PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 44 Zeszyt Naukowy Katedry Turystyki | 69--82
Tytuł artykułu

Historyczne zmiany w percepcji Lwowa na podstawie analizy treści trzech przewodników turystycznych

Warianty tytułu
Historical Changes of Perception of Lvov City on the Example of Content Analysis of Three Guide-Books
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Treścią artykułu jest próba analizy wizerunku wybranego miasta, wynikającego z trzech przewodników z trzech różnych okresów historycznych. Wybranym miastem jest Lwów, a analizowanymi przewodnikami są: polski przewodnik przedwojenny z roku 1925, sowiecki przewodnik z roku 1962 i współczesny polski przewodnik z roku 2006. Z analizy objętości tekstu, który poświęcono kategoriom struktury miejskiej i konkretnym jej elementom (najczęściej w postaci zabytków) w wymienionych przewodnikach można odczytać intencje autorów (jak życzyli sobie, aby czytelnicy postrzegali opisywane przez nich miasto). Analiza dowiodła, że przedwojenny i współczesny przewodnik są do siebie bardziej podobne aniżeli przewodnik sowiecki. Jest to dowód wypaczania obrazu miasta przez ideologię komunistyczną w kombinacji z sowiecką skłonnością do zatuszowania wkładu innych kultur - w tym polskiej - w rozwój tego miasta na przestrzeni dziejów. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the paper is an analysis of an image of the city on the basis of three guide-books published at three different moments of history. The analyzed city is recent Ukrainian city Lviv, which was formerly Soviet city (Russian name was Lvov) and earlier also Polish city Lwów. These three guide-books are: Polish guide-book (1925), Soviet guide-book (1962) and the newest Polish guide-book (2006). An analysis of amount of text devoted to different categories of city structure and concrete elements of this structure (mainly tourist attractions) shows the intentions of the authors to create image of the described city. The pre-war guide-book and the most recent one are more similar than Soviet guide-book. There are an evidence for deformation of city image by the communist ideology and Soviet attempt to false the impact of different cultures - including Polish one - to development of the city during the ages. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Altkorn J.: Marketing w turystyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
  • Berelson B.: Content Analysis in Communication Research, Free Press, New York 1952.
  • Briggs S.: Marketing w turystyce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2003.
  • Ciołkosz-Styk A.: Influence of the city maps' content on their legibility, "Kartograficke listy" 2009, nr 17.
  • Holloway C. i Robinson C.: Marketing w turystyce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1997.
  • Karmowska J.: Marketingowy wizerunek miejsca w architekturze krajobrazu, Teka Komisji Urbanistyki i Architektury PAN, 2004, tom 34.
  • Kowalczyk A.: Geografia turyzmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • Kozak M. i Decrop A. (red.): Handbook for Tourist Behavior: Theory and Practice, Routledge, New York i Abingdon 2008.
  • Madurowicz M. (red.): Miejska przestrzeń tożsamości Warszawy, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.
  • Marcinek R.: Lwów, Kluszczyński, Kraków 2006.
  • Orłowicz M: Przewodnik po Lwowie, Książnica - Atlas, Lwów, Warszawa 1925.
  • Paszuk A. i Derkacz I.: Lviv - Lwów, Wydawnictwo Książek i Czasopism, Lwów 1962.
  • Słodczyk J.: Percepcja przestrzeni geograficznej, [w:] Kowalski P. (red.): Wędrować, pielgrzymować, być turystą: Podróż w dyskursach kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2003.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171395757

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.