PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 150 Problemy regionalizmu | 317--324
Tytuł artykułu

Znaczenie uwarunkowań kulturowych w polsko-szwedzkich kontaktach gospodarczych

Autorzy
Warianty tytułu
The Importance of Cultural Differences in Polish-Swedish Economic Contacts
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Mimo że procesy globalizacji i internacjonalizacji stale się pogłębiają, to wciąż istnieje wiele różnic kulturowych między krajami czy grupami etnicznymi, co daje się zaobserwować w różnych aspektach życia, w tym w biznesie. Chociaż zwolennicy teorii konwergencji kulturowej uważają, iż wkrótce różnice te znikną, to jednak ich przeciwnicy, reprezentujący teorię dywergencji, twierdzą, że różnice nie tylko nie znikną, ale staną się jeszcze bardziej widoczne. Istnieje więc potrzeba badania i studiowania różnic kulturowych, chociażby po to, aby poprawić i pogłębić kontakty między krajami i ich obywatelami. Przedmiotem badania w niniejszym artykule jest przypadek polsko-szwedzkich kontaktów biznesowych, co wiąże się też z pogłębiającą się współpracą tych państw, której towarzyszy proces negocjacji. (abstrakt oryginalny)
EN
Although globalization and internationalization processes are still deepening and the world becomes "a global village" there are still many cultural differences among countries and ethnic groups which can be observed in many aspects of life, including business life. However, the supporters of convergence theory state the differences will disappear soon, meanwhile the opposite site, representing divergence theory, is convinced they will exist and even become more obvious than previously. Following the divergence theory, the main thesis of this article says the cultural differences have to be examined and learned to improve and enhance business contacts between countries and people. The case examined in the article relates to Polish-Swedish business contacts. During the last years the co-operation between these two countries has been developing on many fields, including business, technology, education and culture, and it is the reason of choosing this topic. In his article there are examined some aspects of negotiations from the cultural differences point of view. (original abstract)
Rocznik
Strony
317--324
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Dziennik Ustaw z 2004 r. nr 9, poz. 864.
  • Dziennik Ustaw z 2006 r., nr 26, poz. 193.
  • Gesteland R.R., Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  • Hofstede G., Hofstede J.G., Kultury i organizacje, PWE, Warszawa 2007.
  • Human Development Report 2008, http://hdr.undp.org [15.03.2010].
  • Inicjatywa wspólnotowa Interreg III w województwie pomorskim, http://interreg.woj-pomorskie.pl [13.03.2010].
  • Inwestycje zagraniczne, http://paiz.gov.pl [15.03.2010].
  • Kamieński J., Negocjowanie. Techniki rozwiązywania konfliktów, Poltex, Warszawa 2003.
  • Levitt T., Globalization of markets, "Harvard Business Review" 1983, May.
  • Mole J., W tyglu Europy. Wzorce i bariery kulturowe w przedsiębiorstwach, Pruszyński i S-ka, Warszawa 2000.
  • Moon C., Are Swedes really that normal? http://www.talarforum.se [18.03.2010].
  • OECD Factbook 2009, http://stats.oecd.org [15.03.2010].
  • Schneider S.C., Barsoux J.L., Managing across Cultures, Prentice Hall 1997.
  • South Batlic Programme, http://en.southbaltic.eu [15.03.2010].
  • Święcicki J., Doświadczenie Szwecji, [w:] S. Miklaszewski (red.), Doświadczenie negocjacji akcesyjnych państw UE, Wydawnictwo Meritum, Kraków 2000.
  • Verluyten S.P., Intercultural Communication in Business and Organisations. An Introduction, Uitgeverij Acco, Lueven 2005.
  • Współpraca gospodarcza: Szwecja, http://www.mg.gov.pl [15.03.2010].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171381447

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.