PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | nr 7 Prace z zakresu ekonomii i politologii | 57--65
Tytuł artykułu

Modele psychologiczne konsumenta. Wybrane problemy psychologii konsumenta i reklamy

Warianty tytułu
The psychological models of the consumer
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Psychologia reklamy jest częścią psychologii ekonomicznej. Biorąc pod uwagę stan dnia dzisiejszego, należy pokreślić, że problematyka ta jest niezwykle często poruszana na różnorodnych polach dyskusyjnych. Niniejszy artykuł ma na celu charakterystykę i analizę wybranych modeli konsumenta i reklamy w aspekcie ich podobieństwa i praktycznego zastosowania. Pojawiające się w sposób ewolucyjny modele klasyczne, kognitywne i holistyczne starały się wyjaśnić zachowania konsumenckie i możliwe do pojawienia się reakcje pod wpływem stosowania różnorodnych bodźców o charakterze reklamowym. Modelowe ujęcie opisanych w artykule procesów wynika z ciągłego dążenia nauki do ich opisu, wyjaśnienia i ujęcia w pewne ramy mające postać właśnie modeli. Tym niemniej ciągle pojawiające się wyniki nowych badań stają się powodem i inspiracją do stworzenia nowych modeli, najpełniej obrazujących aktualny stan wiedzy w dziedzinie psychologii reklamy. (abstrakt oryginalny)
EN
Psychology of advertising is a part of economy psychology. It is very important to underline, that nowadays this problem is often discussed. This atricle presents description and analise the basic models of the influence of advertisments on consumer behaviour. The classic, cognitive and holistic (in other words: comprehensive) models of advertising have tried to give explanation of consumer behaviour by influence of many different impuls. Model formulation of processes, which have been presented in this article is caused by countinuously scientical efforts to description and explanation of them. In spite of this fact, results of new researches in this matter are inspirations to creation new models, which optymally reflect present knowledge of psychology advertising. (original abstract)
Bibliografia
  • A. Jachnis, J. Terela, Psychologia konsumenta i reklamy, Bydgoszcz 1998.
  • G.R. Foxall, R.E. Goldsmith, Psychologia konsumenta dla menadżera marketingu, PWN, Warszawa 1998.
  • A. Sznajder, Skuteczna reklama, Międzynarodowa Szkoła Menadżerów, Warszawa 1991.
  • T.M. Rosania, Reklama, Wydawnictwo Prywatnej Wyższej Szkoły Businessu i Administracji, 1996.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171394233

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.