocześnień żywności tradycyjnej. Uczestnicy wywiadów zogniskowanych odnieśli się bardzo sceptycznie do możliwości wprowadzenia innowacji w odniesieniu do żywności tradycyjnej. W opinii konsumentów pojęcia tradycyjny i innowacyjny w dużej części wzajemnie się wykluczają. Wyniki przeprowadzonych badań eksploracyjnych pozwalają na stwierdzenie, że w odniesieniu do żywności tradycyjnej akceptowane są innowacje polegające na wykorzystywaniu nowych technologii w celu poprawy walorów użytkowych, w tym jakości zdrowotnej oraz wygody użytkowania. Zdecydowanie odrzucane są takie aspekty innowacyjności, które wiążą się z daleko idącą ingerencją w autentyczność żywności tradycyjnej, a zwłaszcza zmiany receptury jej wytwarzania. (abstrakt oryginalny)
EN
The progressive diversification in consumers' expectations for food, implied by both the contact with different cultures and the endeavour to maintain own cultural values and national identity, encourages interest in the traditional and regional food. The exceptional values of traditional and regional food are a combination of specific features of raw materials, way of processing, and place of origin, and this in turn determines the authenticity of this category of food. Further development of traditional food market requires to adjust this offer to the expectations of present-day consumers, who declare their willingness to buy it, but do not want to forgo the convenience resulting from modern processing methods, packaging, and, also, food distribution. Therefore, in order to meet the consumers' expectations, it is necessary to create the innovation on the level of product, method of manufacturing it, and, also, of distributing it. Yet, it is worth remembering that interfering in the traditional way of acquiring raw materials or processing them can negatively impact the traditional character of product and the perception of traditional food. The objective of the research was to determine the consumers' preferences in the range of acceptable level of innovation in reference to traditional food. In the research, an exploratory approach was applied, i.e. focus group interviews. Pursuant to the methodological assumptions accepted, two sessions of focus group interviews were conducted in June 2006: one session was held in an urban venue and the other in a rural venue. The focus group interviews were used to determine the level of consumer-accepted innovations in traditional food. The participants of focus group interviews were very sceptical about the possibility of innovating traditional food. In the opinion of consumers, the term innovation and tradition exclude each other. The results of exploratory research accomplished allow for the conclusion that regarding the traditional food, those innovations are accepted, which consist in using new technologies improving functional properties, including health quality and comfort of use. And definitely rejected are those aspects of innovativeness, which are connected with a far reaching interference in the authenticity of traditional food, in particular changes in the formulas of its manufacturing. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
115--125
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • [1] Allen J. A.: Scientific Innovation and Industrial Prosperity. Longman, London 1966.
  • [2] EuroFIR Consortium (FOOD-CT-2005-513944; 6PR UE); www.eurofir.net//public.asp?id=4292&cachefixer=, 2008.
  • [3] Gutkowska K., Ozimek I.: Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności - kryteria zróżnicowania, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2005.
  • [4] Maison D.: Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  • [5] Maison D., Noga-Bogomilski A.: Badania marketingowe. Od teorii do praktyki, GWP, Gdańsk 2007.
  • [6] Nikodemska-Wołowik A. M.: Jakościowe badania marketingowe, PWE, Warszawa 1999.
  • [7] Rogers E. M.: Diffusion of innovations. Free Press, New York 1983.
  • [8] Rozporządzenie Rady (WE) nr 509/2006 z dnia 20 marca 2006 r. w sprawie produktów rolnych i środków spożywczych będących gwarantowanymi tradycyjnymi specjalnościami, Dz.U. L 93 z 31.3.2006.
  • [9] Schumpeter J.: Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa 1960.
  • [10] Walkowiak M.: Zachowania konsumentów na rynku mięsa i przetworów mięsnych i wynikające z nich rekomendacje dla producentów i handlowców, praca doktorska, Katedra Organizacji i Ekonomiki Konsumpcji, SGGW, Warszawa 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171381295

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.