PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 22 Przedsiębiorstwa, banki i polityka regionalna w nowej perspektywie finansowej UE | 27--34
Tytuł artykułu

Strategie organizacji w sytuacji kryzysowej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Corporate Anti-Crisis Strategies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Kryzysy są stałym elementem naszego życia, występują one począwszy od naszego życia prywatnego aż po cykle koniunkturalne gospodarek poszczególnych krajów. Sytuacje kryzysowe pojawiają się także w organizacjach, które jak żywe organizmy reagują na nie, przeżywając je lub umierając. Pojawienie się kryzysu w przedsiębiorstwie jest uwarunkowane przez wiele czynników. Mogą one przeradzać się w problemy a następnie w sytuacje kryzysowe, które wymagają podjęcia działań pozwalających na przywrócenie firmy do normalnej działalności. Jednak bardzo trudno jest znaleźć, moment w którym należy podjąć zdecydowane działania. Czynności antykryzysowe podjęte w nieodpowiednim czasie mogą prowadzić do dalszego pogłębienia kryzysu, co w ostateczności może prowadzić do upadku organizacji. Ważne jest, aby uczyć się na błędach innych przedsiębiorstw, wtedy możemy lepiej przewidzieć potencjalne skutki naszych reakcji. Temat kryzysów w przedsiębiorstwach jest ważny i nabierał w ostatnich czasach dużego znaczenia, głównie poprzez kryzys subprime, gdzie większość przedsiębiorstw na świecie odczuła jego skutki i musiała przystosować swoją działalność do zmienionych realiów rynkowych. Obecnie temat kryzysów nie jest poruszany tak często z racji poprawy koniunktury na światowych rynkach. Jest to jednak idealna sytuacja na zaistnienie sytuacji kryzysowej z racji uśpienia menedżerów na możliwość zaistnienia kryzysu w ich przedsiębiorstwie (fragment tekstu)
EN
The subject of corporate crises is important and in recent years has gained great importance, mainly by the subprime crisis, where the majority of companies in the world felt its effects and had to adapt their operations to the changed market realities. Currently, the corporate crisis topic is not often discussed because as the world economy has improved and gained momentum. Nevertheless, this is an ideal situation for the existence of a crisis as managers attention, in the possibility of a crisis occurring in their company, has decreased. This article presents the issues related to the anti-crisis management, which apply to prevention and further development of crises in companies, as well as methods which can eliminate the crisis once it occurs. Different management styles are being examined in terms of effectiveness and strategic options for recovery. The article adopted the thesis that changes in the market and lack of response to them can cause a corporate crisis. On the basis of the arguments used in the article, it can be concluded that any changes in the market should be analyzed and evaluated. If the analysis indicates any potential hazard then strategies shall be developed and implemented in the company at the appropriate time. (original abstract)
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • 1. Antoszkiewicz J., Rozwiązywanie problemów firmy. Praktyka zmian, Poltext, Warszawa 1998.
  • 2. Barton, L., Crisis in Organizations: Managing and Communicating in the Heat of Chaos, South-Western College Publishing, Cincinnati, OH 1993.
  • 3. Bednarski L., Problemy oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, "Zeszyty teoretyczne Rady Naukowej SK w Polsce", Nr 46/1998.
  • 4. Dorozik L., Restrukturyzacja ekonomiczna przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2006.
  • 5. Gaughan P., Mergers, acquisitions and corporate restructurings, John Wiley & Sons, Hoboken 2007.
  • 6. Koźmiński A. (red.), Zarządzanie w warunkach niepewności, PWN, Warszawa 2005.
  • 7. Krzakiewicz K., Zarządzanie antykryzysowe w organizacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2008.
  • 8. Lichniak I. (red.), Nauka o przedsiębiorstwie wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza- Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2009.
  • 9. Nogalski B., Macinkiewicz H., Zarządzanie antykryzysowe przedsiębiorstwem. Pokonać kryzys i wygrać, Difin, Warszawa 2004.
  • 10. Regester M., Larkin J., Zarządzanie kryzysem, PWE, Warszawa 2005.
  • 11. Rosenthal U., Pijnenburg B., Crisis management and decision making, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht ; Boston 1991.
  • 12. Wawrzyniak B., Zarządzanie w kryzysie. Koncepcje. Badania. Propozycje, PWE, Warszawa 1985.
  • 13. Wieczerzyńska B., Kryzys w przedsiębiorstwie, CeDeWu, Warszawa 2009.
  • 14. Zarzecki D., Zarządzanie finansami: zarządzanie ryzykiem i kreowanie wartości, Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2007.
  • 15. Zelek A., Zarządzanie kryzysem w przedsiębiorstwie, Orgmasz, Warszawa 2003.
  • 16. Zelek A., Zarządzanie strategiczne. Diagnozy, decyzje, strategie, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu, Szczecin 2000.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171396909

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.