PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 32 (2) Zarządzanie strategiczne : strategie sieci i przedsiębiorstw w sieci | 439--457
Tytuł artykułu

Strategie przedsiębiorstw w sieci : wyniki badań firm high-tech

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Strategies of Companies in Network : Research Results of High-Tech Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule podjęto problematykę strategii przedsiębiorstwa w sieci na przykładzie doświadczeń firm wysokich technologii. W pierwszej kolejności przedstawiono koncepcję strategii firm high-tech, a następnie, na podstawie własnych badań empirycznych, dokonano analizy wyborów strategicznych tego typu przedsiębiorstw z perspektywy ich funkcjonowania w różnych sieciach międzyorganizacyjnych. Uzyskane wyniki pokazały, że współpraca w ramach wielowymiarowych, krajowych i międzynarodowych struktur sieciowych, o równorzędnym charakterze relacji między partnerami sprzyja wyborowi przywództwa innowacyjnego oraz personalizacji jako strategii zarządzania wiedzą. (abstrakt oryginalny)
EN
A problem of company's strategy in network based on experiences of high-technology enterprises is discussed in this paper. Firstly, a concept of high-tech company strategy is presented, and next an analysis of the strategic choices of high-tech enterprises from the network perspective is conducted, based on own empirical research. The results show that cooperation within multidimensional, national and international network structures, where equal relations between partners exist, favors the selection of innovative leadership and personalization as a strategy for knowledge management. (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Łódzka
Bibliografia
  • [1] Adamik A., Zakrzewska-Bielawska A., Rozwój przedsiębiorstw high-tech [w:] A. Zakrzewska-Bielawska (red.), Koopetycja w rozwoju przedsiębiorstw hightech. Determinanty i dynamika, Placet, Warszawa 2014.
  • [2] Alders B., Van Liere M., Berendsen G., Pieters I., Risk in interorganizational networks and strategic alliances, Han Business Publications 2010, No. 3.
  • [3] Astley W.G., Fombrun C.J., Collective strategy: social ecology of organizational environments, The Academy of Management Review, Vol. 8, No. 4, 1983.
  • [4] Barney J.B., Is the resource-based 'view' a useful perspective for strategic management research? Yes, Academy of Management Review, Vol. 26, No. 1, 2001.
  • [5] Bertrand-Cloodt D., Hagedoorn J., Van Kranenburg H., The strength of R&D network ties in high-tech sectors - a multi-dimensional analysis of the effects of tie strength on innovation performance, Technology Analysis & Strategic Management, Vol. 23, No. 10, 2011.
  • [6] Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2002.
  • [7] Child J., Faulkner D., Tallman S., Cooperative strategy. Managing alliances, networks and joint ventures, Oxford University Press, Oxford 2005.
  • [8] Czakon W., Paradygmat sieciowy w naukach o zarządzaniu, Przegląd organizacji 11/2011.
  • [9] Czakon W., Sieci w zarządzaniu strategicznym, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2012.
  • [10] De Witt B., Meyer R., Synteza strategii, PWE, Warszawa 2007.
  • [11] Dwojacki P., Nogalski B., Tworzenie struktur sieciowych jako wynik restrukturyzacji scentralizowanych przedsiębiorstw, Przegląd Organizacji Nr 4 / 1998.
  • [12] Dyduch W., Twórcza strategia organizacji, Wydawnictwo UE w Katowicach, Katowice 2013.
  • [13] Fang G., Ma X.Y, Ren L., Zhou Q, Antecedents of network capability and their effects on innovation performance: an empirical test of hi-tech firms in China, Creativity & Innovation Management, Vol. 23, No. 4, 2014.
  • [14] Gilbert J.T., Choosing an innovation strategy: theory and practice, Business Horizons 1994, tom 37/6.
  • [15] Grant R.M., Contemporary Strategy Analysis, John Wiley & Sons Ltd., 7th ed., New York.
  • [16] Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Zarządzanie technologiami. Zaawansowane technologie i wyzwanie ich komercjalizacji, Difin, Warszawa 2008.
  • [17] Hansen M.T., Nohria N., Tierney T., What's your strategy for managing knowledge?, Harvard Business Review, March-April 1999.
  • [18] Inkpen A.C., Tsang E.W.K., Social capital, networks, and knowledge transfer, Academy of management Review, Vol. 30, No. 1, 2005.
  • [19] Jashapara A., Zarządzanie wiedzą, PWE, Warszawa 2006.
