PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2013 | nr 2 (53) | 27--42
Tytuł artykułu

Metodologia badań nad mediami - nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Methodology of Media Studies - Trends, Concepts and New Challenges
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zakres badań nad mediami i komunikowaniem masowym obejmuje liczne obszary badawcze; w ich obrębie możliwe do wykorzystania są rozmaite paradygmaty metodologiczne: semiotyczny, fenomenologiczny, socjopsychologiczny, socjokulturalny, krytyczny, retoryczny, cybernetyczny, ekonomiczny, wielokulturowy, partycypacyjny. Badania nad mediami prowadzone są przy użyciu podejść behawiorystycznych, transmisyjnych, interakcyjnych oraz transakcyjnych. Historycy metody wskazują, że rozwój nauk o mediach i komunikacji społecznej pozostawał w związku z rozwojem rozmaitych paradygmatów w całych naukach społecznych i humanistycznych. Rozstrzygnięcie dylematu: co, jak i w jakim kierunku badać, określane było także przez episteme, wytwarzaną przez media dominujące w doświadczeniu komunikacji społecznej danej epoki. Artykuł poświęcony jest analizie zależności między epistemologią mediów a przyjmowanymi w różnych okresach rozwoju medioznawstwa pewnikami, stawianymi problemami i proponowanymi rozwiązaniami metodologicznymi.(abstrakt autora)
EN
The scope of research on media and mass communication consists of numerous research fields, among which different methodological paradigms can be used: phenomenological, psycho-sociological, socio-cultural, critical, rhetorical, cybernetic, economical, multicultural, participating. Research on media is done using behavioral, transmission, interaction and transactional approaches. Historians also point out that the development of media studies and social communication was connected with the progress of diverse paradigms in all of social sciences and humanities. Resolving the dilemma of what, how and in which direction to research was determined by episteme, created by the media dominating in the experience of social communication in the given era. The article is dedicated to the analysis of relations between media epistemology and the certainties accepted at different periods of development in media studies, stated problems and proposed methodological solutions.(author's abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
27--42
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński
Bibliografia
  • B. Gunter, Media Research Methods: Measuring Audiences, Reactions, and Impact, London 2000
  • Littlejohn S.W., Foss K.A., Theories of Human Communication, 2nd ed., Belmont 1983
  • Anderson J.A., Communication Theory. Epistemological Foundations, New York 1996
  • Berger A.A., Media and Communication Research Methods. An Introduction to Qualitative and Quantitative Approaches, New York 2011
  • McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007
  • Baran S.J., Davis D.K., Mass Communications Theory: Foundations, Ferment, and Future, 6th ed., Belmont 2011
  • Levinson P., Miękkie ostrze, czyli Historia i przyszłooeć rewolucji informacyjnej, Warszawa 1999
  • Postman N., Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-businessu, Warszawa 2002
  • Dawid J.W., O zarazie moralnej. Studyum psychologiczno-społeczne, Warszawa 1886
  • Kress G., Multimodality. A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication, New York 2010
  • Semiotics of the Media. State of the Art, Projects, and Perspectives, ed. by Nöth W., Berlin-New York 1997
  • Godzic W., Telewizja - najważniejsze medium XX wieku, [w:] Media audiowizualne, pod red. W. Godzica, Drzał-Sierockiej A., Warszawa 2010
  • Bird S.E., The Audience in Everyday Life. Living in a Media World, New York-London 2003
  • Turner G., British Cultural Studies. An Introduction, London-New York 2005
  • Williams R., Television: Technology and Cultural Form, London 1974
  • Baudrillard J., Le crime parfait, Paris 1995
  • International Handbook of Internet Research, ed. by Hunsinger J., Klastrup L., Allen M., Dordrecht-New York 2010
  • Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007
  • Silverstone R., Why Study the Media, London 1999
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171392841

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.