PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 3 | nr 10 | 64--80
Tytuł artykułu

Dostosowanie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu do potrzeb osób niepełnosprawnych

Warianty tytułu
Suitability of the Integrated Transport Hub in Poznań with Regard to the Needs of Disabled Users
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Problemem badawczym jest udzielenie odpowiedzi na pytania, jak kształtuje się dostosowanie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego (ZCK) w Poznaniu do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wymagało to zbadania przestrzegania przepisów, zasad i procedur przez inwestora dotyczących dostosowania ZCK do potrzeb osób niepełnosprawnych, w tym zbadania, czy stosowane rozwiązania nie stwarzają sytuacji zagrożenia osób korzystających z obiektu. Do zweryfikowania problemu badawczego posłużyły: kwestionariusz ankiety oraz dortmundzka problemowa lista kontrolna. Badaniem objęto osoby niepełnosprawne korzystające z ZCK w Poznaniu. Próbę reprezentatywną stanowiły 83 osoby w różnym stopniu niepełnosprawności, w tym: 59 osób w stopniem lekkim, 21 osób niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym i 3 w stopniu znacznym. Do badania zostały zaproszeni respondenci - przypadkowe osoby niepełnosprawne korzystające z usług ZCK, które udzieliły odpowiedzi. Ankiety miały charakter anonimowy. Z analizy przeprowadzonych badań wynika, że osoby niepełnosprawne nie negują łączenia Galerii Handlowej z Dworcem Głównym, jednak podkreślają nieodpowiednie wykonanie obiektu pod względem architektoniczno-budowlanym. Badania wskazują również, że największą barierą dla osób niepełnosprawnych jest odległość, jaką muszą pokonać od kas do konkretnych peronów. Rozwiązaniem mogłoby być odpowiednie zagospodarowanie wolnej przestrzenie starego dworca, gdzie można usytuować kasy obsługujące wyłącznie osoby niepełnosprawne i ewentualnie ich opiekunów.(abstrakt oryginalny)
EN
The research problem addressed in this paper is to what extent the Integrated Transport Hub (ITH) in Poznań meets the requirements of disabled users. The research required analysis of the investor's compliance with regulations, rules and procedures concerning the hub's suitability with regard to the needs of disabled people, including whether the solutions in place might pose a danger to users of the site. The problem was investigated by means of a questionnaire-based survey and the Dortmund checklist. The study involved disabled users of the ITH in Poznań. A representative sample consisted of 83 persons with various degrees of disability, including 59 with slight disability, 21 with moderate disability and 3 with significant disability. The respondents invited to take part in the survey were randomly selected disabled people using the services of the ITH. Questionnaires were submitted anonymously. Analysis of the survey results showed that disabled users do not oppose the linking of the main rail station and the shopping mall but they draw attention to certain inappropriate architectural features. It was also found that the greatest barrier to disabled passengers is the distance that they need to travel from the ticket offices to certain platforms. A solution might be to make appropriate use of free space in the old station building, where ticket offices could be set up for the sole use of disabled customers and their carers.(original abstract)
Rocznik
Tom
3
Numer
Strony
64--80
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Błaszak, M., Przybylski Ł., 2010, Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalistycznego projektowania, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  • Kowalski, K., 2012, Projektowanie bez barier - wytyczne Stowarzyszenie Przyjaciół, Integracja, Warszawa, www.integracja.org/wp-content/uploads/2014/05/projektowanieBB21.pdf [dostęp: wrzesień 2014].
  • Olszewski, J., 1997, Podstawy ergonomii i fizjologii pracy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  • Olszewski J., 2010, Ergonomic Conditions for Social Integration of the Disabled, w: Vink, P., Kantola, J. (eds.), Advances in Occupational, Social, and Organizational Ergonomics, CRC Press Taylor & Francis Group, Boca Raton, London, New York.
  • Olszewski, J., 2013, System pracy w warunkach globalnego społeczeństwa informacyjnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  • Pacholski, L., 1977, Metodologia diagnozowania ergonomicznego w przedsiębiorstwie przemysłowym, Rozprawy nr 81, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, s. 1-148.
  • Projektowanie uniwersalistyczne, www.universell-utforming.miljo.no [dostęp: 24.05.2014].
  • Stasiniewska, M., 2012, Architektura dla wszystkich a ekonomia przestrzeni, Czasopismo Techniczne, vol. 109, nr 26, s. 283-292.
  • Tytyk, E., 2001, Projektowanie ergonomiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Poznań.
  • Wesołowski, J., 2008, Miasto w ruchu. Przewodnik po dobrych praktykach w organizowaniu transportu miejskiego, Instytut Spraw Obywatelskich, Łódź.
  • Wykowska, M., 2009, Ergonomia jako nauka stosowana, AGH Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków.
  • www.universell-utforming.miljo.no [dostęp: 24.05.2014].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171396385

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.