PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 8 (CD) | 621--629
Tytuł artykułu

Domocentryzm konsumencki a rynki finansowe

Warianty tytułu
Consumer Cocooning and Financial Markets
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule podjęto się próby identyfikacji domocentryzmu konsumenckiego na rynkach finansowych. Badania pokazują, że poziom tego zjawiska jest stosunkowo niewielki. Główną przyczyną domocentryzmu wśród konsumentów na rynkach finansowych stał się kryzys gospodarczy ostatnich lat, który był wywołany przez niesolidne instytucje finansowe. Konsumenci domocentryczni cechują się przede wszystkim wysoką skłonnością podejmowana wspólnie decyzji finansowych w gospodarstwie domowym. Mają dużą skłonność do oszczędzania. W zakresie rozliczeń finansowych konsumenci ci preferują płacenie gotówką. Jeśli inwestują to tylko w bezpiecznej formie, czyli w kamienie szlachetne, czy nieruchomości. Są to najczęściej kobiety, w średnim wieku, lepiej wykształcone, reprezentujące małe gospodarstwa domowe w dużych miastach. (abstrakt oryginalny)
EN
The article attempts to identification of consumer cocooning on financial markets. Studies show that the level of this phenomenon is relatively small. The main reason of cocooning among consumers in the financial markets has become the economic crisis of recent years, which was caused by unreliable financial institutions. Consumers with cocooning attitudes usually take jointly financial decisions in the household. They have a high propensity to save. In terms of financial settlements those consumers prefer to pay cash. They invest only in a secure way, that is, jewelry, gold, and real estate. They are mostly women, middle-aged, better educated, representing small households in major cities. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
621--629
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Brzeziński, J. (red.) (1993). Psychologiczne i psychometryczne problemy diagnostyki psychologicznej. Poznań: UAM.
  • Bywalec, Cz. (2007). Konsumpcja w teorii i praktyce gospodarowania. Warszawa: PWN.
  • Górniak, J. (2000). My i nasze pieniądze. Kraków: Aureus.
  • Janoś-Kresło, M., Mróz, B. (red.) (2006). Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce. Warszawa: SGH.
  • Karcz, K., Kędzior, Z. (red.) (2001). Zachowania podmiotów rynkowych w Polsce a proces integracji europejskiej. Katowice: AE w Katowicach.
  • Kędzior, Z. (1997). Zachowania gospodarstw domowych i przedsiębiorstw. Prawidłowości, determinanty. Katowice: CBiE AE.
  • Kołodko, G. (2009). Światowy kryzys i jego implikacje dla Polski. Master of Business Administration, lipiec - sierpień.
  • Mróz, B. (2013). Konsument w globalnej gospodarce. Trzy perspektywy. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Smyczek, S. (2012). Nowe trendy w zachowaniach konsumentów na rynkach finansowych. Warszawa: Placet.
  • Smyczek, S., Sowa, I. (2005). Konsument na rynku - zachowania, modele, aplikacje. Warszawa: Difin.
  • Sztemberg, M. (2000). Konfirmacyjna analiza czynnikowa jako weryfikacja eksploracyjnej analizy czynnikowej. W: Walusiak, M. (red.), Pomiar w badaniach rynkowych i marketingowych. Wrocław: AE.
  • World Bank (2005). Indicators of Financial Access - Household - Level Surveys. Washington: World Bank.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171393131

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.