PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
16 (2009) | nr 5 (66) | 107--118
Tytuł artykułu

Psychograficzno-motywacyjna charakterystyka polskiego konsumenta żywności ekologicznej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Psychographic - Motivating Profile of the Polish Consumer of Eco-Food
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W pracy przedstawiono wyniki badań, których celem było określenie - wśród polskich nabywców produktów żywnościowych - motywacji kształtujących ekokonsumpcję oraz ustalenie ich relacji z cechami psychograficznymi, kształtującymi zachowania żywieniowe. Badania wykonano metodą bezpośredniego wywiadu na terenie Polski południowo-wschodniej. Wśród deklarujących ekokonsumpcję połowę stanowili konsumenci, którzy czynią to z pobudek zdrowotnych. Typ konsumenta dojrzałego pod względem zachowań żywieniowych dominuje w dwóch grupach ekokonsumentów: o motywacji zdrowotnej oraz futurystycznej. Ekologiczną motywację ekokonsumpcji reprezentują dwa typy konsumenta: sceptyk i tradycjonalista. Wśród ekokonsumentów motywowanych materialnie i jakościowo przeważają osoby, które zaliczono do "niefrasobliwego" stylu zachowań. (abstrakt oryginalny)
EN
The following paper presents results of the research accomplished in order to identify - amidst the Polish purchasers of food products - motivations shaping the eco-consumption and to determine relations between those motivations and psychographic characteristics modelling the nutritional behaviour. The research was carried out in SE Poland, using a direct interview method. Amidst the consumers declaring themselves eco-consumers, the half were those who chose eco-consumptions for health reasons. A type of the consumer being mature as regards dietary behaviours predominates in two groups of eco-consumers: a group of those being health-motivated and a group of those having futuristic motivation. Two types of the consumer represent an ecological motivation for eco-consumption: sceptic and traditionalist. Amidst the economically and qualitatively motivated eco-consumers, those persons prevailed who were classified as people with a careless (thought-free) style of behaviour. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
107--118
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • [1] Bołtromiuk A.: Ograniczenia wzrostu popytu na produkty rolnictwa ekologicznego w Polsce. Zeszyty Naukowe AR w Krakowie, 1998, 54, 337-345.
  • [2] Bonny S.: Consumer concerns about industrialized agriculture and food safety: importance, origin and possible solutions. Ann. Zootech., 2000, 49, 273-290.
  • [3] Brewer M.S., Prestat C.J.: Consumer attitudes toward food safety issues. J. Food Safety, 2002, 22, 67-83.
  • [4] Chinnici G., D'Amico M., Pecorino B.: A multivariate statistical analysis on the consumer of organic products. Br. Food J., 2002, 3/4/5, 187-199.
  • [5] Daguet P.: Klient nasz pan - sylwetki konsumentów "bio". W: Rolnictwo ekologiczne od producenta do konsumenta - pod red. U. Sołtysiak. Stowarzyszenie EKOLAND Stiftung LEBEN & UMWELT, Warszawa 1995.
  • [6] Drobnica L., Cebulak T., Pieczonka W.: Żywienie a chroniczne choroby niezakaźne w opinii konsumentów żywności niekonwencjonalnej. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2007, 6 (55), 315- 326.
  • [7] Dudek P.: Wybrane problemy marketingu żywności ekologicznej. Zesz. Nauk. AR w Krakowie, Ekonomika, 1997, 25, 139-151.
  • [8] Frewer L.J.: Risk perception and risk communication about food safety issues. Nutrition Bulletin, 2000, 31-33.
  • [9] Gawęcki J., Hryniewiecki L.: Żywienie człowieka. PWN, Warszawa 1998.
  • [10] Gotkiewicz W., Szafranek R.: Ecological farms as an element of the agricultural production market. Economic Sci., 2000, 2, 30-39.
