PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 17 | 93--106
Tytuł artykułu

Konkurencja i współpraca na rynku turystycznym

Warianty tytułu
Competition and Co-operation in a Tourism Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Na rynku turystycznym dominuje konkurencja pozacenowa, co wymaga przedsiębiorczości, ciągłej innowacyjności i koncentracji na działalności o wysokim wkładzie wiedzy. W województwie dolnośląskim obserwuje się słaby poziom natężenia współpracy, co przeszkadza w wykreowaniu oryginalnego i niepowtarzalnego produktu obszaru. Związek między konkurencją a współpracą w danym czasie przyjmuje postać kooperencji, nр. o strukturze klastra.(abstrakt oryginalny)
EN
The objectives of the paper are twofold. First, to explain the core concept of competition and co-operation in a tourism market; second, to illustrate relations occurring between these phenomena in the tourism market in Lower Silesia. Tourism markets are typically dominated by non-price competition, which involves entrepreneurial skills, innovativeness and concentration on activities requiring heavy input of knowledge. In the Lower Silesian region, the observed intensity of co-operation is low and therefore, creating an original and unique product for this area is significantly hindered. The relationship between competition and co-operation in a given time takes the form of so-called co-opetition, e.g., in the structure of a cluster. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
93--106
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Adamkiewicz-Drwiłło, G., Mechanizm konkurencji w kontekście europejskich procesów integracyjnych, "Zeszyły Naukowe Akademii Morskiej", Gdynia 2002, nr 43.
  • Cygler, J., Kooperencja przedsiębiorstw w układzie międzynarodowym, w: Strategie przedsiębiorstw w otoczeniu globalnym, red. Z. Dworzecki, M. Romanowska, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2008.
  • Czarny, E., J. Miroński, Alternatywne wizje przedsiębiorstwa w teorii mikroekonomii i nauce o zarządzaniu, "Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej", SGH, Warszawa 2005, nr 17.
  • Earl, L., F. Gault, National Innovation, Indicators and Policy, Edward Elgar Publishing Inc., Northampton 2006.
  • Ekonomia dla prawników, red. M. Bednarski, J. Wilkin, Wydawnictwa Prawnicze Lexis- Nexis, Warszawa 2003.
  • Fornalczyk, A., Biznes a ochrona konkurencji, Oficyna Wolters Kluwer, Kraków 2007.
  • Hayek, F.A., Konkurencja jako sposób zdobywania wiedzy, w: Gospodarka nakazowa. Z zagadnień teorii i praktyki gospodarki socjalistycznej, Wydawnictwo In Plus, Warszawa 1988.
  • Januszewska, M., E. Nawrocka, Klaster turystyczny przejawem przedsiębiorczości lokalnej, w: Organizacje w gospodarce innowacyjnej - aspekty społeczne, prawne, psychologiczne, red. W. Pawnik, L. Zbiegień-Maciąg, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Kraków 2008.
  • Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, red. J. Lichtarski, Wydawnictwo AE, Wrocław 1992.
  • Polski, J., Zróżnicowanie konkurencyjności stolic województw, "Człowiek i Środowisko" 2001, nr 1.
  • Przybyciński, Т., Konkurencja i ład rynkowy-przyczynek do teorii i polityki konkurencji, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2005.
  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 2 grudnia 2006 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi, Dz.U. nr 226, poz. 1651 z dnia 11 grudnia 2006 r. z późn. zm.
  • Rozwój klastrów w regionie dolnośląskim, Raport z III etapu badań, Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, Wrocław 2009 [online], dostępny w Internecie: http://www.ecorys.pl/download/pdf/ABCjak_zalozyc_klaster_Przewodnik_dla_ przedsiebiorcy_03022009.pdf, dostęp: 25 listopada 2009.
  • Rumianowska, I., Warunki funkcjonowania konkurencji rynkowej, "Prace Naukowe AE we Wrocławiu", Wrocław 1999, nr 805.
  • Szpringer, W., Teoria i polityka konkurencji - przegląd zagadnień, "Ekonomista" 1992, nr 4.
  • Współpraca i integracja w turystyce w euroregionie Nysa w perspektywie członkostwa w Unii Europejskiej, red. A. Rapacz, Wydawnictwo AE, Wrocław 2004.
  • Szydło, M., Swobody rynku wewnętrznego a reguły konkurencji. Między konwergencją a dywergencją, Wydawnictwo "Dom Organizatora", Toruń 2006.
  • Wodejko, S., Ekonomiczne zagadnienia turystyki, Wyższa Szkoła Handlowa, Warszawa 1997.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171385417

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.