PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 229 | 103--120
Tytuł artykułu

Małe innowacyjne firmy w procesie budowania przewagi konkurencyjnej z udziałem doradcy biznesowego

Warianty tytułu
The Business Advisor Influence on the Process of Competitive Advantage Development by Small Innovative Companies - Model Approach
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Ponieważ korzystanie z doradztwa biznesowego w ostatnim czasie osiągnęło znaczący poziom wśród małych firm innowacyjnych, wskazane jest obserwowanie jego wpływu na rezultaty ich działalności. Należy jednocześnie wskazać, iż pomimo znaczącej ilości badań dostępnej w tym obszarze brak jest kompleksowego modelu, który umożliwia analizę doradztwa biznesowego w kontekście procesu przedsiębiorczego realizowanego w dynamicznym środowisku. Dlatego w niniejszym artykule podjęta została próba opracowania teoretycznego modelu bazującego na podejściu zasobowym oraz podejściu dynamicznych zdolności (dynamic capabilities), które stanowią podstawę analizy roli doradcy biznesowego w rozwoju przewagi konkurencyjnej poprzez proces przedsiębiorczy. Występujące w modelu oddzielenie "wpływu" i "oddziaływania" rozbudowuje możliwości opisu naukowego zaangażowania doradcy biznesowego w odniesieniu do decyzji strategicznych. Dodatkowo iteracyjne podejście do procesu daje możliwość analizy wpływu doradztwa zarówno w krótkim, jak i w długim czasie, a także oceny jego trwałości.(abstrakt oryginalny)
EN
As the use of business advice has become recently considerably high among small innovative firms, the need to recognize its impact on firm's performance is observed. Despite a considerable amount of studies is available on this subject, the lack of comprehensive model, which enable analysis of business advice in the context of an entrepreneurial process taking place in the dynamic environment, has been identified. Therefore an attempt has been made to develop a theoretical model based on resource based view and dynamic capabilities approach, which provide a logic base for analysis of business advisor's role in development of competitive advantage within an entrepreneurial process. A modelled separation of the influence and the impact brings in the important consequences in indicating business advisor's involvement in relation to strategic decisions and thus directions of firms development. Additionally, an iterative approach to the process gives an opportunity to analyse a short as well as a long term impact and its durability.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
103--120
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Adamson I., Management consultant meets a potential client for the first time: the pre-entry phase of consultancy in SMEs and the issues of qualitative research methodology, "Qualitative Market Research: An International Journal" 2000, Vol. 3.
  • Amit R., Schoemaker P.J., Strategic assets and organizational rent, "Strategic Management Journal" 1993, Vol. 14, No. 1.
  • Arrow K., The economic implications of learning by doing, "The Review of Economic Studies" 1962, Vol. 29, No. 3.
  • Baldwin R.E., The Effect of Trade and Foreign Direct Investment and Relative Wages, "OECD Economic Studies" 1995, Vol. 23.
  • Barney J.B., Firm resources and sustained competitive advantage, "Journal of Management" 1991, Vol. 17, No. 1.
  • Bennett R.J., Expectations-based evaluation of SME advice and consultancy: an example of business link services, "Journal of Small Business and Enterprise Development" 2007, Vol. 14, No. 3.
  • Bennett R., Robson P., Business link: use, satisfaction and influence of local governance regime, "Policy Studies" 2003, Vol. 24, No. 4.
  • Berry A.J., Sweeting R., The effect of business advisers on the performance of SMEs, "Journal of Small Business and Enterprise Development" 2006, Vol. 13, No. 1.
  • Bondonio D., Greenbaum R.T., Revitalizing Regional Economies through Enterprise Support Policies: An Impact Evaluation of Multiple Instruments, "European Urban and Regional Studies" 2014, Vol. 21(1).
  • Braunerhjelm P., Acs Z.J., Audretsch D.B., Carlsson B., The missing link: knowledge diffusion and entrepreneurship in endogenous growth, "Small Business Economy" 2010, No. 34.
  • Chrisman J.J., McMullan E., Hall J., The Influence of Guided Preparation on the Long-Term Performance of New Ventures, "Journal of Business Venturing" 2005, Vol. 20(6).
  • Cohen W.M., Levinthal D.A., Innovation and learning: The two faces of R&D, "The Economic Journal" 1989, Vol. 99.
  • Collis J., Jarvis R., Financial information and the management of small private companies, "Journal of Small Business and Enterprise Development" 2002, Vol. 9.
  • Eisenhardt K.M., Martin J.A., Dynamic capabilities: what are they?, "Strategic Management Journal" 2000, Vol. 21, No. 10-11.
  • Freiling J., Gersch M., Goeke C., On the path towards a Competence-based Theory of the Firm, "Organization Studies" 2008, Vol. 29(8-9).
  • Freiling J., A Competence-based Theory of the Firm, "Management Revue" 2004, Vol. 15, No. 1.
