PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 398 Zarządzanie kosztami i dokonaniami | 24--36
Tytuł artykułu

Application of Ordinal Logit Models in the Diagnosis of Performance Measurement System in Polish Enterprises

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Wykorzystanie porządkowych modeli logitowych w diagnozie systemu pomiaru dokonań przedsiębiorstw polskich
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Successful achievement of strategic goals requires the implementation of adequate instruments to assist in the management of enterprises. These instruments undoubtedly contain performance measurement system. This is confirmed by the results of presented research. It has been proved that enterprises having performance measurement systems perform better than those which do not have them. For this reason, there is a need for research of applicable solutions implemented in a particular company or separate groups of organizations. The purpose of the article was to identify elements of performance measurement systems in three groups of objects: large, medium and small, classified by the size of revenues. In the study ordinal logit models were applied. The source of information was survey carried out by CATI technique in 2012. The sample was drawn from REGON database and consisted of 300 companies from the non-financial sector(original abstract)
Skuteczne osiąganie celów strategicznych wymaga wdrożenia adekwatnych instrumentów wspierających zarządzanie przedsiębiorstwami. Do takich instrumentów niewątpliwie należą systemy pomiaru dokonań. Potwierdzeniem tego są wyniki przeprowadzonych badań. Wykazano, że przedsiębiorstwa posiadające systemy pomiaru dokonań osiągają lepsze wyniki finansowe niż te, które ich nie posiadają. Z tego też powodu istnieje potrzeba badania stosowanych w tym zakresie rozwiązań w przestrzeni konkretnego przedsiębiorstwa jak i wyodrębnionych grup podmiotów gospodarczych. Celem artykułu była identyfikacja elementów systemów pomiaru dokonań w trzech grupach podmiotów: dużych, średnich oraz małych, sklasyfikowanych według wielkości osiąganych przychodów. W badaniu wykorzystano porządkowe modele logitowe. Źródłem informacji były przeprowadzone w 2012 roku techniką CATI badanie ilościowe. Próba do badania została dobrana w sposób nieproporcjonalny z bazy REGON i obejmowała 300 przedsiębiorstw sektora niefinansowego(abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • University of Szczecin, Poland
autor
  • University of Szczecin, Poland
  • University of Szczecin, Poland
  • Poznan University of Economics
Bibliografia
  • Alshawi S., Missi F., Irani Z., 2011, Organisational, technical and data quality factors in CRM adoption - SMEs perspective, Ind Market Manag 40(3): 376-383, DOI: 101016/jindmarman201008006.
  • Batóg B., Batóg J., Niemiec A., Skoczylas W., Waśniewski P., in print, Zastosowanie metod klasyfikacyjnych w identyfikacji kluczowych indykatorów osiągnięć w zarządzaniu wynikami przedsiębiorstw, Research Papers of Wrocław University of Economics, Wrocław.
  • Ciliberti F., Pontrandolfo P., Scozzi B., 2008, Investigating corporate social responsibility in supply chains: a SME perspective, J Clean Prod 16(15):1579-1588. doi:10.1016/j.jclepro.2008.04.016.
  • Cramer J.S., 2003, Logit Models from Economics and Other Fields, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Dixon J., Nanni A., Vollmann T., 1990, The New Performance Challenge: Measuring Operations for World-Class Competition, Dow Jones Irwin, Homewood
  • Drucker P.F., 1954, Practice of Management, Harper & Row, New York, pp. 121-136.
  • Franco-Santos M., Kennerley M., Michali P., Martinez V., Mason S., Marr B., Gray D., Neely A., 2007, Towards a definition of business performance measurement system, "International Journal of Operations & Production Management", Vol. 27, No 8.
  • Globerson S., 1985, Issues in developing a performance criteria system for an organisation, "International Journal of Production Research, Vol. 23 No. 4, pp. 639-646.
  • Haffer R., 2011, Samoocena i pomiar wyników działalności w systemach zarządzania przedsiębiorstw. W poszukiwaniu doskonałości biznesowej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, pp. 325-339.
  • Hosmer D.W., Lemeshow S., 2000, Applied Logistic Regression, John Wiley & Sons, New York.
  • Kleinbaum D.G., Klein M., 2002, Logistic Regression. Springer, New York.
  • Lynch, R., Cross, K., 1991, Measure Up! Yardsticks for Continuous Improvement, Blackwell, Oxford.
  • Maskell B., 1989, Performance measures for world class manufacturing, "Management Accounting", May, pp. 32-3.
  • Mikroekonometria. Modele i metody analizy danych indywidualnych, 2010, ed. M. Gruszczyński, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa.
  • Neely A., Mills J., Gregory M., Richards H., Platts K., M. Bourne, 1996, Getting the Measure of Your Business, Works Management, Cambridge.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171385077

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.