PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | nr 36 Zeszyt Naukowy Katedry Zarządzania i Marketingu | 164--193
Tytuł artykułu

Etnocentryzm konsumencki w warunkach globalizacji rynku

Warianty tytułu
Consumers' Ethnocentrism in Condition of Globalization of the Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesne procesy rynkowe, w tym globalizacja i regionalizacja, z jednej strony, a, z drugiej strony, zwiększająca się świadomość konsumentów w zakresie ich zachowań rynkowych, w tym wyborów produktów na rynku - stanowią wyzwanie dla badaczy. Wiele zmian, które dokonały się w przeszłości wpływa na zmiany postaw konsumentów, które obserwujemy obecnie. Artykuł jest próbą przedstawienia niektórych zmian w zachowaniach konsumentów wywołanych procesami globalizacji rynku, w tym zwłaszcza interesujące jest zagadnienie etnocentryzmu konsumenckiego. Na podstawie przeprowadzonych badań bezpośrednich na próbie 523 respondentów w województwie śląskim starano się określić, jakie są ich zachowania rynkowe i zmiany w postrzeganiu produktów globalnych oferowanych na rynku lokalnym. Zaprezentowane wyniki stanowią punkt wyjścia do dalszych dyskusji w tym zakresie, z uwagi na rozległość tematyki i wpływu globalizacji rynku na zachowania indywidualnych konsumentów. (abstrakt oryginalny)
EN
The contemporary world with globalization and integration on one hand, and increasing awareness of consumers on the other hand is the great challenge for researchers. Many changes done in the past years influence the changes of attitudes we observe today. The market is open for international producers. The range of goods available on the local market nowadays is much more interesting and attractive for consumers than ten years ago. Furthermore we can perceive now the rising awareness of buyers on the market. In effect, the brands appearing on polish market are watched very carefully before the decision is made. Also the level of consumer loyalty is changeable. The reason for such consumer behaviour is not only globalization and internationalization of economy and market, but also changes in social and cultural style of living. The ethnocentric attitude is observed on the market. The article points out the main changes in strategies presented by companies on polish market and the basic changes in consumers behaviour according to the recent survey. The survey was held in 2005 on the group of Polish living in Silesia district. (N = 523) The results show the decreasing level of ethnocentric way of thinking, but also point some aspects of this process which may cause problems in marketing strategies of companies, both international and national. The conclusion for the presented topic is preparing for discussion on behaviour of consumers vs. globalization in marketing strategies prepared by companies on local market. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Assael H.: Consumer behavior and marketing action, New York University-South-Western College Publishing, Cincinnati, Ohio 1995.
  • Budnikowski A., Kawecka-Wykrzykowska E.: Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa 2000.
  • Figiel A.: Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne, PWE, Warszawa 2004.
  • Gabryś L.: Byt czy zanik państwa w dobie globalizacji, [w:] Państwo narodowe a proces globalizacji, E. Okoń-Horodyńska (red.), Wyd. AE w Katowicach, Katowice 2000.
  • Gwiazda A.: Globalizacja i regionalizacja gospodarki światowej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2000.
  • Kieżel M., Sobczyk-Kolbuch A.: Kwestionariusz ankiety jako narzędzie pomiaru w badaniach marketingowych, Zeszyt Naukowy nr 13, E. Kieżel (red.), Wyd. GWSH, Katowice 2002.
  • Kisiel-Łowczyc A.: Poprawka do teorii integracji, [w:] "Sprawy Międzynarodowe" 1996, nr 2.
  • Liberska B.: Procesy globalizacji i regionalizacji w gospodarce światowej, [w:] Globalizacja gospodarki światowej a integracja regionalna, Elipsa, Komitet Prognoz "Polska 2000 Plus", 1998.
  • Mała Encyklopedia PWN, PWN, Warszawa 2000.
  • Mazurek-Łopacińska K.: Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe, PWE, Warszawa 2003.
  • Olejnik A.: Globalizacja a regionalizacja - studium przypadku Grupy Wyszehradzkiej, [w:] Materiałach Konferencyjnych Uniwersytetu Gdańskiego, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Instytut Handlu Zagranicznego, Sopot 2000.
  • Rynkowe zachowania konsumentów, E. Kieżel (red.), Wyd. AE w Katowicach, Katowice 1999.
  • Słownik Wyrazów Obcych, PWN, Warszawa 2000.
  • Stępniak A.: Integracja regionalna i transfer kapitału. Inwestycje bezpośrednie w aspekcie klimatu inwestycyjnego w Unii Europejskiej, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1999.
  • Szymański W.: Globalizacja. Wyzwania i zagrożenia, Diffin, Warszawa 2001.
  • Wybrane problemy procesów integracyjnych we współczesnej gospodarce światowej, E. Osiewicz (red.), Wyd. UG, Gdańsk 1995.
  • Wysińska M.: Tendencje integracyjne we współczesnym świecie (globalizm a regionalizm), [w:] Materiałach Konferencyjnych UG, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Instytut Handlu Zagranicznego, Sopot.
  • Zaorska A.: Ku globalizacji?, PWN, Warszawa 1998.
  • Ze świata reklamy, A. Barczak i A. Pitrus (red.), Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999.
  • Yip G.: Strategia globalna. Światowa przewaga konkurencyjna, PWE, Warszawa 1996.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171396695

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.