PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 387 Social Responsibility of Organizations Directions of Changes | 11--19
Tytuł artykułu

Values in the Market Society and Valuation on the Free Market

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Wartości w społeczeństwie rynkowym i wartościowanie na wolnym rynku
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Following the publication of the book What Money Can't Buy: The Moral Limits of Markets by Michael Sandel, the authors - an economist and an ethicist - explore the etymology of the term "value" and analyze the change of its meaning that occurred during the Enlightenment. The three cases of socially pathological phenomena analyzed in the text are the basis for the formulation of the idea that only a profound, widespread debate over the importance of the role of social responsibility in restoring the humanistic aspects of values may prevent the moral erosion of society. The shallow understanding of social responsibility as fulfilling the obligation to construct codes of good practice and as charitable actions is often not sufficient today. A widespread debate, conducted with full respect for the positions of each party, is necessary. Such a role may be adopted by a broad concept of social responsibility. In this article, a genetic-historical method was used in order to achieve the proper understanding of the term "value," as well as a case-study method, which deals with conglomerates of phenomena and not with their individual manifestations(original abstract)
Po opublikowaniu książki Michaela Sandela Czego nie można kupić za pieniądze autorzy - ekonomista i etyk - docierają do źródeł terminu "wartość" i analizują zmianę jego znaczenia, jaka dokonała się w epoce oświecenia. Analizowane w tekście trzy przypadki zjawisk społecznie patologicznych stanowią podstawę do sformułowania poglądu, że tylko powszechna debata nad pogłębionym znaczeniem roli odpowiedzialności społecznej w przywróceniu humanistycznych aspektów wartości może zapobiec erozji moralnej społeczeństwa. Płytkie rozumienie odpowiedzialności społecznej jako dopełnienia obowiązku konstruowania kodeksów dobrych praktyk czy podejmowania działań charytatywnych jest dziś niewystarczające. Konieczna jest powszechna debata prowadzona z pełnym poszanowaniem stanowisk każdej ze stron. Taką rolę może przyjąć szeroko rozumiana koncepcja odpowiedzialności społecznej. W artykule posłużono się metodą genetyczno-historyczną w celu dotarcia do właściwego rozumienia terminu "wartość" oraz metodą case study, której przedmiotem są konglomeraty zjawisk a nie ich pojedyncze przejawy(abstrakt oryginalny)
Słowa kluczowe
EN
Market   Society  
Twórcy
  • Wrocław University of Economics, Poland
  • University of Warsaw
Bibliografia
  • Balcerowicz L., 1999, The reform of state and economic development, Journal of Economics and Organization of Future Enterprise, no. 589, pp. 3-5.
  • Bauman Z., 2000, Liquid Modernity, Polity Press, Cambridge.
  • Gajda J., 1992, Axiology before Plato - an attempted synthesis, Acta Universitatis Wratislaviensis, no. 1212, pp. 33-54.
  • Grzybowska K., 1997, Moral zombies, Rzeczpospolita, no. 86 (4643), pp. 18-19.
  • Jimenez J., 2012, The CEO of Novartis on growing after a patent cliff, Harvard Business Review, December.
  • Łuków P., 2012, The Morality of Medicine, Semper, Warszawa.
  • Porter M.E., Kramer M.R., 2011, Creating shared value, Harvard Business Review, January.
  • Sandel M., 1982, Liberalism and the Limits of Justice, Press Syndicate of the University of Cambridge, Cambridge
  • Sandel M., 2012, What Money Can't Buy: The Moral Limits of Markets, Farrar, Straus and Giroux, New York.
  • Skarga B., 2007, Man Is Not a Beautiful Animal, Wydawnictwo Znak, Kraków.
  • Śpiewak P., 1987, participant of editorial debate: Life in the waiting room, Res Publica, no. 5.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171381629

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.