PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | 25 | z. 1 | 47--55
Tytuł artykułu

Analiza frekwencji w polskich atrakcjach turystycznych

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Analysis of Visitor Attendance at Polish Tourism Attractions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Atrakcje turystyczne są ważnym segmentem rynku turystycznego, odgrywają ogromną rolę w kształtowaniu geografii ruchu turystycznego, pomimo to badania nad atrakcjami są stosunkowo rzadko podejmowane. W artykule zawarto wyniki badań nad frekwencją w różnego rodzaju atrakcjach w Polsce wraz z próbą identyfikacji czynników determinujących ich popularność mierzoną liczbą odwiedzających. Wyróżniono atrakcje flagowe, mające znaczenie dla tożsamości i wizerunku regionów. (abstrakt oryginalny)
EN
Tourism attractions are an important segment of the tourism market; they play an immense role in shaping the geography of the tourism movement. In spite of that studies devoted to tourism attractions are undertaken relatively rarely. In the present article, the author presents the results of research devoted to attendance at various types of tourism attraction in Poland, along with an attempt to identify the factors determining their popularity which is measured by the number of visitors. Among others, the author distinguishes the so-called flagship attractions which are of importance for the identity and general image of individual regions. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
25
Numer
Strony
47--55
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie
Bibliografia
  • Cohen E., 1972, Towards a Sociology of International Tourism, Social Research, 39, pp. 164-182.
  • Davidson R., 1996, Turystyka, PAPT, Warszawa.
  • Goodall B., 1990, The Dynamics of Tourism Place Marketing, [in:] G. Ashworth i B. Goodall (eds.), Marketing Tourism Places, Routledge, London.
  • Jenkins O., 2003, Photography and travel brochures: The circle of representation, Tourism Geographies 5(3), pp. 305-328.
  • Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., 2005, Produkt turystyczny, PWE, Warszawa.
  • Kruczek Z., 2011, Atrakcje turystyczne. Fenomen. Typologia. Metody badań, Proksenia, Kraków.
  • Kultura w 2012, 2013, Rocznik GUS, Warszawa.
  • Leiper N., 1990, Tourism Attraction Systems, Annals of Tourism Research, 17, pp. 367-384.
  • Leask A., Fyall A., 2006, Researching the Management of Visitor Attractions: International Comparative Studies, Tourism Recreation Research, 31, 2, pp. 23-32.
  • Lew A., 1974, A Framework of Tourism Attraction Research, [in:] J.R. Brent Ritchie, Ch.R. Goeldner (eds.), Travel, Tourism and Hospitality Research. A handbook for Managers and Researches, John Wiley & Sons, New York.
  • Lundberg D., 1985, The Tourism Business, Van Nostrand Reinhold, New York.
  • Mccannell D., 2002, Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Wyd. Literackie Muza S.A., Warszawa.
  • Pearce P.L., 1998, Marketing and management trends in tourism attractions, Asia Pacific - Jurnal of Tourism Research, 3, pp. 1-8.
  • Plaza B., 2008, On some challenges and conditions for the Guggenheim Museum Bilbao to be an effective economic re-activator, International Journal of Urban and Regional Research, 32(2), pp. 506-517.
  • Richards G., 2002, Tourism Attractions System; exploring cultural behavior, Annales of Tourism Research, 29(4), pp. 1048-1064.
  • Swarbrooke J., 1995, The development and management of visitors attractions, Butterworth - Heinemann, Oxford.
  • Urry J., 2007, Spojrzenie turysty, transl. A. Sułżycka, PWN, Warszawa.
  • Yale P., 1990, From tourism attractions to Heritage Tourism, ELM Publications, Huntington.
  • Weaver D.B., Lawton L.J., 2007, Just because it's gone doesn't mean it isn't there anymore: Planning for attraction residuality, Tourism Management, 28, pp. 108-117.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171392869

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.