PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1981 | nr 93 Prace Instytutu Polityki Społecznej | 59--70
Tytuł artykułu

Mierniki stosowane do analizy funkcjonowania szkoły wyższej

Warianty tytułu
Measures Used in Analysing the Functioning of Schools for Higher Education
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W pracy przedstawiono ograniczenia napotykane przy konstrukcji mierników do analizy funkcjonowania szkoły wyższej. Na tym tle przeprowadzono porównanie mierników proponowanych przez Autorów zagranicznych oraz polskich doświadczeń w zakresie pomiaru działalności szkół wyższych. Ograniczono się do mierników pozafinansowych o charakterze jakościowym. W literaturze dominuje traktowanie jakości studiów jako naczelnego kryterium oceny funkcjonowania szkoły wyższej. Jakość studiów określa się pośrednio, za pomocą zespołu mierników odnoszących się do tych dziedzin funkcjonowania uczelni, które decydują o jakości kształcenia (jakość kadry, potencjał naukowo-dydaktyczny). Polskie propozycje mierników cechuje duża niejednorodność wynikająca z autonomicznego traktowania procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz badań naukowych. Poważną barierę doskonalenia przedstawionych mierników jest brak ich weryfikacji w praktyce. Jedyną uczelnią, która wprowadziła kompleksowy system oceny i analizy funkcjonowania oparty na miernikach jest Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie. (abstrakt oryginalny)
EN
This work presents limitation one encounters in elaboration of measures for analysing the functioning of schools for higher education. Measures suggested by foreign authors and Polish experience in the field of measuring the activity of higher schools were compared against this background. Only nonfinancial measures of qualitative character were taken into consideration. Quality of studies as the primary criterion in evaluation of the functioning of a higher school predominates in literature. Quality of studies defined indirectly by means of a complex of measures concerning these fields of functioning which determine the quality of education (qualifications-of the staff, scientific-didactic potential). Polish suggestions of measures are characterized by great heterogenity resulting from autonomic treatment of didactic-educational process and scientific research. The fact that the above mentioned measures have not been verified in practice is aserious obstacle for their improvement. Military Technical Academy in Warsaw is the only college which introduced the complex system of evaluation and analysis of functioning based on measures. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • D. Porter, Developing Performance Indicators for the Teaching Function OECD Paris 1978.
  • F.E. Balderston, Managing Today's University. Jossey-Bass Publishers, San Francisco 1974.
  • J. Fielden, G. Lockwood; Planing and Management in Universities. Sussex University Press. Sussex 1973.
  • W.F. Glueck, L.R. Jauch: Sources of research ideas among productive scholars. "The Journal of Higher Education" 1/1975.
  • J. Tymowski, Metody oceny pracy nauczycieli akademickich w Stanach Zjednoczonych "Dydaktyka Szkoły Wyższej" 3/1976.
  • J. Gradek, Z zagadnień oceny działalności wyższych szkół technicznych. Życie Szkoły Wyższej 3/1979.
  • T. Przeciszewski, Podstawy metodologiczne analizy sprawności kształcenia w szkole wyższej oraz próba podsumowania wyników. W: Sprawność kształcenia w szkolnictwie wyższym, praca zbiorowa pod red. T. Przeciszewskiego, Warszawa 1971.
  • M. Zubrzycki, Statystyczna analiza sprawności kształcenia w szkolnictwie wyższym. W: Sprawność kształcenia w szkolnictwie wyższym, praca zbiorowa pod red. T. Przeciszewskiego, Warszawa 1971.
  • T. Przeciszewski, W sprawie metodologii badań nad efektywnością kształcenia w szkolnictwie wyższym. W: Wiadomości Statystyczne, nr 1/1969.
  • K. Denek, Efektywność nauczania i sposoby jej mierzenia. W: Dydaktyka Szkoły Wyższej, nr 1/1969.
  • W. Surewicz, W sprawie skali ocen egzaminacyjnych w szkołach wyższych, W: Życie Szkoły Wyższej, nr 3/1967.
  • P. Borowicz, Próba jakościowej analizy procesu studiowania. W: Życie Szkoły Wyższej, nr 7/8 1972.
  • Wykaz wskaźników oceny działalności szkół wyższych MNSzWiT, Warszawa, 22 I 1974.
  • B. Liberska, Problemy efektywności wyższego wykształcenia, PWN, Warszawa 1974.
  • H.D. Reuschel, Problemy ekonomicznej interpretacji i oceny jakości kształcenia w szkołach wyższych. Materiały z konferencji naukowej - Jakość kształcenia w szkołach wyższych - PWN, Warszawa 1974.
  • W. Kasprzak, J. Wilimowski, Mierniki oceny działalności naukowej placówki badawczej. Prace Naukoznawcze Politechniki Wrocławskiej, nr 3/1970.
  • M. Pastwa, Samodoskonalenie funkcjonowania szkół wyższych, W: Dydaktyka Szkoły Wyższej, nr 3/1977.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171390461

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.