  • [11] Jędrzejczyk I.: Finansowe uwarunkowania ekologizacji rolnictwa i wsi na przykładzie Polski południowo- wschodniej. Zesz. Nauk. AR w Krakowie, Sesja Naukowa, 1998, 52, 67-76.
  • [12] Klimczyk-Bryk M.: Trendy ekologiczne a zachowania konsumentów. Zesz. Nauk. AE w Krakowie, 2000, 540, 93-99.
  • [13] Klimczyk-Bryk M.: Rola informacji w kształtowaniu proekologicznych zachowań konsumentów. Zesz. Nauk. AE w Krakowie, 2001, 558, 95-118.
  • [14] Li Ling-yee.: Effect of collectivist orientation and ecological attitude on actual environmental commitment: the moderating role of consumer demographics and product involvement. J. Int. Cons. Marketing, 1997, 4, 31-53.
  • [15] Łuczka-Bakuła W.: Bariera popytu jako czynnik ograniczający rozwój rolnictwa ekologicznego. Rocz. AR w Poznaniu, Rolnictwo, 1999, 53, 489-498.
  • [16] Łuczka-Bakuła W.: Przeobrażenia na rynku żywności ekologicznej. Przem. Spoż., 2004, 1, 11-14, 17.
  • [17] Łukasiński W.: Zarządzanie jakością produktu ekologicznego. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2008, 1 (56), 146-153.
  • [18] Macfarlane R.: Integrating the consumer interest in food safety: the role of science and other factors. Food Policy, 2002, 27, 65-79.
  • [19] Magnusson M.K. et al.: Attitudes towards organic foods among Swedish consumers. Br. Food J., 2001, 3, 209-226.
  • [20] Pearson D.: Marketing organic food: who buys it and what do they purchase? Food Australia, 2002, 1/ 2, 31-34.
  • [21] Pliner P., Hobden K.: Development of a scale to measure the trait of food neophobia in humans. Appetite, 1992, 19, 105-120.
  • [22] Roddy G., Cowan C.A., Hutchinson G.: Consumer attitudes and behaviour to organic foods in Ireland. J. Int. Cons. Marketing. 1996, 2, 41-63.
  • [23] Roininen K. et al.: Differences in health and taste attitudes and reported behavior among Finnish, Dutch and British consumers: a cross-national validation of the Health and Taste Attitude Scales (HTAS). Appetite, 2001, 37, 33-45.
  • [24] Runowski H.: Gospodarstwa ekologiczne w rolnictwie polskim - stan obecny i perspektywy. Roczniki AR w Poznaniu, Rolnictwo, 1999, 53, 499-515.
  • [25] Schifferstein H.N.J., Oude Ophuis P.A.M.: Health-related determinants of organic food consumption in the Netherlands. Food Quality and Preference, 1998, 3, 119-133.
  • [26] Schwartz S.H., Bilsky W.: W dążeniu do teorii uniwersalnej treści i struktury wartości - rozszerzenie zakresu badań i ich powtórzenie w aspekcie międzykulturowym. W: Lambkin M., Foxall G., van Raaij F., Heilbrunn B. (pod red..). Zachowania konsumenta. Koncepcje i badania europejskie. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2001.
  • [27] Staniszewska M.: Rolnictwo ekologiczne w Polsce na początku XXI wieku. Mat. I Ogólnopol. Młodzieżowej Konf. Nauk. "Integracja z UE a rolnictwo ekologiczne i ekoturystyka w Polsce na początku XXI wieku", AR Wrocław 2001, ss. 3-4.
  • [28] Sznajder M., Senauer B., Asp E., Kinsey J.: Zmieniający się konsument żywności. Wyd. Horyzont, Poznań 1998.
  • [29] Thompson G.D.: International consumer demand for organic foods. Hort Technology, 2001, 4, 663- 673.
  • [30] Zaremba S.: Ekologia produktów a idee zielonego konsumeryzmu. Mat. I Międzyn. Konf. "Ekologia wyrobów". AE, Kraków 1997, ss. 53-62.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171381637

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.