  • [20] K. Łobos, Typologia układów sieciowych [w:] R. Krupski (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbulentnym otoczeniu, PWE, Warszawa 2005.
  • [21] Kenny B., Fahy J., The role of tie strength, relational capability and trust in the international performance of high-tech SMEs, IMP Journal, Vol. 7, No. 3, 2013.
  • [22] Kim W.C., Mauborgne R., Strategia błękitnego oceanu, MT Biznes, Warszawa 2007.
  • [23] Klimas P., Sieci innowacji. Implikacje bliskości organizacyjnej, Wydawnictwo UE w Katowicach, Katowice 2014.
  • [24] Krupski R., Ku nowej organizacji przedsiębiorstwa. Inspiracje z sektora hightech [w:] J. Rokita (red.), Ku nowym paradygmatom nauk o zarządzaniu, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa, Katowice 2008.
  • [25] Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E., Koncepcje strategii organizacji, PWE, Warszawa 2009.
  • [26] Krupski R., Orientacja zasobowa w badaniach empirycznych. Identyfikacja horyzontu planowania rynkowych i zasobowych wielkości strategicznych, Praca Naukowa Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych 2011.
  • [27] Lachiewicz S., Organizacje sieciowe we współczesnej gospodarce [w:] S. Lachiewicz (red.), Komunikacja wewnętrzna w organizacjach sieciowych, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2008.
  • [28] Lachiewicz S., Zakrzewska-Bielawska A., Sieć przedsiębiorstw jako skuteczna forma organizacyjna w warunkach kryzysu gospodarczego, Management and Business Administration. Central Europe 4 (117) 2012.
  • [29] Moliterno T.P., Mahony D.M., Network Theory of Organization: A Multilevel Approach, Journal of Management, Vol. 37, No. 2, 2011.
  • [30] Möller K., Rajala A., Rise of strategic nets - their type and management, Journal of Business Research, Vol. 36, No. 7, 2007.
  • [31] Nauka i technika w 2012 roku, Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Szczecinie, Warszawa 2013.
  • [32] Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E., Jasiński B.(red.), Sieci międzyorganizacyjne Współczesne wyzwanie dla teorii i praktyki zarządzania, C.H. Beck, Warszawa 2012.
  • [33] Niemczyk J., Strategia od planu do sieci, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław 2013.
  • [34] Robinson W., Chiang J., Product development strategies for established market pioneers, early followers, and late entrants, Strategic Management Journal, Vol. 23, No. 9, 2002.
  • [35] Robinson W., Chiang J., Product Development strategies for established market pioneers, early followers, and late entrants, Strategic Management Journal, 23/2002.
  • [36] Sopińska A., Jakubowska W., Organizacja sieciowa jako przedmiot zainteresowań nauk o zarządzaniu [w:] R. Krupski (red.), Zarządzanie strategiczne. Quo vadis?, Prace Naukowe WWSZiP, t. 22, Wałbrzych 2013.
  • [37] Sroka W., Sieci aliansów. Poszukiwanie przewagi konkurencyjnej poprzez współpracę, PWE, Warszawa 2012.
  • [38] Stańczyk-Hugiet E., Dynamika strategiczna w ujęciu ewolucyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2013.
  • [39] Sus A., Zagrożenia związane z sieciami międzyorganizacyjnymi [w:] J. Niemczyk, E. Stańczyk-Hugiet, B. Jasiński (red.), Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwanie dla teorii i praktyki zarządzania, C.H. Beck, Warszawa 2012.
  • [40] Tellis G.J., Yin E., Niraj R., Does quality win? Network effects versus quality in high-tech markets, Journal of Marketing Research, Vol. 46, No. 2, 2009.
  • [41] White M.A., Bruton, The management of technology and innovation: a strategic approach, South Western Cengage Learning, Manson, OH, 2011.
  • [42] Zakrzewska-Bielawska A., High Technology Company - Concept, Nature, Characteristics, [w:] N. Mastorakis, V. Mladenov, A. Zaharim, C. Aida Bulucea (red.), Recent Advances in Management, Marketing, Finances, A Series of Reference Books and Textbooks, Published by WSEAS Press, Penang, Malaysia 2010.
  • [43] Zakrzewska-Bielawska A., Relacje między strategią, a strukturą organizacyjną w przedsiębiorstwach sektora wysokich technologii, Zeszyty Naukowe Nr 1095, Rozprawy Naukowe, Z. 409, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2011.
  • [44] Zakrzewska-Bielawska A., The strategic dilemmas of innovative enterprises: proposals for high-technology sectors, R&D Management, Vol. 42, No. 4, 2012.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171396325

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.