PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 3 | 34--40
Tytuł artykułu

Competitive Advantage & Core Competence : How Jeronimo Martins Won the Polish Retail Market

Warianty tytułu
Przewaga konkurencyjna i kluczowe kompetencje : w jaki sposób Jeronimo Martins zwyciężył na polskim rynku detalicznym
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Celem artykułu było zwrócenie uwagi na fakt, iż identyfikacja kluczowych obszarów biznesowych w połączeniu z innowacjami oraz technikami zarządzania pozwala organizacji na kreowanie czynników przewagi konkurencyjnej i osiąganie wiodącej pozycji na rynku. Kolejnym celem artykułu jest podjęta próba udowodnienia, iż niektóre innowacje wewnętrzne wymagają znaczących zmian. Analiza spółki zajmującej się handlem detalicznym ilustruje powiązania w zakresie korelacji zachodzącej pomiędzy niestandardowymi formami konkurowania, innowacjami a rozwojem. Prezentowane wnioski, koncentrujące się na rynku polskim mogą być zastosowane względem dowolnego rynku, szczególnie w rozwiniętych sektorach gospodarki, charakteryzujących się konkurencyjnością i stałym rozwojem. Zawarty w niniejszej pracy opis przypadku, który nie skupia się wyłącznie na interesariuszach czy klientach, udowadnia, że nowe poziomy konkurencyjności są osiągane poprzez łączenie dziedzin, które nie są jasno powiązane wewnątrz organizacji. Choć obniżanie cen, zgodnie z wymogiem polskiego rynku, tradycyjnie było realizowane tak, aby obniżyć koszty produkcji, to Jeronimo Martins Polska zrewolucjonizował systemy zakupów, logistyki, magazynowania i składania zamówień oraz inne powiązane systemy, udowadniając, że istnieje ogromna przestrzeń zarządzania kosztami w tych dziedzinach. Inicjatywa firmy stworzyła nową przewagę konkurencyjną, która jest ściśle powiązana z krótkoterminową, wiodącą pozycją z zakresie kosztów, osiągniętą dzięki innowacjom i analizie danych. (abstrakt oryginalny)
EN
This paper demonstrates that identifying key business activities combined with innovations in organizational methods may help businesses create competitive advantages and achieve a leading market position. An analysis of a retail company illustrates the links among uncommon core competence, innovation, and growth. The conclusions, drawn from the context of the Polish market, are applicable to any market, particularly in mature industries with "obvious" fields of growth and competitiveness. This paper also demonstrates that some internal innovations require more than only superficial changes: creating new value requires a deeper examination of a company's ability to grow. This paper's case study, which is not focused on stakeholders or customers, shows that new competitiveness levels are achieved by linking unclearly linked areas inside a firm. Though lowering prices, as the Polish market has required, has traditionally been done to reduce production costs, Jeronimo Martins Poland revolutionized the buying, logistics, storage and order-making systems, as well as other related systems, showing that there is a huge space for cost management in their field. Their initiative created a new competitive advantage that is closely related to the short term cost leadership position achieved through innovations and data analysis.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
34--40
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • [1] ABRAHAMSSON M., REHME J., The Role of Logistics in Retailers' Corporate Strategy-a Driver for Growth and Customer Value, "Supply Chain Forum: International Journal" 2010, Vol. 11, Iss. 4.
  • [2] ANDERSEN J., Strategic Resources and Firm Performance, "Management Decision" 2011, Vol. 49, Iss. 1.
  • [3] AUBREY Ch., JUDGE D., Re-imagine retail: Why Store Innovations is Key to a Brand's Growth in the 'New Normal', Digitally-connected and Transparent World, "Journal of Brand Strategy", April-June 2012, Vol. 1, Iss. 1.
  • [4] BRATNICKI M., Kompetencje przedsiębiorstwa. Od określenia kompetencji do zbudowania strategii, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2000.
  • [5] CHAN K.W., MAUBORGNE R., Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make Competition Irrelevant, Harvard Business School Press, Boston, MA, 2005.
  • [6] CHRISTOPHER M., Logistics and Supply Chain Management: Creating Value-added Networks, Prentice Hall, Pearson Education Ltd., London 2005.
  • [7] HAMEL G., PRAHALAD C.K., Competing/or the Future, Harvard Business School Press, Cambridge, MA, 1994.
  • [8] HINGLEY M., LINDGREEN A., GRANT D.B., KANE С., Using Fourth-party Logistics Management to Improve Horizontal Collaboration AMONG Grocery Retailers, "Supply Chain Management: An International Journal" 2011, Vol. 16, Iss. 5.
  • [9] JAVIDAN M., Core Competence: What Does It Mean in Practice? "Long Range Planning" 1998, Vol. 31, Iss. 1.