  • Gagliardi D., Muller P., Glossop P., Caliandro C., Fritsch M., Brtkova G., Bohn N.U., Klitou D., Avigdor G., Marzocchi C., Ramlogan R., A recovery on the horizon? Annual report on european SMEs 2012/2013, 2013, report http://ec.europa.eu/ enterprise/policies/sme/facts-figures-analysis/performance-review/files/supportingdocuments/2013/annual-report-smes-2013_en.pdf.
  • Helfat C.E., Guest editor's introduction to the special issue: the evolution of firm capabilities, "Strategic Management Journal" 2000, Vol. 21 (10- 11).
  • Holmes S., Gibson B., Definition of Small Business, research paper, University of Newcastle 2001.
  • IDC, Study on Innovative ICT SMEs in Europe, DC EMEA, October 2007.
  • Jaques M., Povey B., Assessing the changing role, attitudes and knowledge of UK business advisors to the benefits of benchmarking and benchmarking tools, "Benchmarking: An International Journal" 2007, Vol. 14, No. 5.
  • Johnson S., Webber D.J., Thomas W., Which SMEs use External Business Advice? A Multivariate Subregional Study, "Environment and Planning" 2007, Vol. 39(8).
  • Jolly V.K., Commercialising new technologies, Harvard College, USA, 1997.
  • Kazanjian R.K., Drazin R., An empirical test of a stage of growth progression model, "Management Science" 1989, Vol. 35, No. 12.
  • Kirchoff B.A., Entrepreneurship and Dynamic Capitalism. The Economics of Business Firm Formation and Growth, Praeger, Westport, London 1994.
  • Kuratko D., Hodgetts R., Entrepreneurship. Theory, process, practice, 6th ed., Thomson South-Western, Mason-Ohio 2004.
  • Liao S.H., Fei W.C., Chen C.C., Knowledge sharing, absorptive capacity, and innovation capability: an empirical study of Taiwan's knowledge-intensive industries, "Journal of Information Science" 2007, Vol. 33(3).
  • Lundström A., Vikström P., Fink M., Meuleman M., Głodek P., Storey D., Kroksgård A., Measuring the Costs and Coverage of SME and Entrepreneurship Policy: A Pioneering Study, "Entrepreneurship, Theory & Practice", DOI: 10.1111/ etap.12037. 2014.
  • Łobacz K., Głodek P., The impact of business advisors on the strategic decisions of innovative SMEs - a case study approach, artykuł zaprezentowany na RENT XXV Conference Research in Entrepreneurship and Small Business, Bodo (Norwegia), listopad 2011.
  • Łobacz K., Głodek P., Wpływ doradców biznesowych na decyzje w zakresie realizacji projektów innowacyjnych w MSP - perspektywa europejska [w:] J. Buko, W. Downar, P. Głodek (red.), Kształtowanie procesów innowacyjnych w nowoczesnych organizacjach, Ekonomiczne Problemy Usług nr 90, Szczecin 2012.
  • Łobacz K., Koncepcja oceny procesu komercjalizacji przedsięwzięć gospodarczych w akademickich inkubatorach przedsiębiorczości, rozprawa doktorska, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2012.
  • Mahoney J.T., Pandian J.R., The resource-based view within the conversation of strategic management, "Strategic Management Journal" 1992, Vol. 13.
  • Mazzarol T., Entrepreneurship and innovation. Readings and cases, 2nd ed., Tilde University Press 2011. Mitchell W., Singh K., Survival of businesses using collaborative relationships to commercialize complex goods, "Strategic Management Journal" 1996, Vol. 17.
  • Mole K.F., Baldock R., North D., Who Takes Advice? Firm Size Threshold, Competence, Concerns and Informality in a Contingency Approach, "ERC Research Paper" 2013, No. 9.
  • OECD, Effective policies for small business, OECD report 2004.
  • Payne A., New trends in the strategy consulting industry, "Journal of Business Strategy" 1986, Vol. 7, No. 1.
  • Penrose E.T., The theory of the growth of the firm, John Wiley and Sons, New York 1959.
  • Schumpeter J.A., The theory of economic development: an inquiry into profits, capital, credit, interest and the business cycle, Oxford University Press, London 1934.
  • Shane S., Academic entrepreneurship. University spin-offs and wealth creation, Edward Elgar, Cheltenham, UK, 2004.
  • Stawasz E., Głodek P., Stos D., Wojtas J., Analiza potrzeb innowacyjnych przedsiębiorstw z sektora MSP w województwie łódzkim (raport), LORIS, Łódź 2004.
  • Tann J., Laforet S., Assuring consultant quality for SMEs - the role of Business Links, "Journal of Small Business and Enterprise Development" 1998, Vol. 5, Iss. 1.
  • Teece D.J., Explicating Dynamic Capabilities: The Nature and Microfoundations of (Sustainable) Enterprise Performance, "Strategic Management Journal" 2007, Vol. 28(13).
  • Tidd J., A review of innovation models, Discussion paper 1, Imperial College, London 2006. Vohora A., Wright M., Lockett A., Critical junctures in the development of university high-tech spinout companies, "Research Policy" 2004, Vol. 33, No. 1.
  • Wren C., Storey D., Evaluating the effect of soft business support upon small firm performance, "Oxford Economic Papers" 2002, Vol. 54(2).
  • Wright M., Clarysse B., Mustar P., Locket A., Academic entrepreneurship in Europe, Edward Elgar Publishing, Cheltenham (UK), Northampton (USA) 2007.
  • Wyżnikiewicz B., Polskie MSP na drodze do nowoczesności. Ujęcie według sekcji gospodarki, Lewiatan, Warszawa 2013.
  • Yusuf J.E., Meeting entrepreneurs' support needs: are assistance programs effective?, "Journal of Small Business and Enterprise Development" 2010, Vol. 17, No. 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171394425

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.