Czasopismo
2015
|
Uwarunkowania technologiczno-społeczne i modele prosumpcji systemów informatycznych zarządzania
|
180--187
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Celem tekstu jest przedstawienie wycinka rezultatów projektu badawczego "Prosumpcjonizm pop-przemysłów. Analiza polskich przedsiębiorstw z branży rozrywkowej". Pomysłodawcą i koordynatorem zadania jest Piotr Siuda. Pozostali członkowie zespołu badawczego to Radosław Bomba, Magdalena Kamińska, Grzegorz D. Stunża, Anna Szylar, Marek Troszyński oraz Tomasz Żaglewski. Projekt był realizowany przez Fundację Wiedza Lokalna i uzyskał grant Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w priorytecie Obserwatorium kultury. Zadanie trwało od marca do grudnia 2013 roku, a jego celem była odpowiedź na pytanie, w jakim stopniu w przypadku polskich producentów kultury popularnej, czyli wytwórców filmów, programów telewizyjnych, książek, komiksów, gier oraz muzyki pop, jest rozpowszechniony tzw. prosumpcjonizm. Przez ten ostatni rozumie się specyficzne nastawienie marketingowe polegające na angażowaniu nabywców w proces produkcyjny. Chodzi o zbudowanie bazy tzw. prosumentów, czyli konsumentów aktywnych, bo podejmujących różnorodne działania. Prosumenci zwykle reklamują dany tytuł w internecie, rozmawiając na jego temat z innymi czy wrzucając na YouTube ulubione sceny z serialu bądź filmu. Dodatkowo tworzą facebookowe fanpage'e czy amatorskie dzieła bazujące na oryginale. Miłośnicy książek piszą opowiadania przerabiające źródłowe narracje, a ci, którzy interesują się komiksami, kopiują profesjonalnie wydane zeszyty. Fani gier konstruują modyfikacje ulubionych tekstów, znacznie je przy tym wzbogacając graficznie czy fabularnie. (fragment tekstu)
Rocznik
Strony
180--187
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
autor
- Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych w Warszawie
Bibliografia
- Baym N.K., Burnett R., Amateur Experts: International Fan Labour in Swedish Independent Music, International Journal of Cultural Studies 2009, 12(5), s. 433-449.
- Filiciak M., Hofmokl J., Tarkowski A., Obiegi kultury. Społeczna cyrkulacja treści - Raport z badań, Warszawa 2012.
- Kozinets R.V., Netnografia. Badania etnograficzne online, Warszawa 2012.
- Ritzer G., Jurgenson N., Production, Consumption, Prosumption: The Nature of Capitalism in tine Age of the Digital Prosumer, Journal of Consumer Culture 2010, 10(1), s. 13-36.
- Siuda P., Bomba R., Kamińska M., Stunża G.D., Szylar A., Troszyński M., Żaglewski T., Prosumpcjonizm pop-przemysłów. Analiza polskich przedsiębiorstw z branży rozrywkowej, Warszawa 2013.
- Siuda P., Kultury prosumpcji: O niemożności powstania globalnych i ponadpaństwowych społeczności fanów, Warszawa 2012.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171386821