  • [10] MATWIEJCZUK R., Innowacyjne aspekty logistyki w sieci tworzenia wartości w świetle koncepcji kluczowych kompetencji, "Folia Oeconomica" 2011, No. 251.
  • [11] NORMANN R., RAMIREZ R., From Value Chain to Value Constellation: Designing Interactive Strategy, "Harvard Business Review" 1993, Vol. 71, Iss. 4.
  • [12] PFOHL H., Innovation Excellence in Logistics: Value Creation by Innovation, ELA European Logistics Association, A.D. Little, Brussels 2007.
  • [13] PINDELSKI M., ALUCHNA M., OSTROWSKI P., Business Environment and Strategies Concerning Key Stakeholders, [in:] MRÓWKA R" PINDELSKI M. (eds.), Determinants of a Company's Success: The Case of WSE Debutants in 2007, Warsaw School of Economics, Warszawa 2010.
  • [14] PINDELSKI M., OBLOJ Т., Model statyczny і model dynamiczny strategii organizacji, [in:] OSTASZEWSKI J., ZALEWSKA M. (eds.), W stronę teorii i praktyki zarządzania, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2006.
  • [15] PORTER M., The Competitive Advantage, Free Press, New York 1985.
  • [16] POUSTTCHI K., HUFENBACH Y., Engineering the Value Network of the Customer Interface and Marketing in the Data-Rich Retail Environment, "International Journal of Electronic Commerce" 2014, Vol. 18, Iss. 4, Summer.
  • [17] PRAHALAD C.K., HAMEL G., The Core Competence of the Corporation, "Harvard Business Review" 1990, Vol. 68, Iss. 3.
  • [18] PRAHALAD C.K., KRISHNAN M.S., The New Age of Innovation. Driving Co-created Value through Global Networks, McGraw-Hill, New York 2008.
  • [19] SANDBERG E., KIHLEN Т., ABRAHAMSSON M., Characteristics of a Logistics-Based Business Model, "Journal of Marketing Channels", April-June 2011, Vol. 18, Iss. 2.
  • [20] SCHNIEDERJANS M., CAO Q., Alignment of Operations Strategy, Information Strategic Orientation, and Performance: an Empirical Study, "International Journal of Production Research", May 2009, Vol. 47, No. 10(15).
  • [21] WALTERS D., LANCASTER G., Value and Information - Concepts and Issues for Management, "Management Decision" 1997, Vol. 37, Iss. 8.
  • [22] WOLF A., Retailers Investing in Innovations, "TWICE: This Week in Consumer Electronics" 2014, Vol. 29, Iss. 12.
  • [23] ŻUKOWSKA J., PINDELSKI M., Innovation Against Cooperation: The Opportunities for and Constraints to Organization, [in:] STABRYŁA A. (ed.), Development in the Information Society, Mfiles, Kraków 2012.
  • [24] Report on: Innovating for a Competitive and Resource-efficient Transport System, Office for Official Publications of the European Union, Luxemburg 2012.
  • [25] http://wyborcza.biz/biznes/l,101562,16064685,Biedronka_nie_zwalnia_i_przejmuje_sklepy_MarcPolu. html (last accessed 10.04.2015).
  • [26] http://repositorio-iul.iscte.pt (1.06.2013).
  • [27] http://finanse.wp.pl/kat, 1038023,title,Koszyk-WPPL- sklepy-obnizaja-ceny-na-swieta,wid, 16255077,wiado- mosc.html?ticaid= 114966 (last accessed 26.03.2015).
  • [28] http://www.money.pl/ranking-marketow/ranking;marke- tow;sprawdz;gdzie;naj taniej ;zrobisz;zakupy, 102,0,1585766. html (last accessed 25.03.2015).
  • [29] http://www.dlahandlu.pl/koszyk/ (last accessed 26.03.2015).
  • [30] http://www.biedronka.pl/pl/jakosc/gwarancja-jakosci (last accessed 16.04.2015).
  • [31] Test mleka. Mleko z Biedronki zdyskwalifikowane, "Fundacja Pro Test" 2015, luty, Nr 2 (152).
  • [32] Raport Społecznej Odpowiedzialności Tesco Polska 2012/13-2013/14.
  • [33] http://www.biedronka.pl/pl/news,id,827,title,siec-bie- dronka-otwiera-w-sosnowcu-k61ejne-swoje-centrum- dystrybucyjne (last accessed 28.03.2015).
  • [34] http://www.warehouse-monitor.pl/index.php/studia przypadków/1406-case-study-lot-wznoszacy-biedronki-czyli-logistyka-jeronimo-martins-polska (last accessed 10.06.2013).
  • [35] http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,14274363,Downsi- zing_Biedronki_sposob_na_handel.html (last accessed 10.04.2015).
  • [36] http://www.warehouse-monitor.pl/index.php/studia przypadków/1406-case-study-lot-wznoszacy-biedronki-czyli-logistyka-jeronimo-martins-polska (last accessed 1.07.2013).
  • [37] http://www.reuters.com/article/2015/01/13/jeronimo -martins-sales-idUSL6N0US3VY20150113 (last accessed 8.04.2015).
  • [38] http://www.ekonomia.rp.pl/artykul/1034707-Biedron- ka-nie-czuje-kryzysu.html (last accessed 10.08.2013).
  • [39] http://biznes.pap.pl/pl/news/pap/info/1245152,jeroni- mo-martins-retail-stands-by-6-5--ebitda-margin-goal -for-biedronka-in-2015 (last accessed 7.03.2015).
  • [40] http://karierawjm.pl/poznaj-nas/obszar-dzialania/ (last accessed 20.08.2014).
  • [41] European Trusted Brands Report, research conducted by Reader's Digest, 2014.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171390385

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.