PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 379 Gospodarka turystyczna w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca | 417--429
Tytuł artykułu

Ruch po macierzy Ansoffa jako droga rozwoju międzynarodowych systemów hotelowych

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Movement on Ansoff's Matrix as the Development Path of International Hotel Systems
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Międzynarodowe systemy hotelowe są interesującym obiektem badań. Miejsce, jakie zajmują na rynku hotelarskim, wynika z wykorzystywania przez nie rozwiązań innowacyjnych i orientacji marketingowej, czyli jak podkreśla P. Drucker, dwóch podstawowych płaszczyzn przedsięwzięć gospodarczych. Celem badań jest identyfikacja strategii produkt-rynek zawartej w oryginalnej i rozszerzonej koncepcji H.I. Ansoffa, przeniesionej na grunt rozwiązań w branży hotelarskiej. Osiąganie przewagi konkurencyjnej przez największe międzynarodowe systemy hotelowe jest wynikiem ekonomii skali, ekonomii zakresu i efektu uczenia się. Jako źródło informacji wykorzystano strony internetowe wybranych systemów, artykuły w prasie fachowej poświęconej turystyce i hotelarstwu, publikacje na temat strategii marketingowych. Podkreślono specyfikę funkcjonowania systemów hotelowych, w których precyzyjne zakwalifikowanie rozwiązań do kategorii penetracji rynku, rozwoju produktu, rozwoju rynku i dywersyfikacji stwarza pewne problemy. Działania prowadzone przez obiekty funkcjonujące w skali globalnej stanowią źródło wiedzy i inspiracji dla mniejszych systemów i obiektów działających niezależnie. Wyznaczają pewne trendy, będąc jednocześnie liderem w zakresie szybkości reakcji na nowe tendencje na rynku turystycznym. W badanych systemach bardzo ważną rolę odgrywają programy lojalnościowe, wykorzystanie nowych technologii, kreowanie nowych marek hoteli skierowanych dla identyfikowanych segmentów rynku, otwieranie hoteli w kolejnych krajach, rozszerzanie działalności w skali pionowej i poziomej. Rozwój systemów hotelowych jest powiązany z wykorzystaniem umów franczyzowych oraz kontraktów menedżerskich(abstrakt oryginalny)
EN
International hotel systems represent an interesting research subject matter. The place they occupy on the hospitality market results from their taking advantage of innovative solutions and marketing orientation, i.e. as it has been emphasized by P. Drucker, two fundamental planes of business ventures. The purpose of the conducted research is the strategy identification product - market included in an original and extended concept by H.I. Ansoff transferred into the sphere of solutions in hospitality industry. Gaining competitive advantage by the largest international hotel systems results from economies of scale, economies of scope and effect of learning. Websites of selected systems, articles in professional journals about tourism and hospitality industry and publications discussing marketing strategies constituted the source of information. The specific nature of hotel systems functioning was emphasized, with precise qualification of solutions for market penetration, product development, market development and diversification pose some problems. The activities carried out by facilities functioning on a global scale become the source of knowledge and inspiration for smaller systems and facilities operating independently. They set certain trends also acting as a leader in the speed of response to new tendencies occurring on the tourist market. Loyalty programs, implementing new technologies, creating new hotel brands addressed to the identified market segments, opening hotels in other countries, expanding business in vertical and horizontal scale play a very important role in the analysed systems. The development of hotel systems is connected with using franchise agreements and management contracts(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Accorhotels.com., 2015, http://www.accorhotels.com (5.01.2015).
  • Błaszczuk W., Witkowski C., 2006, Hotelarstwo w Polsce. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Akademickie Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej im. Wincentego Pola, Lublin, s. 60-61.
  • Doyle P., 2003, Marketing wartości, Felber SJA, Warszawa, s. 32.
  • Hotelarstwo, 2014, http://www.e-hotelarstwo.com/aktualnosci/lancuchy_hotelowe?mo (24.09.2014).
  • InterContinental HG przed..., czyli największe grupy hotelowe 2013, 2013, http://www.e-hotelarstwo.com (12.12.2014).
  • Jaworska M., 2010, Miejsce turystyki w gospodarce światowej - trendy i tendencje rozwojowe, [w:] Siwiński W., Tauber R.D., Mucha-Szajek E., Współczesne problemy hotelarstwa, gastronomii, turystyki i rekreacji, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Hotelarstwa i Gastronomii w Poznaniu, nr 6, s. 73.
  • Kim W.Ch., Mauborgne R., 2005, Strategia błękitnego oceanu, Wydawnictwo MT Biznes sp. z o.o., Warszawa, s. 19.
  • Mitulski J., 2014, Polskie hotelarstwo - stan na dziś, Rynek Turystyczny, nr 01 (340), s. 36-38.
  • Moevenpick, 2015, http://www.moevenpick.hotels.com (17.01.2015).
  • Mruk H. (red.), 2002, Strategie marketingowe, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, s.8.
  • Online na wakacjach, 2014, Rynek Turystyczny, nr 08 (347), s. 47.
  • Owczarek K., 2014, Synteza przeszłości z przyszłością, Świat Hoteli, nr 1, s. 25.
  • Pietrasiński P., 2005, Międzynarodowe strategie marketingowe, PWE, Warszawa, s. 53-56.
  • Prahalad C.K., Ramaswamy V., 2005, Przyszłość konkurencji, PWE, Warszawa, s. 8.
  • Prymon M., 2010, Marketingowe strategie wartości na rynkach globalnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, s. 130.
  • Residences-Fourseasons, 2015, http://residences-fourseasons.com (12.01.2015).
  • Rutkowski I.P., 2007, Rozwój nowego produktu. Metody i uwarunkowania, PWE, Warszawa, s. 13.
  • Rutkowski I.P., 2011, Strategie produktu. Koncepcje i metody zarządzania ofertą produktową, PWE, Warszawa, s. 64.
  • Starwood wyprzedza globalne trendy, 2014, Świat Hoteli, nr 5, s. 5.
  • Szubstarski R., 2014, Wakacyjne ceny w hotelach, Rynek Turystyczny, nr 09 (348), s. 30-31.
  • Wiktor J.W., Chlipała P., 2012, Strategie międzynarodowe polskich przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych, PWE, Warszawa, s.234.
  • Witkowski C., Kachniewska M., 2005, Hotelarstwo, cz. III: Hotelarstwo w gospodarce turystycznej, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa, s. 26.
  • Wrzosek W. (red.), 2004, Strategie marketingowe, PWE, Warszawa, s. 146.
  • Wrzosek W. (red.), 2012, Strategie marketingowe, PWE, Warszawa, s. 185.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171388445

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.