PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 24 Zarządzanie szkołą wyższą | 27--40
Tytuł artykułu

Zarządzanie retencją studentów - perspektywa socjologiczna

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Opracowanie prezentuje najważniejsze osiągnięcia w zakresie badań nad retencją i stanowi próbę podjęcia szerszej dyskusji nad tym zagadnieniem szczególnie w czasie nadchodzącego kryzysu demograficznego. Główne wnioski oparte są o doświadczenia badań amerykańskich uczonych. Mimo różnic w całym systemie szkolnictwa wyższego między Stanami Zjednoczonymi a Polską, wnioski wyciągane przez badaczy społecznych są godne przedyskutowania i zastanowienia się nad zastosowaniem niektórych rozwiązań w Polsce, gdzie wciąż brak otwartej dyskusji na temat retencji studentów. Szkoły wyższe zazwyczaj zachowują dla siebie strategie działań w tym zakresie lub nie są one wystarczająco zdefiniowane i przez to trudno porównywalne. Analiza decyzji o rezygnacji ze studiów w połączeniu wynikami badań nad satysfakcją studentów ze studiowania może dostarczyć cennych danych do ogólnej diagnozy jakości kształcenia na poziomie szkoły wyższej w Polsce. Kwestią kluczową w programach retencyjnych jest odpowiednia diagnoza, którą muszą prowadzić szkoły nie w oparciu o gotowe modela, ale o własne doświadczenia. Zasadniczym problemem związanym z zarządzaniem retencją jest zatem swoista kultura organizacyjna, która wpływa na integrację społeczną, identyfikowanie się ze szkołą i poczucie satysfakcji mierzone na przykład deklaracją ponownego wyboru tej samej szkoły przez jej absolwentów. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu
Bibliografia
  • Antonowicz D., Gorlewski B., Demograficzne Tsunami, Raport Instytutu Sokratesa na temat wpływu zmian demograficznych na szkolnictwo wyższe do 2020 roku, Instytut Sokratesa, Warszawa 2011.
  • Bryant J., 2012, Understanding the priorities of nontraditional college students w: http://blog.noelle-vitz.com/2012/09/05/understanding-priorities-nontraditional-college-students/ z dnia 16.09.2012.
  • Grabau, Agata, 2010, Kto uczy polskich studentów? Tygodnik Przegląd 19/2010 udostępnione w: http://www.przeglad-tygodnik.pl/pl/artykul/kto-uczy-polskich-studentow, z dnia 02.09.2012.
  • Lotkowski V.A., Robbins S.B., Noeth R.J., 2004, The Role Of Academic And Non-Academic Factors In Improving College Retention, Act Policy Report, udostępnione w: http://www.act.org/research/policymakers/reports/retain.html, z dnia 19.05.2012.
  • Schreiner L.A., 2009, Linking Student Satisfaction and Retention (plik pdf) w: https://www.noelle- vitz.com/papers-research-higher-education/2009/student-satisfaction-retention z dnia 16.09.2012.
  • Tinto V., 1997, Classrooms as Communities: Exploring the Educational Character of Student Persistence. Journal of Higher Education, V. 68. no. 6. udostępniony na: http://faculty.soe.syr.edu/vtinto/ dnia 25.08.2012.
  • Tinto V., 2005, Student Retention: What Next? (wystąpienie w trakcie konferencji na temat marketing, rekrutacji I retencji studentów w Waszyngtonie 27-30 lipca) udostępniony na: http://faculty.soe.syr.edu/vtinto/ dnia 01.09.2012.
  • Tinto V., 2012, Taking Student Retention Seriously: Rethinking the First Year of College (plik PDF) udostępniony na: http://faculty.soe.syr.edu/vtinto/ dnia 25.08.2012.
  • Tinto V., 2012a, The Assessment of Student Retention Programs (plik PDF) udostępniony na: http://faculty.soe.syr.edu/vtinto/ dnia 25.08.2012.
  • Wysocki T., 2012, Uczelnie polskie i amerykańskie: kosmiczna przepaść - Rozmowa Tomasza Wysockiego z Andrzejem Dybczyńskim w: http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/2029020,35771,11491243.html z dnia 09.04.2012.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171390707

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.