PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 389 Rachunek kosztów, rachunkowość zarządcza i controlling | 172--180
Tytuł artykułu

Model biznesu a budowa przewagi konkurencyjnej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Business Model and Building a Company's Competitive Advantage
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przeprowadzenie teoretycznego studium dotyczącego roli modelu biznesu w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. W pierwszej części pracy autor prezentuje pogląd, iż warunkiem uzyskania przewagi konkurencyjnej jest zdolność wytworzenia i dostarczenia klientom produktów postrzeganych jako źródło pierwszorzędnej wartości. Następnie koncentruje uwagę na czynnikach stanowiących o konkurencyjności jednostek gospodarczych. Druga część pracy definiuje model biznesu oraz opisuje jego podstawowe składowe. Zależności między poszczególnymi elementami modelu obrazuje przykład pochodzący z praktyki gospodarczej. W opinii autora model biznesu ukazuje mechanizm, za pomocą którego powstaje i jest dostarczana wartość dla klienta, co łączy go z procesem budowy przewagi konkurencyjnej. Istotnym elementem konstrukcji są zasoby wykorzystywane w procesie tworzenia wartości; stanowią one potencjał konkurencyjny przedsiębiorstwa.(abstrakt oryginalny)
EN
This article aims to present a theoretical study on the role of a business model in building a company's competitive advantage. In the introductory part, the author presents the view that a prerequisite of obtaining a competitive advantage is the ability to produce and provide customers with the products that are perceived by them as a source of prime value. Then he focuses on the factors which determine business competitiveness. This is followed by an attempt to define a business model and its basic components. The relationships between the various components of such a model are presented on an example taken from economic practice. In the author's opinion, a business model illustrates the mechanism of creating and delivering value to a customer, which makes the model closely related to the process of building a competitive advantage. An important element of the structure are the resources used in the process of creating value - these constitute the company's competitive potential.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Brodowska-Szewczuk J., 2009, Konkurencyjność przedsiębiorstw i źródła przewagi konkurencyjnej, [w:] Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej nr 80, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, s. 87-100.
  • Casadesus-Masanell R., Ricart J.E., 2007, Competing through business models, IESE Business School, University of Navarra, Working paper no. 713, http:// www.ssrn.com (30.09.2014).
  • Gould S., O'Sullivan M., Tilley Ch., Topazio N., 2013, Business model background paper for IR, http:// www. integratedreporting.org (30.09.2014).
  • Johnson M.W., Christensen C.M., Kagermann H., 2008, Reinventing your business model, Harvard Business Review, vol. 86, no. 12, pp. 50-59.
  • Kaufman K., 2010, Please define Business Model, http://cfowise.com (02.09.2014).
  • Międzynarodowy Komitet ds. Zintegrowanego Raportowania, http://www.theiirc.org/ (30.08.2014).
  • Morris M., Schindehutte M., Allen J., 2005, The entrepreneur's business model: toward a unified perspective, [w:] Woodside A.G. (eds.), Journal of Business Research no. 58, p. 726-735.
  • Nowak E., 2013, Controlling jako podsystem zarządzania, [w:] Nowak E. (red.), Controlling dla menedżerów, CeDeWu, Warszawa, s. 27.
  • Szymura-Tyc M., 2004, Marketing we współczesnych procesach tworzenia i dostarczania wartości klientom, Uniwersytet Łódzki, http://repozytorium.uni.lodz.pl (02.09.2014).
  • Tapscott D., Lowy A., Ticoll D., 2000, Digital Capital: Harnessing the Power of Business Webs, Harvard Business School Press, USA.
  • Urbanek G., 2013, Marka a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa - przykład wybranych spółek notowanych na GPW w Warszawie, [w:] Zarządzanie i Finanse (4), Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  • Walczak W., 2010, Analiza czynników wpływających na konkurencyjność przedsiębiorstw, http:// www.e-mentor.edu.pl (30.08.2014).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171384337

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.