PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
13 (2015) | nr 1 | 99--116
Tytuł artykułu

Sport Corporate Responsibility jako cel funkcjonowania klubów piłkarskich

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Sport Corporate Responsibility as a Goal of Functioning of Football Clubs
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zasadniczym celem artykułu jest ukazanie roli i zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu w działalności współczesnych profesjonalnych klubów piłkarskich. Specyfika podejmowanej przez nie aktywności gospodarczej powoduje, że wdrażane rozwiązania z dziedziny CSR wydają się mieć szerszy wymiar od podobnych działań realizowanych przez typowe przedsiębiorstwa komercyjne. W powiązaniu z szeregiem unikalnych cech sportu jako zjawiska społeczno-kulturowego oraz różnorodnością oczekiwań interesariuszy klubów piłkarskich daje to potencjalną możliwość kreowania swoistego modelu społecznej odpowiedzialności biznesu przez sport, określanego mianem Sport Corporate Responsibility. (abstrakt oryginalny)
EN
The main aim of this article is to show the role and scope of corporate social responsibility in contemporary activities of professional football clubs. Specificity undertaken economic activity causes the implemented solutions in the field of CSR seem to have a broader scope of similar activities carried out by typical commercial enterprises. In conjunction with a number of unique features of sport as a social and cultural phenomenon and a variety of stakeholder expectations football clubs gives a potential of creating a specific model of corporate social responsibility through sport, referred to as Sport Corporate Responsibility. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
99--116
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Babiak K., Wolfe R. (2009), Déterminants of Corporate Social Responsibility in Professional Sport: Internal and External Factors, "Journal of Sport Management", No. 23.
  • Bruch H., Walter F. (2005), The keys to rethinking corporate philanthropy, "MIT Sloan Management Review", No. 47(1).
  • Buhler A. (2006), Football as an international business - an Anglo-German comparison, "European Journal for Sport and Society", No. 3(1), Plymouth.
  • Donaldson T., Preston L. E. (1995), The Stakeholder Theory of the Corporation: Concepts, Evidence, and Implications, "Academy of Management Review", Vol. 20, No. 1.
  • Duraj J. (2004), Wymiary analityczne społecznej odpowiedzialności. "Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem - między teorią a praktyką", Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu (2014), Ernst & Young Global Limited, Warszawa.
  • Freeman R. E., Reed D. J. (1983)., Stakeholders and Shareholders: A New perspective on Corporate Governance, "California Management Review", Vol. XXV, No. 2.
  • Freeman R. E. (1984), Strategic Management: A Stakeholder Approach, Pitman, Boston.
  • Głodowski M. (2010), Wycena klubu piłkarskiego na przykładzie Juventus Turyn, w: Wycena przedsiębiorstwa. Od teorii do praktyki, Panfil M., Szablewski A. (red.), Wydawnictwo Poltex, Warszawa.
  • Hausner J. (2008), Przedsiębiorstwa społeczne w Polsce. Teoria i praktyka, Krakowska Inicjatywa na Rzecz Gospodarki Społecznej - COGITO, Kraków.
  • Jenkins H. (2012), CSR in Sport: Investigating environmental sustainability in UK Premier League Football Clubs,. "Working Paper Series", No. 68, Cardiff University, Cardiff.
  • Judycki S. (2008), Filozofia Sportu, http://www.kul.pl/files/57/wydzial/judycki/filozofia_sportu.pdf.
  • Jurek M., Kornacka D. (2000), Aktualność teorii społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa, "Przegląd Organizacji", nr 5.
  • Kott A. (2005). The philanthropic power of sport, Foundation News & Commentary.
  • Long J., Robinson P. (2006), Football's ability to combat social exclusion, "Malaysian Journal of Sport Science and Recreation", No. 2(1).
  • Madrigal, R. (1995), Cognitive and affective determinants of fan satisfaction with sporting event attendance, "Journal of Leisure Research", No. 27.
  • Panfil R. (2005), Zarządzanie produktem klubu sportowego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Edukacji w Sporcie, Warszawa.
  • Reiche D. (2013), Drivers behind corporate social responsibility in the professional football sector: a case study of the German Bundesliga, "Soccer & Society", Routledge.
  • Raport Bundesliga 2014 - piłki, bramki, finanse XI, Ernst & Young.
  • Rosca V. (2011), Corporate Social Responsibility In English Football: History And Present, "Management & Marketing Challenges for the Knowledge Society", Vol. 6, No. 2, Academy of Economic Studies, Bucharest.
  • Ryan L. V., Sójka J. (1997), Etyka biznesu. Z klasyki myśli amerykańskiej, Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów "W drodze", Poznań.
  • Rybiak M. (2001), Społeczna odpowiedzialność biznesu - idea i rzeczywistość, "Gospodarka Narodowa", nr 3, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
  • Schulze-Marmeling D. (2000), Fußball. Zur Geschichte eines globalen Sports, Verlag Die Werkstatt GmbH, Göttingen.
  • Smith A., Westerbeek H. M. (2007), Sport as a Vehicle for Deploying Corporate Social Responsibility, "The Journal of Corporate Citizenship", No. 25.
  • Sznajder M. (2013), Korzyści z wdrożenia koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu (z uwzględnieniem koncepcji interesariuszy), "Economics and Management", nr 2, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok.
  • Van Ballegoyen A. (2003), The strategic value of CSR. Learning from the FA Premier League, Drukkerij Jubels, Amsterdam.
  • Walters G., Tacon R. (2011), Corporate Social Responsibility in European Football. A report funded by the UEFA Research Grant Programme, Birkbeck, University of London.
  • Wann D. L., Branscombe N. R. (1991). The positive social and self concept consequences of sports team identification, "Journal of Sport and Social Issues", No. 15.
  • Wright, G. (1999), Sport and Globalisation, "New Political Economy", No. 4.
  • Zuzek D. (2012), Społeczna odpowiedzialność biznesu a zrównoważony rozwój przedsiębiorstw, "Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie", t. 21, nr 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171387009

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.